بزرگترین عید ما کدام عید است؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

ما در تاریخ پیامبر، شادیهای او روزی را نمی یابیم که پیامبر گفته باشد: iبه من تبریک بگویید، حتی روز ازدواجش و روز هجرتش از مکه iبه مدینه و رهایی از چنگال مشرکان، و روز فتح مکه و پیروزی مسلمانان نفرمود iبه من تبریک بگویید،

به گزارش تفسیری مجله شبانه ممتاز نیوز، وبلاگ سرباز صفر جنگ نرم در آخرین نوشته خود آورده است:

بزرگترین عید در احادیث

پیامبر اکرم پس از آنکه علی بن ابیطالب را در روز غدیر iبه جانشینی خود تعیین نمود، در همان روز این عید را اعلام نمود و مراسم آن را بپا داشت، و در خیمه اش نشست و با کمال خوشحالی و سرور از تبریک گویندگان استقبال نمود و iبه آنها می فرمود:

به من تبریک بگویید… iبه من تبریک بگویید، زیرا خداوند مرا iبه نبوت و اهل بیتم را iبه امامت اختصاص داده است. (ابو سعید نیشابوری، شرف المصطفی)

ما در تاریخ پیامبر، شادیهای او روزی را نمی یابیم که پیامبر گفته باشد: iبه من تبریک بگویید، حتی روز ازدواجش و روز هجرتش از مکه iبه مدینه و رهایی از چنگال مشرکان، و روز فتح مکه و پیروزی مسلمانان نفرمود iبه من تبریک بگویید، ولی روز غدیر مکرر می فرمود: iبه من تبریک بگویید، چرا؟ iبه خاطر آنکه پیامبر عظمت این روز را بخوبی درک می نمود و از شرافت این خاطره و برتری داشتن این عید بر سایر اعیاد آگاه بود.

بر همین اساس پیامبر فرمود:

روز عید غدیر خم iبهترین اعیاد امت من است، و آن روزی است که خداوند تعالی iبه من فرمان داده با منصوب نمودن علی بن ابیطالب iبه عنوان رهبری که امتم پس از من iبه وسیله او هدایت یابند; آن روز را یاد کنیم. آن روزی است که خدا دین را در آن روز کامل و نعمت را همه گردانید و اسلام را iبه عنوان یک دین برای مردم پسندید. (الغدیر، ج ۱، ص ۲۸۳)

پیامبر در این حدیث، اولا: روز غدیر را یک عید اسلامی جاوید در ردیف سایر اعیاد اسلامی اعلام نموده; ثانیا: عید غدیر را مطلقا برتر از اعیاد اسلامی شمرده است.

فرات بن احنف می گوید:

از امام جعفر صادق، علیه السلام، پرسیدم: فدایت شوم، آیا مسلمانان عیدی بالاتر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه و روز عرفه دارند؟

امام فرمود: آری! بالاترین و بزرگترین و شریف ترین اعیاد روزی است که خدا دین را در آن روز کامل گردانید، و این آیه را بر پیامبرش محمد، صلی الله علیه وآله، نازل فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.

سؤال نمودم: آن چه روزی است؟

فرمود: انبیای بنی اسراییل وقتی وصیت و امامت را iبه نفر بعد از خودشان واگذار می نمودند، آن روز را عید قرار می دادند، و این روز هم روزی است که پیامبر، صلی الله علیه، علی، علیه السلام، را رهبر مردم قرار داد، و در آن روز چیزهایی نازل شد، و دین کمال یافت و نعمت بر مؤمنان همه گردید.

عرض نمودم: در این روز چه کاری شایسته است انجام دهیم؟

امام، علیه السلام، فرمود: این روز، روز عبادت و نماز و روز شکر و سپاس خدا، و مسرت iبه خاطر ولایت ما بر شما از جانب خداست، من دوست دارم این روز را روزه بگیرید. (الغدیر ج ۱، ص ۲۸۵)

بالاتر از اینها عید غدیر را که در روایات اسلامی iبه عید الاکبر (بزرگترین عید) تعبیر شده است، می‌توان iبه بزرگترین عید همه ادیان الهی تعبیر نمود، چرا که حاصل زحمات همه فرستادگان الهی، در این روز iبه نتیجه رسیده است.

بزرگترین عید در عرف مردم

اما با این وجود اگر با نگاهی از بالا iبه اعیاد در کشورمان بنگریم مطمئنا خواهیم دید که هنوز عید نوروز iبه عنوان یک عید باستانی و ملی بیشترین اهمیت را در بین عموم آحاد جامعه دارد و آداب و رسوم آن با توجه iبه تعطیلات در این عید iبه شکلی فراگیر و iبه طوری جدی در بین اشخاص جامعه  مطرح است و این در حالی است که کشور ما در جهان مدعی برپایی دین و مذهب است  و چون نیک بنگریم هنوز آداب و رسوم اعیاد دینی ما و بالاخص عید غدیر iبه شکل عید نوروز در جامعه فراگیر نشده است.

 شاید در اینجا بتوان از فرق ادعا و عمل سخن iبه میان آورد ،آنجایی که اهتمام عملی اشخاص و جوامع عیار ادعاهای آنان را اثبات می نماید.

 با توجه iبه آنکه کشور اسلامی ما قلب شیعه در جهان است و همه ویژگی دینی ما در جهان iبه سبب اعتقادات شیعی ماست از نظر عقلی و اعتقادی و با توجه iبه نصوص معتبر و دستور بزرگان دین عید غدیر باید بزرگترین عید ما باشد و در حیطه عمل این اعتقاد باید در نحوه عملکرد مسئولین و مردم جاری و ساری باشد.

 بطور کلی آن ملتی می تواند خود را شیعه علی علیه السلام بداند که نشان دهد بنای اهمیتی و اولویتی عملی و رفتاری خود را بر این اعتقاد و بر این محبت قرار داده است و عید غدیر را که در واقع عید اتمام دین بر زمین است با همهی آداب و رسوم آن و شکوه الهی آن برگزار نماید.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.