توقف غنی سازی ۲۰ درصد مشروط است/ پرهیز از مداخله در سوریه تا ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی استار چاپ لبنان، علی اکبر صالحی در ادامه گفت: احتمالا افرادی که این ایده [بستن تنگه مرمز] را پشنهاد داده اند در ذهن خود این را در نظر دارند گه اگر به هر دلیلی از دسترسی ایران به خلیج فارس ممانعت بعمل آید، آنگاه ایران به شیوه ای مناسب پاسخ دهد.

وی که روز گذشته با خبرگزاری رویترز در ابوظبی گفتگو می کرد، ضمن بعید دانستن افزایش تنش ها در خلیج فارس و بروز مشکل در دسترسی ایران به این آبراهه گفت: من فکر نمی کنم که هرگز چنین زمانی فرا برسد.

صالحی همچنین در ادامه این گفتگو به موضوع هسته ای ایران و گفتگوهای تهران با ۱+۵ ا شاره کرد و گفت: ایران بطور کامل به حل مسئله هسته ای خود متعهد است، اما قدرتها از درک تفاهماتی که در سه دوره اول مذاکرات در سال جاری صورت گرفت طفره رفتند.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: به دلایلی وقتی کور سویی در انتهای تونلی تاریک نمایان می شود، برخی ها تلاش می کنند حتی این نور کم را هم بپوشانند.

این مقام ایرانی به لزوم ادامه مذاکرات تاکید کرد و گفت: تداوم وضعیت بن بست به نفع جامعه جهانی، ایران ، و منطقه نیست.

وی افزود: ایران آماده گفتگو در باره غنی سازی ۲۰ درصد است، اما البته باید این مسئله به شیوه ای درست و دو جانبه باشد.

وزیر خارجه ایران افزود: اگر نیاز ایران به سوخت راکتورهای خود جهت تولید ایزوتوپ های دارویی بطور کامل بر طرف شود، آنگاه ایران آماده گفتگو برای توقف غنی سازی درجه بالاست.

وزیر خارجه ایران اتهامات مربوط به سایت نظامی پارچین و پاک سازی این منطقه را هم رد کرد.

واگذاری حل مسئله سوریه از سوی سوری ها
وزیر امور خارجه ایران خواستار تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم این کشور شد و گفت: سوری ها باید خودشان در انتخابات سال ۲۰۲۴ رهبر خود را انتخاب کنند.

 به گزارش خبرگزای مهر به نقل از الجزیره، علی اکبر صالحی گفت: کشورهای جهان باید تا سال ۲۰۲۴ یعنی زمان انتخابات در سوریه، از مداخلات بپرهیزند تا از وخیم تر شدن اوضاع و خونریزی های بیشتر در نتیجه این مداخلات جلوگیری بعمل آید.

صالحی افزود: هیچ حاکم و حاکمیتی ابدی نیست بنابراین درباره آقای بشار اسد تا سال ۲۰۲۴ باید تامل شود و در آن سال انتخابات برگزار خواهد شد که تا آن زمان، روند تحولات باید مسیر عادی خود را طی کند.

وی از دولت و مخالفان واتس تا برای حل تنش ها باهمدیگر گفتگو کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.