باید به دنبال سلیقه فردی اشخاص رفت/اعمال سلیقه گروهی در انتخاب آثار جذابیتی ندارد

۱۸م دیماه ،

دفاع مدیر گالری‌های خانه هنرمندان از اکسپوی عکس ۹۱

..

“جمشید حقیقت شناس” مدیر گالری‌های خانه هنرمندان دربارهٔ مدیریت و شکل برگزاری اکسپوی عکس ۹۱ که این روزها در این محل برپاست به خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: فکر می‌کنم جامعه هنری باید به این سمت برود که این امکان برای کسانی که دارای شخصیت‌های ممتاز و انتخاب شده‎ای می باشند فراهم باشد تا بتوانند به تنهایی اکسپو برگزار کنند. اینکه مانند سایر اکسپوها همه چیز را عمومی‌ برگزار کنیم اکسپوها با هم هیچ فرقی ندارد.

وی در این باره اظهار کرد: با این کار می‌توانیم به این نتیجه برسیم که سلیقه فردی در زمینه عکاسی چه دستاوردی به وجود می‌آورد. عملکرد موزه‌ها را هم که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که با یک سلیقه ابتدایی آغاز شده نه سلیقه عمومی.

حقیقت شناس با تاکید بر لزوم تجدیدنظر بر روند شکل گیری اکسپوها گفت: متاسفانه از اول این قائده غلط جا افتاده است که برای جلوگیری از خطا در شورای انتخاب آثار عمومی‌ آغاز کنیم و عمومی‌ فکر کنیم و ظرایفی که در کار گالری داران وجود دارد را در اکسپو‌ها نمی‌بینیم.

او در این باره ادامه داد: همواره در برگزاری اکسپوها و نمایشگاه‌ها هیئت داوران و انتخاب بزرگی داشتیم اما در نهایت خروجی خاصی به دست نیامده است و در عین حال سلیقه خاصی را هم در برنداشته است. این شکل کار در حقیقت سلیقه را از بین می‌برد و سبب می‌شود تا گالری داران از حضور در این جریانات هنری اجتناب کنند. اما اگر اکسپوها و نمایشگاه‌ها طبق سلیقه فردی برگزار شود می‌توانیم از برآیند تمام سلیقه‌های مختلف به یک سلیقه عمومی‌برسیم نه اینکه پیش از برپایی اکسپوها و جشنواره‌ها همه چیز بر اساس سلیقه عمومی‌ پایه گذاری شود.

مدیر گالری‌های خانه هنرمندان درادامه افزود: تصور می‌کنم این اکسپو آغاز خوبی داشت. هر چند مشکلات بسیاری دارد که طبیعی است و این سلیقه یک گالری است که از آثار و مجموعه‌هایی که دیده و دوست دارد آثاری را انتخاب کند. در این میان اگر نقطه ضعف و اشکالاتی وجود دارد گالری دیگر با برگزاری نمایشگاه و اکسپوی دیگری می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. به این ترتیب نباید فراموش کنیم که ما حق انتخاب برای کارهای بزرگ داریم.

وی همچنین گفت: اعمال سلیقه به شکل عمومی‌در برگزاری بی نال‌های بسیاری اتفاق افتاده که هیچ جذابیتی ندارند در این میان همواره گالری‌هایی موفق می باشند که این اعمال سلیقه را به شکل فردی دارند. گالری دار هنرمند، مکان برگزاری و زمان برگزاری آثار را انتخاب می‌کند و این می‌شود که بعد از گذشت ۵-۶ ساله به نتیجه قابل قبول می‌رسند. باید باور کنیم که می‌توانیم این انتخاب را بکنیم. دربارهٔ اکسپوی عکس ۹۱ هم علی جمشیدی برای برگزاری این اکسپو سرمایه گذاری کرده، طبق سلیقه خودشان عکاسانی را انتخاب کرده و ما هم اعتماد کردیم.

در حالیکه قیمت بعضی  آثار تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است حقیقت شناس دربارهٔ قیمت آثار گفت: آثار از ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است و قیمت گذاری نرمال است و هر کسی که بخواهد می‌تواند این آثار را خریداری کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم که مردم به این باور برسند که به سلیقه و غرایض خودشان اعتماد کنند و برایش سرمایه و انرژی لازم را بگذارند.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.