ترویج خشونت و جرم در سینما ممنوع/ شادی را در جامعه ترویج کنیم

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: رسانه های ما باید مروج نوعدوستی، همدلی، مثبت اندیشی و گناه گریزی باشند، در این صورت جامعه ای شاد و با کمترین جرایم خواهیم داشت.

غلامعلی افروز در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که تولید آثار سینمایی باید به دور از هر گونه خشونت گرایی دنبال شود اظهار داشت: ترویج خشونت و تهاجم فیزیکی در آثار نمایشی اعم از سینما و تلویزیون، نقش موثری در گسترش هنجار شکنی های جامعه دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور ادامه داد: بررسی روند خشونت گرایی در جوامع غربی نشان می دهد که بسیاری از افرادی که مرتکب جرایم سنگین شده اند، پیش از آن سابقه مجرمیت نداشته اند.

* افرادی که گرایش مجرمانه دارند از خشونت فیلم ها الگو می گیرند

افروز با اشاره به یکی از حوادث اخیر غرب در این زمینه اظهار داشت: الگو برداری از یک شخصیت ساختگی سینمایی با نام  “جوکر” این روزها کار دست عوامل تولید فیلم “بتمن” داده و یک دانشجو بدون داشتن سابقه کیفری صرف دیدن این فیلم تحت تاثیر قرار گرفته و ۱۲ نفر را به قتل می رساند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد جامعه به دلیل داشتن زندگی از هم گسیخته و پر تنش، ظرفیت منفی گرایی دارند و با دیدن چنین اثاری گرایش های مجرمانه آنها تحریک می شود.

این روانشناس و استاد دانشگاه تاکید کرد: سینما گران در تولید آثار سینمایی باید به ابعاد مختلفی توجه کنند، چرا که تولید آثار موج خشونت، قتل و جرایم دیگر نقش موثری ددر توسعه جنایات در جامعه دارد.

افروز با اشاره به پرونده قضایی متهمی که ۸ نفر از اعضاء خانواده خود را به قتل رسانده بود افزود: برای رسیدن به سرمنشاء جرم گرایی این متهم از وی درخواست شد تا سیر کودکی خود را در قالب یک تابلو به صورت ساده نقاشی کند، این فرد در آن طرح ساده خودش را در حال تماشای یک فیلم پلیسی جنایی نقاشی کرد که نقش اول قصه ۸نفر از اعضاء خانواده اش را به صورت مرموزی به قتل رسانده و پلیس هم نتوانسته بود راز این قتل ها را کشف کند.

وی ادامه داد: متهم مذکور در تشریح شرایط مجرمانه خود نیز به این داستان اشاره کرده بود و تاکید داشت مطمئن بودم قتل بر اساس  قصه فیلم دنبال شده و حتی پلیس هم به راز این ماجرا پی نخواهد برد.

* سینمایی بدون خشونت مساوی است با جامعه پویا و شاد

این روانشناس جامعه ای را سالم و پویا دانست که در آثار سینمایی و مکتوب آن به مهربانی، همدلی و دوری از هرگونه جرم و جنایت تاکید شود.

وی با اشاره به تعالیم حیات بخش اسلام تصریح کرد: دین اسلام همواره به محبت، همدلی و رسیدگی به مشکلات یکدیگر تاکید کرده است و اگر کانون خانواده ها گرم و به هم پیوسته باشد، قطعا جامعه ای با نشاط خواهیم داشت.

* رمضان فرصتی برای ترویج  روحیه جمعی و فضایل نیک

افروز با بیان این که ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترویج همگرایی و روحیه جمعی است اظهار داشت: در این ماه همه طی یک ساعت مشخص افطار و سحری میل می کنند، کانون خانواده ها گرم تر از سایر ماه های سال است و مردم فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن و تماشای تلویزیون دارند، بنابراین تولید آثار آموزشی، تربیتی و ترویج روحیه نشاط نقش مهمی در اصلاح روحیات منفی عموم جامعه دارد.

وی تاکید کرد: باید ترویج خشونت گرایی و جنایت در سینما و تلویزیون ممنوع شود چرا که جامعه نیازمند روحیه شادی و نشاط است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور خاطرنشان کرد: رسانه های ما باید مروج نوعدوستی، همدلی، مثبت اندیشی و گناه گریزی باشند، در این صورت جامعه ای شاد و جرایم کمتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.