تاکنون ۳۰۶ نفر از هموطنان در زلزله شمال غرب کشور جان باخته اند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دکتر ‘مرضیه وحیددستجردی’ به منظور بررسی آخرین وضعیت زلزله در مناطق شمال غرب کشور در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وی با بیان این که دو زلزله عصر شنبه در شهرستان های اهر، هریس و ورزقان رخ داد، اظهارداشت: نخستین زلزله در ساعت ۱۶ و ۵۲ دقیقه در ۲۲ کیلومتری شرق شهرستان اهر و دیگری در ساعت ۱۷ در ۲۰ کیلومتری شهر ورزقان بود.

وی افزود: از زمان وقوع این دو زلزله تا شب گذشته شاهد ۱۱۶ پس لرزه با شدت های مختلف بودیم که بزرگترین آن ۸/۴ ریشتر بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: شهرستان ورزقان با دو هزار و ۳۶۸ کیلومتر مساحت، ۸۳ هزار و ۳۴۶ نفر جمعیت دارد، شهرستان اهر نیز با سه هزار و ۱۷۲ کیلومتر مساحت، ۱۴۷ هزار و ۷۸۱ نفر جمعیت دارد.

وحیددستجردی ادامه داد: شهرستان هریس نیز دو هزار و ۳۷۷ کیلومتر مساحت دارد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده پس از وقوع زلزله در این مناطق گفت: از زمان وقوع این حادثه دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، ارومیه و اردبیل به حالت آماده باش درآمدند و نیروهای خود را در تیم های مختلف به مناطق زلزله زده اعزام کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری این که تمام دستیارهای شاغل در پایگاه های اورژانس این سه شهر به مناطق زلزله زده فراخوانده شده اند، خاطرنشان کرد: در مدت زمان وقوع زلزله تا چند ساعت بعد ۳۴۰ دستیار به این مناطق اعزام شده اند و دبیرخانه ستاد حوادث غیرمترقبه به سرعت در دانشگاه های علوم پزشکی این شهرها تشکیل شد.

وحیددستجردی افزود: ما به تمامی بیمارستان های استان های همجوار تبریز ابلاغ کردیم که تمام بیماران غیراورژانسی خود را ترخیص کنند تا در صورت نیاز مصدومان زلزله به آنجا منتقل شوند.

وی ادامه داد: همچنین از تمامی پایگاه های جاده ای آن استان، سطح شهر و بخش خصوصی ۱۳۷ آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله زده اعزام شدند و به نیروهای بسیج و پرستاری نیز فراخوان داده شد تا در محل حضور یابند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ما در این راستا ظرفیت تخت های بیمارستانی را افزایش دادیم و سالن های بیمارستان هایی که تخت نداشتند را تجهیز کردیم.

وحیددستجردی یادآور شد که بنده روز گذشته با بالگرد از ورزقان، هریس و اهر بازدید کردم، تمامی مصدومین و مجروحین از زیر آوار خارج شدند و به سرعت به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وحیددستجردی با یادآوری حضور خود در بیمارستان هایی که مصدومین زلزله به آنجا انتقال داده شده اند، گفت: تمامی مصدومین تحت مداوا قرار گرفته اند و در حوزه بهداشت و درمان با پیگیری های صورت گرفته مصدومان رضایت مندی کامل را داشته اند.

وی با بیان این که دیروز بیمارستان صحرایی در ورزقان برپا شد، افزود: بیمارستان های اهر و هریس به دلیل وجود اشکال های زیاد هنوز قابلیت بهره برداری را ندارد از این رو بیماران در بیمارستان های تبریز و اردبیل مداوا می شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حضور تیم های بهداشت محیط و بهداشت روان در روستاها خاطرنشان کرد: این تیم ها از روز گذشته به این مناطق اعزام شده اند و ما خانواده هایی را که نیازمند خدمات روانپزشکی هستند تحت پوشش قرار می دهیم.

وحیددستجردی یادآور شد: ما باید مراقب باشیم تا بیماری ها عفونی در این مناطق بوجود نیاید.

وی با اشاره به قطع ارتباطات در مناطق مختلف گفت: باید هماهنگی لازم جهت ایجاد VIP مخابرات در این مناطق صورت گیرد زیرا ضعف ارتباطات در فواصل طولانی منجر به مشکلات زیادی می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که تاکنون ۳۰۶ نفر از هموطنان جان خود را در این حادثه از دست داده اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۱۹ زن و کودک و ۴۹ مرد پس از وقوع زلزله در بیمارستان جان باختند.

وی از اعزام دو هزار مصدوم به بیمارستان شهرهای مختلف خبر داد و یادآور شد: تاکنون ۱۰هزار و ۱۶ جراحی در خارج از اتاق عمل و ۶۵۲ جراحی در اتاق عمل انجام شده است.

علی لاریجانی رییس مجلس پس از سخنان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اقدامات این وزارتخانه در کمک رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور تشکر کرد.

عصر روز شنبه، دو زمین لرزه به بزرگی ۶٫۲ و ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) به ترتیب شهرستان‌های اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی را لرزاند.

این دو شهرستان به ترتیب با ۱۵۰ و ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۶ و ۹۷ کیلومتری شمال شرقی تبریز مرکز استان قرار دارند.

این زمین لرزه تاکنون بیش از ۲۸۰ کشته ودو هزار زخمی برجا گذاشته است.

سیام/۹۱۲۱**۹۱۳۲**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۳۶۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.