افسرگی سبب کاهش حجم مغز می‌شود

۲۴م آذر ،

پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه ییل می گویند نتایج یک مطالعه تازه تاییدکننده این موضوع است که حجم مغزی اشخاص مبتلا به افسردگی حاد و استرس مزمن پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند و این وضعیت سبب بروز ناتوانی‌های ذهنی و احساسی می گردد.

به گزارش مجله شبانه  ممتاز نیوز، وبلاگ پزشک به قلم همایون سیدیان مطلبی را قرار داده است که در ادامه می خوایند:

گروهی از متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه ییل در این مطالعه سبب این ارتباط را شناسایی کرده‌اند. این متخصصان دریافته‌اند در شرایطی که فرد به افسردگی مبتلا می گردد یک کلید منفرد ژنتیکی سبب از بین رفت ارتباطات مغزی می گردد. این متخصصان دریافته‌اند که یک کلید ژنتیکی منفرد عامل ارتباط بین افسرگی و کاهش حجم مغز در حیوانات آزمایشگاهی است.

افسردگی حاد و استرس مزمن سبب آب رفتن مغز و کوچک شدن حجم این عضو حیاتی می‌شود. این محققان اعلام کردند که کوچک شدن مغز عامل بروز اختلالات احساسی و ناتوانی های ذهنی و ادراکی است. دکتر رونالد دومان و دستیاران وی در عرصه روان‌پزشکی، نوروبیولوژی و فارماکولوژی در این آزمایش به بررسی تاثیر استرس روی فقدان سیناپس‌های مغزی در انسان پرداختند. آن‌ها متوجه شدند مدارهای عصبی که به طور طبیعی در فرایندهای احساسی و ادراکی نقش دارند در اثر فعال شدن «فاکتور رونوشت»، دچار اختلال می‌شوند و ظاهرا افسردگی حاد و اضطراب مزمن عامل فعال‌سازی این فاکتور می باشند.

آزمایشات نشان می‌دهد این کلید ژنتیکی موسوم به «فاکتور نسخه‌ای» یا «فاکتور رونوشت» در واقع بیان چندین ژن را که وجودشان برای شکل‌گیری ارتباطات سیناپسی بین نورون‌ها (سلولهای مغزی) ضروری است را سرکوب می‌کند که حاصل این فرایند کاهش حجم مغز در منطقه Prefrontal  قشر مخ است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.