اعمال ویژه شب ۲۳ ماه رمضان،شب قدر

اعمال ویژه شب 23 ماه رمضان،شب قدر

شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است. در این شب برنامه‌های یک سال هر کس مقدر می شود. در شب قدر، ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرف می‌شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می‌دارند.

شب قدر، پر ارزش‌ترین وقت سال است، سرنوشت آدمى در همین هنگام مشخص مى‌شود. قرآن در شب قدر نازل شده است. شبى که هر کس آن را درک کند و احیا بدارد، گناهانش آمرزیده خواهد شد و زندگى تازه‌اى خواهد یافت. شبى است پر برکت که سرنوشت همه موجودات در آن مقدر مى‌شود.

شب قدر، شب جدایى اولیاء الله و اولیاى شیطان است. شب قدر، شب دعا و ندبه و شب نزول رحمت عام و کرم خداوندى است؛ شب آشتى بنده با خداوند و توبه و انابه و زدودن تیرگى‌هاى گناه از دل و شب خودسازى و نزدیک شدن به پروردگار است، زیرا که اوست: «قابل التوبات» و «مجیب الدعوات» و «ستار العیوب» و «غافر الخطیئات».

عزت و احترام این شب تا بدان حد است که قرآن درباره آن مى‌گوید: «لیله‌القدر خیر من الف شهر» شبى است که انجام اعمال عبادى در آن با عبادت هزار ماه برابر است. این شب، شیاطین در بند اسارتند و زمینه براى انجام دادن کارهاى خداپسند و مفید به حال فرد و جامعه مهیاتر است؛ مؤمنان در آن شب از وسوسه‌ها و کید شیاطین در امان خواهند بود.

پیامبر اکرم (صلى‌الله علیه و آله و سلم ) می‌فرمایند: «شیطان در این شب بیرون نیاید تا آن که صبح طلوع کند و قدرت آسیب رساندن به کسى را ندارد و سحر هیچ ساحرى در این شب اثر نکند.»

شب بیدار ماندن و بیدار کردن، آاه شدن از مکتب و دسیسه‌هاى دشمن، تذکر دادن و یادآورى. آرى «لیله‌القدر» شبى است که بیدار دلان شب زنده‌دار طاعتى افزون تر و نیایشى عاشقانه‌تر دارند. شبى که انسان‌هاى مومن، آن را با اعمالى چون : یاد خدا، مناجات و دعا، تلاوت قرآن، نماز شب، گیستن بر خطاها، مطالعه و تحقیق و… زنده نگه مى‌دارند.

شبى که امام زین‌العابدین و فخر الساجدین (علیه‌السلام ) در دعاى شریف ابوحمزه ثمالى تقاضاى درک آن و توفیق عبادت در آن را از خداى خویش خواستار شده است و خواست مومنان نیز در ادعیه روزانه ماه رمضان همین است. شبى که پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) رختخواب را جمع مى‌کرد، خود را براى عبادت بیشتر مهیا مى‌نمود و د سجد به اعتکاف مى‌پرداخت.

حضرت فاطمه علیها السلام نیز نمى‌ذاشت فرزنداش در این شب با شافت بخوابند؛ هر وقت خواب بر یکى از آنها غلبه مى‌کرد، مقدارى آب به صورت او مى‌پاشید. شبى که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) درباره‌اش ‍ مى‌فرمود: «شیطان در این شب بیرون نیاید تا آن که صبح طلوع کند و قدرت آسیب رساندن به کسى را ندارد و سحر هیچ ساحرى در این شب اثر نکند.»

شبى که ملائک مهمان اهل زمینند. این شب، مهلتى براى همه کسانى است که در عمر تاریک و ننگین خود به بیراهه رفته‌اند تا لحظه‌اى به خود آیند و اندیشه کنند که : ((چیستند))، ((کیستند)) و ((از کجا آمده‌اند و به کجا مى‌روند)) و تا فرصت باقى است به جبران گذشته‌ها بپردازند و با توبه و استغفار خود را از سقوط حتمى، برهانند و زندگى آینده خویش را با الگوى ((قرآن و عترت)) شکل دهند.

شبى که موسم ناله و نجوا، خضوع و خشوع و تحلیل و تسبیح است. شب انسان کامل است و شب کمال انسان .
اعمال شب قدر به دو گونه اعمال مشترک و اعمال مخصوص تقسیم می‌شود.

اعمال ویژه شب 23 ماه رمضان،شب قدر

اعمال مشترک شب‌های قدر

۱- مقارن غروب آفتاب شب قدر غسل شود.

۲- دو رکعت نماز اقامه شود، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود. بعد از نماز هفتاد بار ذکر «استغفرالله و اتوب الیه» گفته شود.

۳- قرآن به سرگرفتن و به خدا را به چهارده مصوم سوگند دادن.

۴- زیارت امام حسین علیه‌السلام.

۵- احیای این شب‌ها.

۶- اقامه صد رکعت نماز به صورت دو رکعتی و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

۷- دعایی از امام زین‌العابدین علیه‌السلام که در مفاتیح‌الجنان آمده است. (اللهم انی امسیت لک عبداً…)

۸- قرائت دعای جوشن کبیر.

۹- طلب آمرزش از خدای متعال و در خواست از خداوند جهت نیازهای دنیا و آخرت.
۱۰- ذکر گفتن و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام.

اعمال مخصوص شب نوزدهم
۱- صد بار ذکر «استغفرالله ربی واتوب الیه»

۲- صد بار ذکر «اللهم العن قتله امیرالمومنین»

۳- دعای «اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم …»

اعمال مخصوص شب بیست و یکم

۱- دعای «اللهم صل علی محمد و آل محمد و اقسم لی حلما یسد عنی باب الجهل …»

۲- لعن بر قاتل امیرالمومنین علیه‌السلام
۳- زیارت حضرت علی علیه‌السلام

اعمال مخصوص شب بیست و سوم

۱- تلاوت سوره‌های عنکوبت و روم که امام صادق علیه‌السلام فرمود: «تلاوت کنند که این دو سوره در این شب از اهل بهشت است».

۲- هزار مرتبه سوره قدر.

۳- خواندن و تکرار دعای «اللهم کن لولیک حجه ابن الحسن …»

۴- دعای «اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی …»

۵- تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی.

۶- دعاوی «یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه…»


مهدی موعود,ظهور۱۲,تصویر واقعی شیطان,دجال و فراماسونری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.