تنقلات و فست فود عامل اصلی چاقی و بیماری ها

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گفته دکتر متخصص تغذیه، فست فود و تنقلات عامل چاقی و مبتلا شدن به بیماری های جسمانی در اشخاص به خصوص کودکان می گردد.

دکتر نجارزاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، دربارهٔ تاثیر غذاهای فست فودی در چاقی رایج بین دانش آموزان و تبلیغات گسترده نادرست درکل کشور و بیماری های ناشی از این نوع مصرف غذایی گفت: امروزه به سبب تبلیغات گسترده و افزایش ساخت مغازه های فست فودی در سطح کشور، آمار چاقی در بین خانواده ها و به خصوص کودکانی که در مرحله رشد قرار دارند، شدت بسیاری پیدا کرده است.

وی دربارهٔ اینکه تبلیغات بسیاری در تلویزیون روی تنقلات مضر هست، یک راه حل ویژه را برای کنار آمدن با این امر پیشنهاد داد که به جای مصرف تنقلات، چیپس و پفک از نخود و کشمش و میوه های خشک استفاده کنند.

دکتر تغذیه یکی از دلایل جذب این خوراکی ها را در بین بچه ها در مدارس این دانست که شکل بسته بندی و رنگ جلد خوراکی طوری هست که ایجاد علاقه در بین کودکان می کنند که البته نخود، کشمش و میوه های خشک و خوراکی های مفید با یک شکل بسته بندی و رنگ جذاب به فروش می رسد.

وی در ادامه گفت: این نوع تبلیغات مفید روی تمایل بچه جدا از قیمت روی تمایل خانواده برای خرید تاثیر می گذارد.

نقش صنایع غذایی در ترغیب خانواده به خرید اقلام مفید برای خانه

به گفته متخصص تغذیه، صنایع باید به سمت بسته بندی های خوب برای غذاهای مفید برود و خانواده ها را به خرید این اقلام ترغیب کند، ولی اکثریت منافع مالی برایشان بیشتر اهمیت داشته تا سلامت جسمی اشخاص، البته چون در سرمایه ای که انجام می دهند باید به سود فروش هم توجه کنند و در کنارش کارمند و کار استخدام کرده اند، حقوق آنها را زیرچشمی لحاظ کنند.

ایشان اظهار داشت: اگر آگاهی ها افزایش پیدا کند و طلب کردن مردم بیشتر شود، ما می توانیم در این زمینه موفق تر باشیم.

وقتی عرضه و تقاضا در کنار هم قرار بگیرند، شاهد بهتر شدن تغذیه در بین خانواده ها خواهیم بود. در میان نقش متخصصین تغذیه و صنایع در کنار هم به پیشبرد این امر با هم همکاری دوسویه داشته باشند، تا هم آگاهی برای خرید کالاهای مفید در بین خانواده ها افزایش پیدا کند و به همین منوال عرضه هم رشد صعودی پیدا می کند.

دکتر متخصص تغذیه در پایان دربارهٔ عواقب و بیماری هایی که از مصرف فست فود در جوامع امروزی با آن درگیر هستیم و در مدارس رو به وخامت اوضاع رفته است و خوردن تنقلات شیرین و شور سبب چاقی رایج بین بچه ها در مدارس می باشد، گفت: چاقی ام الامراض است. مادر بیماری هاست که اگر دقت روی آن نشود، مشکلاتی از لحاظ جسمانی در فرد مبتلا به چاقی ایجاد می کند، به عنوان مثال دریافت انرژی بالا در طول زمان به خصوص غذاهای شیرین سبب می گردد که فرد قند خون اش افزایش پیدا کند و متعاقب آن کاهش شدید داشته باشد. این افزایش و کاهش فرد را مستعد دیابت می کند.

وی در ادامه گفت: مصرف غذاهای فست فودی به جای رژیم صحیح سبزیجات و سالاد سبب ابتلای فرد به سرطان های دستگاه گوارش می گردد.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای فست فودی به سبب چربی اشباع که دارند، سبب می گردد چربی در رگ های قلب اتفاق بیفتد و فرآیند آن که تصلب شراین یا سخت شدن سرخ رگ ها می باشد.

به گفته این متخصص، این فرآیند یک مرتبه اتفاق نمی افتد به طور مثال کسی که در سن ۳۰ سالگی سکته می کند را نمی توانیم اینگونه تصور کنیم که مربوط به دو سال قبل اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: این فرآیند چاقی از سنین نوجوانی حدود ۱۰ سالگی آغاز می گردد. رسوب چربی ها در رگها از سنین پایین اتفاق می افتد، بنابراین مصرف این غذاهای فست فودی تنقلات و مضر در درازمدت سبب بیماری قلب و عروقی و فشار خون می گردد.

وی سبب این امر را به خاطر میزان نمک و سدیم بالا دانست.

در پایان به خانواده ها پیشنهاد کرد: از رژیم غذایی غربی کمتر استفاده کنند و به جای آن از سبزیجات و سالاد استفاده کنند تا از بیماری های جسمی که سلامت فرد را به خطر می اندازند، ایمن باشند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.