بررسی «اسلام ایرانی» با حضور اعوانی، شایگان و مجتهدی

۱۸ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه‌ چهار جلدی «اسلام ایرانی» حاصل بیش از بیست سال پژوهش «هانری کربن» دربارهٔ‌ ابعاد معنوی و فلسفی اسلام است. این اثر نه فقط دستاورد تتبعات و تاملات عالمانه در متون، بلکه رهآورد تجربه‌ ژرف نویسنده از عوالم معنوی ایرانیان و ارتباط وجودی کم‌نظیری است که با آن عوالم برقرار کرده‌اند.

به تازگی ترجمه‌ فارسی جلد اول این مجموعه که به بررسی معنویت تشیع دوازده امامی اختصاص دارد به قلم ان‌شاءالله رحمتی و به همت نشر سوفیا انتشار یافته است.

جلد اول کتاب «اسلام ایرانی؛ چشم‌اندازه‌های معنوی و فلسفی» به تشیع دوازده امامی می‌پردازد. رحمتی، مترجم آثار فلسفی و پژوهشگر فلسفه از سال‌ها پیش در کار ترجمه و معرفی آثار هانری کربن به فارسی‌زبان‌هاست. اکنون هم در ادامه‌ آن کار، جلد اول از مجموعه‌ چهارجلدی کتاب «اسلام ایرانی» را ترجمه و منتشر کرده است. او جلد دوم این مجموعه را نیز ترجمه کرده است. جلد دوم این کتاب به سهروردی و افلاطونی‌های پارسی می‌پردازد. رحمتی پیش‌تر کتاب‌های «تخیل خلاق در عرفان ابن عربی»، «ابن سینا و تمثیل عرفانی»، «معبد و مکاشفه» و «زمان ادواری در عرفان اسماعیلیه» این اسلام‌شناس مطرح فرانسوی را ترجمه کرده است. همچنین کتابی را دربارهٔ‌ او در دست تألیف دارد. او معتقد است که هانری‌ کربن چهره‌ای منحصر ‌به‌ فرد در بین شرق‌شناسان است که همدلی بسیاری با فرهنگ و تمدن ایران دارد و یکی از احیا‌کنندگان جریان فلسفه‌ اسلامی در دوران معاصر است؛ از همین‌رو راه بردن به نظریات و دیگاه‌های این اندیشمند اهمیت دارد.

هانری کربن متولد سال ۱۹۰۳ در پاریس، اسلام‌شناس، شیعه‌شناس و استاد دانشگاه سوربن پاریس بود. او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه زندگی کرد. همچنین آثار متعددی را در حوزه‌ی عرفان اسلامی تألیف کرد. این اندیشمند در سال ۱۹۷۸ درگذشت.ن

شست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب، واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.