تاثیر عجیب تغییرات جوی بر جثه ماهی‌های جهان

دیده بان حقوق حیوانات ایران: کارشناسان مطالعات جوی دانشگاه بیریتیش کلمبیا در بررسی‌های جدید خود دریافتند که افزایش گرمای جهانی باعث کوچک شدن جثه ماهی‌ها در اقیانوس‌ها و دریاهای سراسر جهان خواهد شد.

به نقل از ایسنا، این کارشناسان با مطالعه روی بیش از ۶۰۰ گونه از ماهی‌ها در آبهای سراسر دنیا دریافتند که همزمان با بالاتر رفتن دمای آب دریاها و اقیانوس‌ها، بسیاری از ماهی‌ها قادر نخواهند بود که وزن بدن خود را در حد طبیعی حفظ کنند.این کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، میانگین حداکثر اندازه ماهی‌های جهان تا ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام چئونگ سرپرست اصلی در این مطالعه خاطر نشان کرد: ما در این بررسی‌ها از مشاهده کاهش اندازه جثه ماهی‌ها، فوق‌العاده شگفت زده شدیم. پیش از این می‌دانستیم که تغییرات جوی روی جمعیت و پراکندگی ماهی‌ها تاثیرگذار است اما در این مطالعه به تاثیر عجیب تغییرات جوی حتی روی اندازه ماهی‌ها نیز پی بردیم.

این کارشناسان تشریح کردند که ماهی‌ها برای رشد مناسب، نیازمند دریافت اکسیژن کافی از آب هستند و هرچه اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشند، جثه آنها نیز بزرگتر می‌شود. اما گرمتر شدن و کاهش اکسیژن آب که هر دو پیامد تغییرات جوی است، رشد ماهی‌های بزرگتر را دشوار می‌سازد و به این ترتیب فرآیند رشد ماهی زودتر متوقف می‌شود.

این یافته در مجله «تغییرات جوی نیچر» منتشر شده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.