افزایش ۷۵درصدی استفاده از کلاه​ایمنی

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

ممتازنیوز: رییس پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش ۷۵ درصدی استفاده از کلاه ایمنی و کاهش ۳۰ درصدی تخلفات رانندگی توسط موتورسواران طی چهار روزی که طرح ساماندهی و برخورد با موتورسواران متخلف در سطح تهران به اجرا درآمده خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز، سردار حسین رحیمی در همایش آموزش موتورسواران پیک بادپا با همکاری پلیس تهران بزرگ افزود: در کنار اجرای این طرح اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی، ساماندهی پارک، توقف و تردد موتورسواران را نیز انجام داده‌ایم که باعث کاهش چشمگیر تخلفات رانندگی توسط موتورسواران شده است.
وی ادامه داد: روزانه ۴۳۰۰ نفر از موتورسیکلت سواران و رانندگان شهر تهران که ۸۰ درصد این میزان را رانندگان تشکیل می‌دهند، دوره‌های آموزشی برای مدیریت ترافیک را می‌گذرانند.
رحیمی تصریح کرد: طی هفته گذشته تعداد آموزش دیده‌های پلیس راهور از دو هزار نفر به ۴۰۰۰ نفر افزایش داده‌ایم و با رصد روزانه آمار راهنمایی رانندگی می‌توان گفت که با کاهش چشمگیر تصادفات فوتی و جرحی مواجه بوده‌ایم.
رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه تنها شش درصد از جابجایی مسافر و بار در سطح پایتخت توسط موتوسواران انجام می‌شود افزود: اما با این حال شاهدیم که ۳۰ درصد از فوتی‌ها و بیش از ۶۰ درصد تصادفات جرحی متعلق به این گروه است.
به گزارش ایسنا، ​رحیمی با اشاره به تردد سه میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران اظهار کرد: با این حال تنها با دو تا سه درصد از این موتورسواران که کمتر از ۳۰۰ نفر را تشکیل می‌دهند برخورد می‌کنیم و برنامه‌های خود را بیشتر بر روی برگزاری کلاسهای آموزشی متمرکز کرده‌ایم.

تشکیل بانک اطلاعاتی موتورسواران متخلف
وی از تشکیل بانک اطلاعاتی موتورسواران متخلف در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: در برخورد با موتورسواران متخلف در مرحله اول وسیله نقلیه فرد یک هفته و در صورت تکرار جرم یک ماه توقیف می‌شود و اگر مشاهده کردیم که این فرد دائما تخلف می‌کند برنامه‌های دیگری برایش داریم که به مراجع رسمی پیشنهاد داده‌ایم تبدیل به قانون یا یک روش برخورد شود.
رییس پلیس راهور تهران تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود مورد اعتماد بودن شرکت‌های حمل و نقل بسیار مهم است و اکنون پیک بادپا از جمله شرکت‌هایی است که مورد اعتماد خانواده‌ها و افرادی که کار اداری و تجاری می‌کنند قرار دارد که به همین دلیل تصمیم گرفتیم دوره‌های آموزشی را برای کارکنان این شرکت برگزار کنیم تا به عنوان الگویی مناسب از موتورسواران منضبط و قانونمند در سطح شهر قرار گیرند.
رحیمی با بیان اینکه حلقه مفقوده در بحث انضباط اجتماعی، فرهنگ آمد و شد است، افزود: به همین دلیل وقت و انرژی بسیاری را برای این موضوع هزینه کرده و آنرا در دستورکار قرار داده‌ایم و اکنون نیز مشاهده می‌کنیم پس از دو سال که این کلاس‌ها برگزار می‌شود، تحولات بسیار چشمگیری از استقبال رانندگان را شاهد هستیم.
وی تاکید کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی با موتورسیکلت سواران قانونمند و منظم هیچگونه تعارضی ندارد و بر خلاف آنچه که مردم می‌گویند تنها برای حمایت از جان و مال مردم است که با موتورسواران متخلف برخورد می‌کنیم.
رییس پلیس راهور تهران ادامه داد: به دلیل اینکه اصطکاک موتورسیکلت بر روی زمین بسیار کم است اولین ضربه‌ای که به آن وارد می‌شود به جسم فرد موتورسوار برخورد خواهد کرد به همین دلیل موتورسواران باید رفتارهای محتاطانه‌تری نسبت به رانندگان اتومبیل‌ها داشته باشند.
رحیمی با اشاره به موارد تخلف موتورسواران که با برخورد جدی پلیس راهور قرار خواهند گرفت تاکید کرد: نداشتن کلاه ایمنی استاندارد یکی از مهمترین مواردی است که بر اثر آن با موتوسواران برخورد خواهیم کرد. علاوه بر آن تردد در پیاده روها، حرکت در خطوط ویژه، حمل بار حجیم، عبور از چراغ قرمز، حرکات مارپیچ، تک چرخ زدن و دیگر حرکات مخاطره آمیز، دستکاری فنی از جمله دستکاری پلاک و اگزوزها برای تولید صداهای ناهنجار از جمله مواردی هستند که در صورت مشاهده با برخورد شدید پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه خواهند شد.

۷۰ درصد کشته‌ها بر اثر تخلفات موتورسواران افراد ۱۸ تا ۳۰ سال هستند
به گفته وی ۶۰ درصد از کشته‌های موتورسواران به دلیل نداشتن کلاه ایمنی استاندارد بوده و ۷۰ درصد کشته‌ها را افراد ۱۸ تا ۳۰ سال شامل می‌شود.
رییس پلیس راهور تهران گفت: بر اساس ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که دو سال پیش ابلاغ شده در صورت مشاهده تخلف از ضوابط حمل بار و مسافر و عدم رعایت نکات ایمنی توسط راننده موتورسیکلت وسیله نقلیه وی متوقف می‌شود.

پروانه فعالیت شرکت‌هایی که بیش از چهار بار به دلیل تخلف موتورسوارانشان تذکر بگیرند باطل می‌شود
رحیمی تصریح کرد: موسسات و شرکت‌هایی که با تعداد زیادی از وسایل نقلیه همکاری می‌کنند در صورت دریافت چهار مورد تذکر به دلیل تخلفات واحدهای تحت امورشان پروانه فعالیتشان به مدت یک ماه باطل شده و در صورتی که بیش از این تعداد مرتکب جرمی بشوند به صورت دائم لغو مجوز خواهند شد.
وی ادامه داد: همچنین اگر این شرکت‌ها به کارکنانشان آموزش ندهند تذکر کتبی می‌گیرند.
به گفته وی در صورت وقوع تخلفات توسط واحدهای تحت امر موسسات و شرکت‌های حمل و نقل، این شرکت‌ها به ازای هر تخلف ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

پس از ساماندهی سرویس مدارس، طی دو سال حتی یک حادثه در این زمینه نداشتیم
رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سرویس مدارس از دو سال گذشته اظهار کرد: طی این مدت حتی یک مورد حادثه هم نداشته‌ایم در صورتی که اوایل اجرای این طرح با مقاومت بسیاری از افراد مواجه شدیم.
سردار رحیمی ادامه داد: حادثه‌ای که چند روز پیش در این زمینه اتفاق افتاد به دلیل فعالیت‌ یک سرویس غیرمجاز بود که بدون نظارت مراجع رسمی با خود مدرسه قرارداد بسته بود.
وی در خصوص میزان آلایندگی این موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: موتورسیکلت‌هایی که در کشور شماره گذاری می شوند از نظر ما فاقد استاندارد هستند اما چون سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد اجازه شماره‌گذاری آنها را صادر می‌کند ما نیز به این کار اقدام می‌کنیم.
رییس پلیس راهور تهران تاکید کرد: همچنین موتورسیکلت‌ها از نظر ایمنی نیز بسیار ضعیف بوده و باعث در خطر افتادن جان بسیاری از مردم می‌شوند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.