بیش از ۸۰ درصد اقلام آرایشی قاچاق است

عبدالعظیم بهفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود : آمار دقیقی در مورد قاچاق اقلام بهداشتی و آرایشی وجود ندارد چرا که بسیاری از موارد قاچاق در این زمینه به صورت زیرزمینی انجام می شود.

وی اضافه کرد: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد قاچاق در کشور ، اقلام آرایشی و بهداشتی است که البته رقم قاچاق اقلام آرایشی بیش از کالاهای بهداشتی است.

بهفر در مورد علت بالا بودن میزان قاچاق اقلام آرایشی افزود: کالاهای بهداشتی به اندازه کافی در کشور تولید می شود و کارخانجات بسیاری از نظر کیفی در کشور وجود دارند که اینگونه کالاها را تولید و به بازار عرضه می کنند به همین دلیل قاچاق اقلام بهداشتی در کشور بسیار کمتر از آرایشی است.

بهفر گفت: از سوی دیگر شرکت های بهداشتی سیستم ردیابی خود را دارند و در این زمینه کنترل خوبی هم انجام می شود.

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت و درمان اضافه کرد : مردم برای اطمینان از سلامت کالاهای مورد نیاز خود بخصوص محصولات آرایشی و بهداشتی باید این محصولات را از مراکز مجاز خریداری کنند.

بهفر در باره ورود برخی از محصولات غیر بهداشتی از کشور چین به ایران از جمله ˈبوتاکسˈ افزود: وزارت بهداشت بر محصولات آرایشی و بهداشتی شرکت های داخلی و خارجی کنترل و نظارت دارد بر این اساس کالاهایی که از این وزارتخانه مجوز دریافت کرده باشند از نظر سلامت مورد تایید است.

وی با بیان اینکه مردم باید این محصولات را از مراکز مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت خریداری کنند ، افزود: بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه های وابسته به این وزارتخانه در سطح عرضه بررسی های لازم را انجام می دهند.

بهفر با بیان اینکه مکمل های دارویی که حاوی برچسب سلامت باشند مورد تایید وزارت بهداشت هستند ، گفت : همه محصولات سلامت محور شامل مکمل ها، تجهیزات پزشکی ، آرایشی ، بهداشتی ، خوراکی ها و آشامیدنی ها در سطح عرضه تا پایان امسال دارای برچسب سلامت می شوند.

وی در پاسخ به این سووال که مردم چگونه باید نسبت به سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی اطمینان حاصل کنند، گفت: تا زمان الصاق برچسب سلامت بر روی محصولات، مردم باید محصولات مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و داروخانه ها خریداری کنند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی افزود : هم اکنون محصولات مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت دارای برچسب های فارسی بوده که قابل استعلام و پیگیری است.

اجتمام**۹۱۰۵** ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۰۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.