اعتراض شماری از اعضای اوپک به مازاد تولید نفت عربستان

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، در حالی که قیمت نفت از ماه مارس (اسفند/ فروردین) تا کنون ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است و چشم انداز آینده بازار نیز مبهم است، شماری از اعضای اوپک افزایش تولید را یکی از عوامل این وضعیت می دانند.

‘رافائل رامیرز’، وزیر نفت ونزوئلا، گفت: ما در نشست روز پنج شنبه (۲۵ خرداد) از کشورهایی که اضافه تولید می کنند، می خواهیم تولیدات خود را کنترل کنند.

وی افزود: فکر می کنیم سقف تولید باید در حد روزی ۳۰ میلیون بشکه که در نشست ماه دسامبر (آذر/دی) بر سر آن توافق شده بود، باقی بماند.

‘محمد علی خطیبی’، نماینده ایران در اوپک نیز معتقد است: اولین و مهم ترین مساله این است که همه کشورهای عضو سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز را رعایت کنند.

بر اساس این گزارش، عراق نیز اعلام کرده تولیدات اوپک بیش از حد لازم است.

این در حالی است که ریاض روز دوشنبه از احتمال ارائه پیشنهادی به اوپک برای حذف سقف تولید به منظور پاسخگویی به تقاضای بازار در شش ماهه دوم سال جاری خبر داده بود.

اما به نظر می رسد روز سه شنبه از این پیشنهاد تا حدی صرف نظر کرد و ‘علی النعیمی’ وزیر نفت این کشور به خبرنگاران گفته بود: ما از وضع موجود (تولیدات) راضی هستیم. با وجود این، ریاض احتمالا باید تولیدات خود را به شدت کاهش دهد.

عربستان سعودی تولیدات خود را به روزی ۱۰ میلیون بشکه افزایش داده است تا به اقتصاد بیمار جهانی کمک کرده باشد، اقدامی که وزیر نفت این کشور نیز آن را نوعی از محرک اقتصادی نامیده بود.

این اقدام باعث شده که اوپک تنها در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) روزانه ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت روانه بازار کند؛ درحالی که در نشست ماه دسامبر همه کشورها بر تولید روازنه ۳۰ میلیون بشکه نفت توافق کرده بودند.

مترجمام**۹۱۵۷**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۱۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.