آمار اشتغال و بیکاری در رشته های دانشگاهی

یکی از مهمترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری جوانان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند و در این بخش با مخاطرات و مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

ناهمگونی و بی ارتباط بودن آموزشها و آموخته های تئوریک دانشگاه ها با نیازهای واقعی بازار کار نیز خود به معضلی حیاتی در روند اشتغال به کار فارغ التحصیلان دانشگاهی تبدیل شده است.

نگاهی نیز به تغییرات نرخ بیکاری ۱۲٫۹% بهار امسال نشان می دهد که تعداد بیکاران در فاصله بهار ۹۰ تا بهار امسال به میزان ۰٫۶% افزایش یافته اما نسبت به ۱۴٫۱% زمستان سال گذشته، به میزان ۱٫۲% کاهش یافته است.

با تمام طرحها و منابعی که از سوی دولت در سال های اخیر به منظور حل مشکل اشتغال کشور در نظر گرفته شد، اما هنوز هم بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰هزار نفر در کشور بیکار هستند که از این تعداد ۱ میلیون نفر زن و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز مرد هستند.

مسئله بالا بودن آمار بیکاران جوان کشور به نوعی دیگر در بررسی بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز مشهود است چرا که بیشترین درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال قرار می گیرند. این گروه سنی در بهار امسال نرخ بیکاری ۲۸.۶ درصدی را تجربه کردند.

مردان تا ۲۴ سال در فصل اول سال ۲۵.۸ درصد و زنان ۳۹.۵ درصد بیکاری را تجربه کردند. البته ۸۵۲ هزار زن در بهار امسال در بخش صنعت اشتغال داشتند، ۱ میلیون و ۴۸ هزار نفر در کشاورزی و ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز در خدمات فعال بوده اند.

در زیر جدول آماری اشتغال و بیکاری ۲۳ رشته اصلی دانشگاهی ارائه شده است:

جدول آماری اشتغال و بیکاری

توضیح اینکه گروه علوم انسانی شامل زبان خارجی و منسوج، زبان و ادبیات مادری، فلسفه و علم اخلاق، دین، تاریخ و باستان شناسی می شود. همچنین گروه علوم رفتاری و اجتماعی شامل رشته های اقتصاد، روان شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی است.

در گروه بازرگانی و علوم اداری رشته های امور مالی، بیمه، بانکداری، مدیریت و امور اداری قرار دارد و در گروه مهندسی و حرفه های مهندسی نیز رشته هایی مانند مهندسی های صنایع، مکانیک و فلزکاری، برق و انرژی، شیمی و الکترونیک قرار گرفته است.


استخدام ها | استخدام | www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.