۶۰ درصد بار سرطان ها مربوط به سرطان سینه است

۰۸ام بهمن ،

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد:

طبق آمار رشد سرطان سینه در کشور در طی هشت سال قبل ۲ برابر شده که ۶۰ درصد سرطان ها هم به سرطان سینه مربوط می گردد .

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ؛دکتر اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز ۸ بهمن در سمینار پیشگیری و تشخیص زود رس سرطان کولورکتال افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت سرطان در کشور سومین سبب مرگ و میر است، ولی در بعضی استان ها سرطان دومین سبب مرگ است که باید سبب این امر توسط مسئولین وزارت بهداشت شناسایی شود.

وی گفت: سرطان سینه در بسیار از کشورهای دنیا اولین عامل مرگ و میر در بین زنان است ولی در کشور ما سرطان سینه پنجمین سبب مرگ در بعضی زنان محسوب می گردد.

آمار سرطان سینه در کشور ما ۱٫۵ اروپا و ۱٫۶ آمریکا است ،بنابراین وضعیت نسبتاً خوبی نسبت به کشورهای دیگر از لحاظ شیوع این نوع سرطان داریم.

اکبری با بیان این که ما سالانه حدود ۵۵۰۰ سرطان تازه سینه در کشور داریم عنوان کرد: این نوع سرطان یکی از سرطان هایی است که می توان آن را مورد غربالگری قرار داد که البته باید توجه داشت غربالگری شرایط ویژه خود را دارد که به شرح زیر است:

۱- فقط یک برنامه ملی است

۲- غربالگری مسئولیت حقوقی دولت است

۳- یک برنامه فعال است

۴- حتما برای یک جمعیت باید تعریف شده باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ رشد سرطان سینه ۲ برابر شده تصریح کرد: ۴۵ درصد سرطان های سینه در مرحله ۳ و ۴ و ۲۵ درصد آن ها در مراحل ۱و ۲ تشخیص داده می گردد همچنین ۶۰ درصد بار سرطان ها مربوط به سرطان سینه است.

اکبری ادامه داد: انسان های مبتلا به سرطان  ۵۰هزار ساعت عمرشان به خاطر سرطان از دست می دهند که ۱۷ هزار ساعت عمر آن مربوط به سرطان سینه است.

وی با اشاره به این که سرطان سینه تنها مختص زنان نیست افزود: سرطان سینه در مردان بسیار متفاوت تر از سرطان سینه در زنان است و مردان مبتلا به این سرطان زودتر فوت می کنند طبق آمار سرطان در ایران ۲٫۸ درصد سرطان ها مربوط به سرطان سینه در مردان است .

اکبری با اشاره به این که وزارت بهداشت، کل کشور را در خصوص حوزه ارزیابی به ۹ منطقه تقسیم کرده است  خاطر نشان کرد: طی تحقیقی در استان فارس میزان بقاء از سرطان ۷۶ درصد و در شمال غرب میزان بقاء ۶۷ درصد گزارش شده است.

برای خود ما سوال بود که سبب این تفاوت ۱۰ درصد در این دو منطقه چه عاملی می تواند باشد که بعد از بررسی ها مشخص شد که مهم ترین سبب برای پایین بودن میزان بقا در شمال غرب کشور دیر مراجعه کردن مبتلایان به سرطان است یعنی زمانی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که سرطان گسترش پیدا کرده و کار درمانی اثر بخش و مفیدی نمی توان برای آن ها انجام داد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.