تاریخ و نحوه ثبت نام و هم چنین شرایط و ضوابط شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

۱۹اردیبهشت،

تاریخ و نحوه ثبت نام و هم چنین شرایط و ضوابط شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

تاریخ و نحوه ثبت نام و هم چنین شرایط و ضوابط شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی1392

سازمان سنجش آموزش کشور بدین وسیله به اطلاع داوطلبان متقاضی ثبت نام در آزمون دوره های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی سال می رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور  از ساعت ۱۴:۰۰ روز پنجشنبه مورخ ۱۹/۲/ آغاز و تا پایان‌ روز پنجشنبه مورخ ۲۶/۲/ ادامه خواهد داشت‌،.

به گزارش راسخون به نقل از سازمان سنجش ;

۱ـ  شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ داوطلبان‌

داوطلبان لازم است دارای شرایط عمومی و اختصاصی به شرح ذیل باشند و برادران باید از لحاظ مقررات وظیفه عمومی (مطابق بندهای ردیف ۳-۲ دفترچه راهنما) منعی نداشته باشند.

۱-۱- شرایط عمومی‌:

الف) اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اسلام، مسیحیت، یهودی و زرتشتی).

ب) نداشتن عناد با نظام جمهوری اسلامی ایران.

توضیح: مصادیق عناد عبارتند از:

۱) مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران.

۲) داشتن وابستگی تشکیلاتی به گروهک‌های محارب.

۳) پرداخت کمک مالی به گروهک‌های محارب یا هواداری تشکیلاتی نمودن از آن گروهک‌ها و یا داشتن عضویت در آنها.

۴) تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی.

ج) عدم احراز فساد اخلاقی.

توضیح: مصادیق فساد اخلاقی شامل اعتیاد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا می‌باشد.

د) برخورداری از توانایی جسمی متناسب با رشته یا رشته‌های انتخابی.

۲-۱- شرایط اختصاصی‌:

الف) دارا بودن‌ گواهینامه‌ پایان‌ تحصیلات‌ دوره متوسطه‌ نظام‌ تازه در یکی‌ از رشته‌های شاخه‌های‌ فنی ‌و حرفه‌ای ‌و کاردانش و یا احراز شرایط فارغ‌التحصیلی در یکی‌ از رشته‌های مذکور تا پایان‌ شهریور ماه‌ سال و یا دیپلم فنی ‌و حرفه‌ای دوره‌ چهار ساله‌ (نظام‌ قدیم).

تبصره: داوطلبانی که حد نصاب نمره قبولی یکی از کدرشته‌های مشخص شده در دفترچه راهنما را کسب نمایند ولی تا پایان شهریور ماه سال موفق به دریافت گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه در رشته مورد نظر نشوند، مشمول یکی از وضعیت‌های ذیل خواهند بود:

۱) در صورتی که کد رشته قبولی پذیرفته شده در نیمسال اول باشد، قبولی ایشان ملغی و اجازه ثبت‌نام نخواهند داشت.

۲) در صورتی که کد رشته قبولی پذیرفته شده در نیمسال دوم باشد و تا پایان دی ماه سال موفق به دریافت گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه در رشته مورد نظر بشوند، اجازه ثبت‌نام در نیمسال دوم را خواهند یافت و در غیر اینصورت قبولی آنان نیز ملغی است.

ب) برخورداری از توانایی جسمی متناسب با رشته یا رشته‌های انتخابی. 

۳-۱- مقررات‌ وظیفه‌ عمومی:

براساس اعلام‌ رسمی‌ سازمان‌ وظیفه‌ عمومی ‌نیروی ‌انتظامی‌ داوطلبان‌ مرد لازم ‌است‌ یکی‌ از شرایط مشروحه ذیل را دارا بوده و حسب مورد یکی از کدهای سیزده‌گانه ذیل را در بند ۱۵ فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی خود درج نمایند.

کد ۱) داوطلبان دارای کارت‌ پایان‌ خدمت. کد ۲) داوطلبان دارای کارت‌ معافیت دائم (‌کفالت‌، پزشکی‌، ایثارگران و موارد خاص). کد ۳) داوطلبان دارای برگ معافیت موقت (پزشکی، کفالت و سایر …) در مدت اعتبار آن، مشروط به اینکه از تاریخ اخذ مدرک دیپلم تا زمان پذیرش در دانشگاه، بیش از یک سال سپری نشده باشد. کد ۴) دانش‌آموزان سال سوم دوره متوسطه که به صورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و تا تاریخ ۳۱/۶/ در سنوات مجاز تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند. کد ۵) فارغ‌التحصیلان دیپلم به شرط اتمام تحصیل تا پایان ۲۲ سالگی بصورت پیوسته و حضوری (روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) و مشروط به اینکه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع دیپلم تا زمان قبولی قطعی در دانشگاه بیش از یک سال سپری نشده و همچنین قبل از ثبت‌نام در دانشگاه نیز وارد غیبت نشده باشند. کد ۶) دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) موفق به اخذ دیپلم به صورت حضوری یا غیرحضوری شده باشند، به شرط نداشتن غیبت و سپری نشدن بیش از یک سال از تاریخ اخذ دیپلم و یا مدرک پیش‌دانشگاهی. توضیح: دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت موفق  به اخذ دیپلم می‌شوند چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل می‌باشند، در غیر اینصورت به سبب ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مگر اینکه در مهلت شش ماه معرفی، خود را از طریق یکی از دفاتر پلیس+۱۰ به وظیفه عمومی معرفی کرده و دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند. کد ۷) دانش‌آموزانی که پس از ترک تحصیل و در مهلت یک ساله معرفی به وظیفه عمومی، موفق به اخذ دیپلم بصورت داوطلب آزاد شده باشند، به شرط نداشتن غیبت و سپری نشدن بیش از یک سال از تاریخ اخذ دیپلم. کد ۸) فارغ‌التحصیلان دیپلم دارنده برگ اعزام به خدمت بدون غیبت که تاریخ اعزام آنان سپری نشده باشد، مضافاً مشروط به اینکه از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی تا زمان پذیرش در دانشگاه، بیش از یک سال سپری نشده باشد. کد ۹) متولدین سال‌ ۱۳۴۲ و قبل از آن، به شرطی که تغییر سن نداده باشند. کد ۱۰) کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ ۳۱/۶/۹۲ به پایان می‌رسد (این دسته از اشخاص مجاز به شرکت در آزمون می‌باشند، لیکن باید به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه نمایند. کد ۱۱) آن دسته از طلاب علوم دینی دارای معافیت تحصیلی، مادامی که اشتغال به تحصیل آنان از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه مربوط تأیید شود، می‌توانند با همان معافیت تحصیلی حوزه، در دانشگاه نیز تحصیل نمایند و در صورتیکه معافیت تحصیلی آنان به هر سبب از سوی حوزه لغو گردد، مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه نمی‌باشند. کد ۱۲) کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از سازمان مربوط برای ادامه تحصیل. کد ۱۳) دانشجویان انصرافی در صورتیکه در سقف سنوات مجاز تحصیل انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبولی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته تازه، بیش از یک سال سپری نشده باشد.

* تذکرات مهم:

۱) مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن، مجوز تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نمی‌باشند. ۲) دانشجویان اخراجی (به جز اشخاصی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند) تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دایم مجاز به ادامه تحصیل نمی‌باشند. ۳) فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به آغاز تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته نمی‌باشند. ۴) دانشجویان شاغل به تحصیل مجاز به شرکت مجدد در آزمون نیستند. ۵) ترخیص سربازان حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نمی‌باشد. ۶) دانشجویانی که تمایل به انصراف و آغاز به تحصیل مجدد دارند در طول تحصیلات دانشگاهی (از دیپلم تا دکتری)، فقط یک بار مجاز به انصراف می‌باشند. مشروط به اینکه در سنوات مجاز تحصیلی انصراف داده و از زمان انصراف تا سروع به تحصیل مجدد، بیش از یک سال سپری نشده باشد. ۷) کارکنان وظیفه مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. ۸) سقف سنوات تحصیل در مقطع کاردانی حداکثر ۵/۲ سال می‌باشد.

 * یادآوری‌های مهم:

۱- اشخاصی که دارای گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی و یا دیپلم کامل متوسطه نظام تازه یا قدیم نظری می‌باشند، اجازه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند و در صورت‌ شرکت متخلف شناخته شده و در هر مرحله از تحصیل ‌که باشند، قبولی‌ آنان لغو و از ادامه تحصیل‌ آنها ممانت بعمل آمده و ملزم به پرداخت‌ غرامت‌ خواهند بود.

۲- پذیرفته‌شدگان دوره روزانه آزمون‌ دوره‌های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی سال اعم از اینکه ثبت‌نام‌ نموده و یا ثبت‌نام ننموده باشند، اجازه ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در این‌ آزمون‌ را ندارند. مگر با دلایل موجه از سازمان سنجش آموزش کشور مجوز دریافت نموده باشند. 

۳- دانشجویان دوره‌های شبانه (نوبت دوم) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در این آزمون‌ ثبت‌نام ‌و شرکت‌ نمایند. بدیهی است این دسته از داوطلبان در صورت قبولی در آزمون سال و قبل از ثبت‌نام در کدرشته قبولی تازه، لازم است از مؤسسه محل قبولی خود تسویه حساب کامل نموده و گواهی مربوط را به مؤسسه محل قبولی تازه ارائه نمایند. لازم به توضیح است این دسته از داوطلبان پس از انصراف قطعی اجازه بازگشت و ادامه تحصیل در کدرشته قبولی قبلی خود را نخواهند داشت. 

* یادآور می‌شود محل تازه تحصیل، سوابق‌ تحصیلی‌ محل‌ قبلی این دسته از دانشجویان‌ را مطابق‌ ماده‌ ۶۳ آئین‌نامه‌ آموزشی‌ مورد بررسی‌ و واحدهای‌ درسی‌ قابل‌ قبول‌ را مشخص‌ و خواهد پذیرفت. 

۴- دانشجویان‌ دوره‌های شبانه (نوبت دوم) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این آزمون، الزامأ باید پس از انصراف قطعی از تحصیل، خود را به حوزه‌های وظیفه عمومی معرفی و به خدمت اعزام شوند. بدیهی است این دسته از داوطلبان پس از اتمام دوران خدمت نظام وظیفه اجازه ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را خواهند داشت.

۵- دانشجویان‌ اخراجی موضوع ماده ۲۹ آیین‌نامه آموزشی نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس‌ از تسویه‌ حساب‌ کامل‌ با مؤسسه‌ ذیربط و همچنین اداره‌ کل‌ امور دانشجویان‌ داخل ‌و صندوق‌ رفاه‌ دانشجویان‌ و در صورت‌ ‌نداشتن‌ مشکل‌ نظام‌ وظیفه‌ (برای‌ برادران) اجازه ثبت‌نام در این آزمون را خواهند داشت. بدیهی‌ است‌ این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ می‌توانند کلیه‌ تعهدات‌ مربوط را پس‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ خود به‌ صورت‌ یکجا به‌ انجام‌ برسانند.

۶- با توجه به محدودیت امکانات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و لزوم توزیع عادلانه فرصت‌های موجود بین تمامی متقاضیان، آن دسته از داوطلبانی که قبلاً با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند، مجاز به شرکت و انتخاب دوره روزانه در این آزمون نمی‌باشند. این قبیل از داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند برای رشته‌های دوره شبانه و یا مؤسسات غیرانتفاعی، متقاضی شوند و یا در صورت قبولی در دوره روزانه باید برابر ضوابط مربوط با پرداخت شهریه ادامه تحصیل نمایند.

۲-  سهمیه‌ داوطلبان شاهد و ایثارگر: 

هر یک‌ از داوطلبان ‌متقاضی‌ سهمیه شاهد و ایثارگر می‌توانند بر اساس‌ شرایط خود ‌در بندهای‌ «الف‌«، «ب» و «ج» ذیل‌‌، متقاضی‌ استفاده از سهمیه‌ شوند.

الف‌) رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای‌ ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب‌ بسیجی ‌به دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ از تاریخ‌ ۳۱/۶/۱۳۵۹ لغایت‌ ۳۱/۶/۱۳۶۷ حداقل‌ شش‌ (۶) ماه‌ متوالی‌ یا متناوب‌ داوطلبانه‌ در مناطق‌ عملیاتی ‌جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند، تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران (سازمان بسیج مستضعفین) و یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

تبصره ‌۱: مناطق‌ عملیاتی‌ بر اساس‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تعیین‌ می‌شود.

تبصره ‌۲: مدت‌ حضور یا خدمت‌ در جبهه‌ سربازان‌ و پاسداران‌ وظیفه‌ و همچنین‌ تعهدات‌ و مأموریت‌های‌ خدمتی‌ پرسنل‌ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های‌ نظامی‌ در جبهه‌ و نیز طرح‌ ۶ ماهه‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌، حضور داوطلبانه‌ تلقی‌ نمی‌شود.

تبصره ۳: بسیجیان فعال و عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

تبصره ۴: فرزندان و همسران رزمندگان (داوطلبانی که پدر، یا مادر و یا همسر آنان فقط دارای مدت حضور در جبهه می‌باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌باشند.

ب‌) جانبازان‌ ۲۵ تا ۶۹%‌، فرزند و همسر جانبازان ۵۰% و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا، مفقودین و اسرا و جانبازان ۷۰% و بالاتر و خانواد شهدا (خواهر، برادر، پدر و مادر شهید) ‌برای ‌استفاده‌ از سهمیه مربوط، لازم است منحصراً یکی از موارد بند ۱۰ تقاضانامه را علامتگذاری نمایند.

ج) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ لغایت ۳۱/۶/۱۳۶۷، حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته علاوه بر میزان موظفی شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح) می‌توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل اشخاص می‌توانند ضمن مراجعه به واحدهای تابعه و تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان آزمون مربوط اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

* تذکرات مهم:

۱- کد رهگیری ۱۲ رقمی ارگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا داوطلبان باید برای هر آزمون، کد رهگیری تازه از ارگان ذیربط دریافت دارند.

۲- داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران لازم است نسبت به دریافت کد رهگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در بند ۱۲ فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند. 

۳- آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر، از سال ۱۳۸۴ به بعد در آزمون آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده و یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده و یا نکرده باشند، براساس آیین‌نامه اجرایی قانون سهمیه رزمندگان، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در این آزمون را نخواهند داشت.

بر اساس مصوبه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور، آن دسته از داوطلبان سنوات قبلی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی «غیرروزانه» قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود یک بار دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در این آزمون می‌باشند.

۳- شرایط و ضوابط ثبت‌نام اتباع خارجی:

داوطلبان شرکت‌کننده اتباع غیرایرانی، باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون، دارای شرایط ذیل بوده و بند ۱۶ تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را، علامتگذاری و تکمیل نمایند.

۱- ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان غیرایرانی در آزمون و اجرای روند امور کنسولی آنان، بر اساس مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی مصوب سال ۸۹ به شماره ۲۸۷۰۷/۱۲/۴۱ مورخ ۲۰/۷/۸۹ انجام می‌پذیرد. (شیوه‌نامه مزبور از طریق نشانی اینترنتی: www.msrt.ir/sites/iso  قابل دسترس می‌باشد)

۲- پذیرفته‌شدگان غیرایرانی ملزم به مطالعه دقیق مندرجات دفترچه‌ راهنمای آزمون بوده و در صورت عدم احراز شرایط مندرج در دفترچه، هیچ عذری مبنی بر عدم اطلاع از مفاد دفترچه پذیرفته نیست.

۳- فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی، مجاز به شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی نظام تازه سال می‌باشند. ثبت‌نام اتباع مذکور در آزمون منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی و یا شناسایی زیر می‌باشد.

۱-۳- گذرنامه که دارای پروانه اقامت با حداقل شش ماه اعتبار باشد.

۲-۳- دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

۳-۳- کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در سال ، صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

۴-۳- کارت آمایش مرحله هشتم صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور.

۵-۳- فقط اتباع غیرایرانی مقیم که از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش داخل کشور جمهوری اسلامی ایران فارغ‌‌التحصیل شده‌اند، مجاز به شرکت در این آزمون می‌باشند.

تبصره: در هر مرحله‌ای مغایرت شرایط داوطلب با شرایط اعلام شده فوق‌الذکر، از سوی مراجع ذیصلاح تشخیص داده شود، از ادامه مراحل گزینش یا تحصیل داوطلب جلوگیری بعمل خواهد ‌آمد.

۴- چنانچه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی در زمان ثبت‌نام بند ۱۶ تقاضانامه را علامتگذاری ننموده باشند، پذیرش آنان لغو خواهد شد.

۵- داشتن حداقل معدل کل ۱۴٫۰۰ دیپلم فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش، برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در دوره‌های کاردانی نظام تازه الزامی می‌باشد.

۶- تحصیل همزمان اتباع غیرایرانی شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی در واحدهای آموزشی دانشگاه‌های پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و مراکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه و آموزش عالی اهل بیت(ع) ممنوع می‌باشد.

۷- اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نمی‌باشند. بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «کان لم یکن» تلقی می‌گردد. توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

۸- پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع می‌باشد. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

۹- پذیرفته‌شدگان غیرایرانی همانند پذیرفته‌شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.

۱۰- کلیه پذیرفته شدگان غیرایرانی دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مفاد شیوه‌نامه ثبت‌نام مصوب سال ۸۹ به صورت ۸۰% شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) می‌باشند.

۱۱- کلیه اتباع غیرایرانی متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی سال ، در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط اعلام شده، لازم است در زمان ثبت‌نام با مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org و ورود به لینک مربوطه نسبت به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام نمایند؛ که پس از تکمیل اطلاعات مورد درخواست در پایگاه اینترنتی، به این دسته از داوطلبان یک کد پیگیری ۱۳ رقمی داده خواهد شد که داوطلب می‌بایست این کد را دقیقاً در محل مخصوصی که در بند ۱۶ تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، پیش‌بینی شده است درج نمایند.

۴- دوره‌های نوبت دوم (شبانه)‌ آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای:‌ 

بر اساس‌ ضوابط و شرایط ذیل‌ برای‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز از طریق‌ آزمون‌ دوره‌های کاردانی نظام تازه سال‌ دانشجو پذیرفته‌ می‌شود.

۱-۴- شرایط داوطلبان‌

الف‌) داوطلبان‌ متقاضی‌ تحصیل‌ در رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌، لازم‌ است‌ واجد شرایط عمومی‌ و اختصاصی‌ (شرایط مندرج‌ در صفحه ۱) و مقررات وظیفه‌ عمومی‌ (شرایط مندرج‌ در صفحه ۲) دفترچه راهنما‌ باشند. 

ب‌) کلیه‌ متقاضیان‌ ورود به‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ سال‌ ، لازم‌ است‌ در آزمون‌ ورودی دوره‌های کاردانی نظام تازه‌ سال‌ ثبت‌نام‌ و برابر ضوابط در امتحانات‌ شرکت‌ نمایند.

ج‌ ) کلیه داوطلبان‌ مجاز به‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌)‌ دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای،‌ می‌باشند. اولویت انتخاب از نظر دوره روزانه یا نوبت دوم (شبانه) بستگی به نظر داوطلب دارد. لذا کلیه داوطلبان لازم است در زمان انتخاب رشته در این زمینه با دقت و با رعایت کلیه جوانب امر، تصمیم‌گیری نمایند.

د ) مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون هر یک از رشته‌های تحصیلی نوبت دوم (شبانه) همانند مواد امتحانی و ضرایب دروس دوره روزانه می‌باشد.

 ۲-۴- ضوابط تحصیل‌ در دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه): 

الف) دانشجویان‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در صورت‌ وجود امکانات و تأمین بودجه و نیز تمایل‌ می‌توانند با سپردن‌ تعهد محضری‌ به‌ منظور تعیین‌ بازپرداخت‌ بدهی‌، ازتسهیلات‌ رفاهی‌ استفاده‌ نمایند.

ب‌) دانشجویان‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌) ‌تابع‌ مقررات‌ آموزشی‌ دانشجویان‌ دوره‌ روزانه‌ خواهند بود، مگر در مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ طرح‌ ایجاد دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌) مستثنی‌ شده ‌است‌.

ج‌ ) انتقال‌ دانشجویان‌ دوره‌های‌ نوبت دوم (شبانه‌) به‌ دوره‌های‌ روزانه‌ ممنوع‌ می‌باشد.

تبصره: انتقال و تغییر گرایش تحصیلی دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه)، منحصراً برای دوره نوبت دوم (شبانه) و در محدوده رشته‌ها و گرایش‌های مربوط به گروه امتحانی که در آن شرکت نموده‌اند و با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط امکان‌پذیر خواهد بود.

د ) طول دوره تحصیلی در مقطع تحصیلی کاردانی برابر ضوابط مربوط خواهد بود. 

ه‍‌ ) مقررات دوره‌های نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

و ) برنامه‌های‌ آموزشی‌ دوره‌ نوبت دوم (شبانه‌‌) عیناً همان برنامه‌های‌ آموزشی‌ دوره‌های‌ روزانه‌ است‌. 

ز ) ساعت تشکیل کلاس‌های دوره نوبت دوم (شبانه) با نظر دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پذیرفته شده تعیین و اعلام می‌شود. 

ح ) پذیرفته شدن در دوره‌های نوبت دوم (شبانه) به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی در آزمون ورودی دوره‌های کاردانی نظام تازه، محسوب نمی‌شود. 

ط) تعیین‌ سقف‌ واحدهای‌ درسی‌ برای‌ هر نیمسال‌ تحصیلی‌ با توجه‌ به‌ سایر ضوابط و مقررات‌ در اختیار شورای‌ آموزشی‌ دانشکده و یا آموزشکده تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ ذیربط خواهد بود.

ی) از پذیرفته‌شدگان در دوره‌ نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطابق جدول بند (۲-۵ ) دفترچه راهنما شهریه‌ اخذ خواهد شد 

۵- ضوابط تحصیل‌ در مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی:‌ 

الف) در آزمون دوره‌های کاردانی نظام تازه سال ۹۲ مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی در ۲۹ رشته‌ امتحانی ذیل، دانشجو می‌پذیرند:

کد و نام رشته امتحانی کد و نام رشته امتحانی کد و نام رشته امتحانی کد و نام رشته امتحانی

۱۱- الکترونیک ۱۹- تأسیسات ۳۳- حسابداری بازرگانی ۴۳- امور دامی

۱۲- الکتروتکنیک ۲۰- صنایع چوب و کاغذ ۳۴- امور اداری ۴۵- مرغداری صنعتی

۱۳- تعمیرونگهداری‌ماشینهای‌الکتریکی ۲۲- ساختمان ۳۵- کودکیاری ۴۸- امور زراعی و باغی

۱۴- کامپیوتر (نرم‌افزار) ۲۳- نقشه کشی معماری ۳۶- مدیریت خانواده ۵۰- ماشین‌های کشاورزی

۱۵- ساخت و تولید ۲۴- نقشه برداری ۳۷- طراحی و دوخت ۵۱- صنایع غذایی

۱۶- نقشه کشی عمومی ۲۵- صنایع شیمیایی ۳۸- تربیت بدنی 

۱۷- مکانیک خودرو ۲۷- متالورژی ۳۹- گرافیک 

۱۸- صنایع فلزی ۳۱- الکترونیک و مخابرات دریایی ۴۰- هنرهای تجسمی ـ نقاشی 

ب) نظام‌ درسی‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ نظام‌ واحدی‌ و براساس‌ نظام‌ آموزشی‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ خواهد بود و به‌ فارغ‌التحصیلان‌ مدرک‌ مربوط برابر ضوابط وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ اعطا خواهد شد.

ج) از پذیرفته‌شدگان در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی مطابق جداول بند ۶ دفترچه راهنما شهریه‌ اخذ خواهد شد

* نکته مهم: هرگونه تغییر در شهریه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی از طریق اطلاعیه‌های مندرج در هفته‌نامه پیک سنجش و پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

د‍ ) مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ هیچگونه‌ تعهدی‌ در قبال‌ تهیه‌ و تأمین‌ مسکن‌، خوابگاه‌ و غذای‌ دانشجویان‌ ندارند.

ه‍‌) دانشجویان‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ تابع‌ مقررات‌ آموزشی‌ دانشجویان‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ می‌باشند، مگر در مواردی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ طرح‌ ایجاد مؤسسات‌ ذیربط مستثنی‌ شده‌ است‌.

و ) دانشجویان‌ می‌توانند از وام‌ تحصیلی‌ مطابق‌ با آیین‌نامه‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌ و در صورت‌ تخصیص‌ بودجه‌ استفاده‌ نمایند.

ز) انتقال و تغییر رشته دانشجویان در صورت موافقت این مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی، منحصراً به مؤسسات غیرانتفاعی با رعایت ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط امکان‌پذیر خواهد بود.

ح) داوطلبانی‌ که‌ با علامتگذاری‌ بند ۲۵ تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اینترنتی، با توجه به رشته‌های مندرج در قسمت الف بند ۶ (دفترچه راهنما) علاقه‌مندی‌ خود را به‌ شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی ـ غیرانتفاعی‌ اعلام‌ می‌نمایند پس از خرید اینترنتی کارت علاقمندی به مؤسسات غیرانتفاعی، می‌توانند رشته‌ یا رشته‌های‌ تحصیلی‌ مورد علاقه‌ خود را از جداول مندرج در صفحات ۲۳ تا ۸۵ دفترچه راهنما، استخراج و به همراه سایر کدرشته ‌محل‌های انتخابی در هر اولویتی که تمایل دارند، در بند ۲۶ فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند.

۶-انتخاب رشته :

 الف- هر داوطلب‌ می‌تواند حداقل یک و حداکثر ۵۰ کدرشته‌ محل‌ تحصیل‌ را (اعم از دوره‌های روزانه، شبانه و در صورت اعلام علاقمندی از مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی) با توجه‌ به‌ رشته‌‌ امتحانی‌ در صورت وجود و رعایت ‌ضوابط زیر از جداول مندرج در صفحات ۲۳ تا ۸۵  با اولویت‌ دلخواه‌ در بند ۲۶ ‌تقاضانامه‌ و در محل ‌مربوط درج ‌نماید. 

تذکر‌ ۱- با توجه به امتیاز سهمیه بومی که برای داوطلبان هر استان در رشته‌های دوره روزانه و شبانه (به استناد توضیحات بند ۸ «ظرفیت پذیرش و نحوه گزینش و سهمیه بومی») در دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است، پیشنهاد‌ می‌شود هر داوطلب‌ اولین‌ انتخاب‌‌ خود را از کدرشته محل‌ دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ واقع‌ در استان‌ بومی‌ خود انتخاب‌ نماید.

تذکر ۲- استان‌ بومی‌ داوطلب، همان‌ استان‌ محل‌ اخذ دیپلم‌ داوطلب‌ می‌باشد که ‌در بند ۱۹ تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اعلام‌ نموده‌ است‌.

* یادآوری: 

الف) با توجه به متفاوت بودن دروس تخصصی رشته‌های امتحانی مختلف، تغییر رشته امکان‌پذیر نیست ولی تغییر رشته در رشته‌های تحصیلی رشته امتحانی داوطلبان، با توجه به جدول شماره ۲ و با رعایت سایر ضوابط امکان‌پذیر می‌باشد.

ب) هیچیک از دانشکده‌ها و آموزشکده‌های‌ تحت پوشش دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای‌ و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، تعهدی در قبال تأمین مسکن و خوابگاه و یا پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان را ندارند. 

۷- ظرفیت‌ پذیرش، نحوه‌ گزینش‌ و سهمیه ‌بومی:‌

الف) ظرفیت‌ پذیرش‌ دانشجو در آزمون‌ دوره‌‌های کاردانی‌ نظام‌ تازه (دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی) سال در جداول مندرج در صفحات ۲۳ تا ۸۵ دفترچه راهنما شده است.

ب) داوطلبان‌ اعم‌ از فارغ‌التحصیلان‌ شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ (نظام‌ قدیم‌ و تازه) و شاخه‌ کاردانش‌ با رعایت‌ موارد مندرج در (جدول‌ شماره۳‌  دفترچه راهنما) حق‌ انتخاب ‌کدرشته‌های‌ مربوط به دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) و در صورت اعلام علاقمندی از رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی) را دارا می‌باشند.

* یادآوری: با توجه به توضیحات مندرج در صفحه ۴ دفترچه راهنما، کلیه پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی نوبت دوم (شبانه) مطابق ضوابط ملزم به پرداخت قسمتی از هزینه تحصیلی خود، بوده و توجه داشته باشند که به این قبیل پذیرفته‌شدگان به استثنای وام شهریه (در صورت تأمین اعتبار و طبق آیین‌نامه) خوابگاه و وام تحصیلی تعلق نمی‌گیرد. 

ج) گزینش‌ نهایی‌ در هر یک‌ از رشته‌های‌ امتحانی‌ بر اساس‌ نمره‌ کل‌ حاصل‌ از آزمون‌ عمومی‌، پایه و اختصاصی‌ و از بین‌ داوطلبانی‌ که ‌حد نصاب‌ نمره‌ علمی‌ لازم‌ را احراز کرده‌ باشند، با توجه‌ به ‌ضوابط مربوط انجام‌ خواهد شد. نمره کل داوطلبان بر اساس میانگین وزنی تراز نمرات خام دروس امتحانی و ضرایب هر یک از آنها محاسبه خواهد شد.

تبصره ۱- استفاده از سهمیه بومی در هر یک از رشته‌های تحصیلی منوط به کسب حد نصاب نمره علمی در کدرشته مربوط خواهد بود. (استان‌ بومی‌ داوطلب، همان‌ استان‌ محل‌ اخذ دیپلم‌ داوطلب‌ می‌باشد که ‌در بند ۱۹ تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌ اعلام‌ نموده‌ است‌).

تبصره ۲- پنجاه درصد (۵۰%) ظرفیت پسران و شصت درصد (۶۰%) ظرفیت دختران در رشته‌های تحصیلی هر یک از دانشکده‌ها و یا آموزشکده‌های وابسته به دانشگاه فنی و حرفه‌ای مستقر در استان‌های: اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان، با رعایت موضوع ذکر شده برای رشته‌های مندرج تبصره ۴ ذیل، به داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد.

تبصره ۳- در سایر استان‌ها چهل درصد (۴۰%) ظرفیت رشته‌های تحصیلی دانشکده‌ها و یا آموزشکده‌های وابسته به دانشگاه فنی و حرفه‌ای مستقر در این استان‌ها، با رعایت موضوع ذکر شده برای رشته‌های مندرج در تبصره ۴ ذیل، به داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد.

تبصره ۴- رشته‌های: (فرش دستباف، قلمزنی، هنرهای تجسمی ـ نقاشی، الکترونیک ـ رادیو و تلویزیون، تأسیسات ـ تبرید، تعمیر و نگهداری ماشین‌های الکتریکی، چاپ ـ چاپ، ساخت و تولید ـ قالب سازی، سرامیک ـ سرامیک صنعتی، صنایع فلزی ـ جوشکاری، صنایع نساجی ـ صنایع نساجی، متالورژی ـ مدلسازی، معدن ـ استخراج معدن، الکترونیک و مخابرات دریایی ـ الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک موتورهای دریایی ـ مکانیک موتورهای دریایی، ناوبری ـ ناوبری، نقشه برداری ـ نقشه برداری، پرورش طیور، امور زراعی و باغی ـ تکنولوژی گیاه پزشکی، پرورش زنبور عسل، تکثیر و پرورش آبزیان ـ آب شیرین، صنایع غذایی ـ کنترل کیفیت مواد غذایی، گاوداری صنعتی، گل و گیاهان زینتی، ماشین‌های کشاورزی ـ مکانیک ماشین‌های کشاورزی، مرغداری صنعتی، ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)، برق ـ الکترونیک و ابزاردقیق، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی ـ آزمایشگاه تشخیص پزشکی، برق ـ قدرت (گرایش پست و انتقال)، برق ـ قدرت (گرایش توزیع)، برق و تأسیسات، لوازم خانگی، سخت‌افزار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات پس از فروش خودرو، نصب و تعمیر آسانسور و پله برقی، گازرسانی، هنرهای چوبی، راهسازی، شهرسازی، نگهداری و مرمت ساختمان، معماری سنتی، شیمی آزمایشگاهی (گرایش صنعتی)، شیمی آزمایشگاهی (گرایش آرایشی بهداشتی)، بهره‌برداری پالایش گاز، فرآوری سنگ (گرایش فرآوری سنگ ترئینی)، فرآوری سنگ (گرایش فرآوری سنگ ساختمانی)، حسابداری (گرایش مالی)، حسابداری (گرایش صنعتی)، تبلیغات و بازاریابی، بهداشت آبزیان، بهداشتیاری دامپزشکی، تکثیر و پرورش آبزیان زینتی، انتقال و توزیع آب کشاورزی، تولید قارچ‌های خوراکی، تولید نهال، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر و شیر و فرآورده‌های لبنی) برای پسران و رشته‌های: (تربیت بدنی ـ تربیت بدنی، فرش دستباف، قلمزنی، گرافیک، سرامیک ـ سرامیک صنعتی، نقشه کشی عمومی ـ نقشه کشی و طراحی صنعتی، صنایع غذایی ـ کنترل کیفیت مواد غذایی، گل و گیاهان زینتی، سخت‌افزار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرسازی، نگهداری و مرمت ساختمان، معماری سنتی، حسابداری (گرایش مالی)، حسابداری (گرایش حسابرسی)، تبلیغات و بازاریابی، طراحی پوشاک و انیمیشن) برای دختران، به سبب محدود بودن تعداد رشته محل در کشور، مشمول سهمیه بومی نخواهند بود.

د) با توجه به اینکه در رشته‌ امتحانی تربیت بدنی (کدرشته امتحانی ۳۸)، پذیرش دانشجو به صورت متمرکز انجام خواهد شد و آزمون عملی از داوطلبان این رشته بعمل نخواهد آمد، پیشنهاد می‌شود متقاضیانی که دارای شرایط ذیل می‌باشند، نسبت به انتخاب کدرشته ‌محل‌های این رشته امتحانی اقدام نمایند. بدیهی است چنانچه داوطلبی از سلامت کامل جسمانی و شرایط زیر برخوردار نباشد، قادر به ادامه تحصیل در این رشته نخواهند بود.

* شرایط رشته تربیت بدنی: ۱- حداقل‌ طول‌ قد برای ‌برادران‌ ۱۶۵ سانتیمتر به‌ بالا و برای‌ خواهران‌ ۱۵۸ سانتیمتر به‌ بالا. تبصره: قهرمانان‌ تیم‌ ملی‌ در مورد مذکور (قد) مستثنی می‌باشند. ۲- حداقل‌ دید چشم ۱۰/۷ (هفت دهم). ۳- داشتن سلامت جسمانی و ارائه گواهی تندرستی از مراجع ذیربط.

۸- تکالیف داوطلبان برای‌ شرکت‌ در آزمون:‌ 

داوطلب‌ متقاضی‌ شرکت‌ در آزمون‌ دوره‌‌های کاردانی‌ نظام‌ تازه دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای‌ و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی سال‌ باید اقدامات‌ زیر را به موقع ‌و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهد:

الف) برای شرکت در آزمون ثبت‌نام‌ کند.

ب‌) کارت‌ ورود به‌ جلسه‌ آزمون‌ را در موعد ‌مقرر دریافت‌ دارد.

ج‌) در محل‌ و حوزه‌ای‌ که‌ برای‌ او تعیین‌ می‌شود حاضر شده‌، در آزمون‌ شرکت‌ کند و به‌ سؤالات‌ آن‌ پاسخ‌ دهد.

 ۱-۸- ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون:‌

هر داوطلب‌ با توجه‌ به‌ رشته‌ تحصیلی‌ و کد رایانه‌ای دیپلم مندرج در جدول شماره ۳ دفترچه راهنما و جنس پذیرش رشته‌ها (مرد یا زن) می‌بایست کد رشته‌ امتحانی‌ خود را شناسایی و نسبت به‌‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون اقدام نماید.

تذکرات مهم:

۱- هر داوطلب منحصراً مجاز است که یکی از کدرشته‌های امتحانی متناسب با دیپلم خود را که در (جدول شماره ۳) مشخص شده، انتخاب نماید، داوطلبانی که به هر سبب در رشته‌ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود که در (جدول شماره ۳) دفترچه  راهنما مشخص شده، در آزمون ثبت‌نام و انتخاب رشته نموده و پذیرفته شود قبولی آنان در هر مرحله‌ای از تحصیل که باشند «کان لم یکن» تلقی و حق هیچگونه ادعایی را نخواهند داشت. با توجه به مطلب یاد شده، لازم است کلیه داوطلبان، خاصه داوطلبان دارای گواهینامه کاردانش کد رایانه‌ای چهار رقمی گواهینامه خود را با کدهای چهار رقمی مشخص شده در هر عنوان رشته تحصیلی دوره کاردانی که در (جدول شماره ۳) قید شده است با دقت کنترل و مطابقت نمایند.

۲- مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در دفترچه راهنما برای هر رشته تحصیلی به ‌عهده داوطلب می‌باشد و موضوع خلاف یا عدم رعایت ضوابط و شرایط (سهوی یا عمدی) حتی پس از قبولی فرد در آزمون و یا در هر مرحله از تحصیل مشخص شود، قبولی وی در آزمون «کان‌لم ‌یکن تلقی» و از ادامه تحصیل او ممانعت می‌گردد.

۳- با توجه به اینکه تشکیل کلاس منوط به حدنصاب رسیدن تعداد قبولین برای تشکیل دوره خواهد بود، یادآور می‌گردد در صورت عدم تأمین حدنصاب ثبت‌نام شدگان جهت تشکیل کلاس، مسئولین دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بر حسب مقدورات اهتمام خواهند نمود؛ و این دسته از پذیرفته‌شدگان را حسب مورد به سایر دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی که مجری رشته مورد نظر باشند، میهمان یا منتقل می‌نمایند.

۲-۸- نحوه اقدام برای ثبت‌نام:

داوطلبان لازم است منحصراً به روش ذیل و با پرداخت الکترونیکی وجه ثبت‌نام، که در ذیل توضیح داده شده است، اقدامات لازم را بعمل آورند.

۱-۲-۸- مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان به نشانی: www.sanjesh.org

۲-۲-۸- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام از طریق پایگاه اینترنتی سازمان.

۳-۲-۸- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام منحصراً به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان و پرداخت مبلغ ۰۰۰/۱۰۶ (یکصد و شش هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند

تبصره: چنانچه داوطلبی با توجه به رشته‌های مندرج در قسمت الف بند ۶ دفترچه راهنما علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ‌ غیرانتفاعی لازم است نسبت به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۲۹ (بیست و نه هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق، اقدام نماید.

۴-۲-۸- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.

۳-۸- مدارک‌ لازم‌ برای‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون:

مدارکی‌ که‌ داوطلب‌ برای‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ به آن نیازمند است به شرح ذیل می‌باشد: 

۱- فایل عکس اسکن شده: داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را (با مشخصات ذکر شده در پایگاه اینترنتی سازمان) اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید.

تبصره: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل مشخص باشد.

۱-۱- عکس ۴×۳ یا ۴×۶  که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).

۱-۲- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.

۱-۳- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰×۲۰۰ پیکسل باشد.

۱-۴- تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.

۱-۵- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.

۱-۶- حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.

۱-۷- حتی‌الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

۲- دفترچه راهنمای شرکت در آزمون.

تبصره ۱: به داوطلبان اکیداً پیشنهاد می‌شود فقط نسبت به اسکن عکس خود براساس ضوابط اعلام شده اقدام نماید. در صورتی که داوطلب خلاف ضوابط نسبت به ارسال تصاویر دیگری غیر از عکس خود اقدام کند عواقب آن به عهده شخص وی خواهد بود.

تبصره ۲: داوطلبان توجه داشته باشند اسکن عکس و ارائه اطلاعات صحیح تضمینی خواهد بود که داوطلب بدون هیچ مشکلی نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه آزمون در زمان مقرر اقدام نماید.

– داوطلبانی که براساس‌ ضوابط مندرج‌ در بند ۳ صفحات ۲ و ۳ دفترچه‌ راهنما واجد شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان می‌باشند و ارگان تأییدکننده سهمیه آنها سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، لازم است که به نواحی محل اعزام خود مراجعه و پس از دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی، آن را در قسمت مربوط (بند ۱۲ تقاضانامه ثبت‌نام) درج نمایند

۴-۸- زمان پرینت کارت اینترنتی و برگزاری آزمون:

به‌ داوطلب‌ در صورتی‌ اجازه‌ ورود به‌ جلسه‌ آزمون‌ داده‌ خواهد شد که‌ کارت‌ ورودی‌ در دست‌ داشته‌ باشد.

      بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده داوطلبان از روز سه‌شنبه مورخ ۲۲/۵/ لغایت روز پنجشنبه مورخ ۲۴/۵/ با مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org، نسبت به پرینت کارت و برگ راهنمای ورود به جلسه آزمون اقدام می‌نمایند.

تذکر مهم: به داوطلبان اکیداً پیشنهاد می‌شود که پرینت ثبت‌نام خود را به همراه شماره پرونده و کد پیگیری که بعد از ثبت‌نام به داوطلب داده می‌شود نزد خود نگهداری کنند تا در زمان پرینت کارت ورود به جلسه آزمون دچار مشکل نشوند.

      ضمناً داوطلبان لازم است از طریق اطلاعیه مندرج در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و نشریه پیک سنجش روز دوشنبه تاریخ‌های ۱۴/۵/۹۲ و ۲۱/۵/۹۲ موضوع را پیگیری نمایند.

۵-۸-تاریخ‌ برگزاری‌ آزمون‌:

آزمون‌ دوره‌های‌ کاردانی‌ نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سال در‌ روز جمعه مورخ ۲۵/۵/ برگزار خواهد شد

/۱۱۰/


اخبار راسخون / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.