تولید زنبوری ویژه مزارع برنج و ذرت/ مبارزه بیولوژیک با ۲ آفت

مهندس علی بهارلو- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی آفات ساقه خوار و برگ خوار در مزارع، افزود: در طبیعت پروانه های بسیاری وجود دارند که در صورت بی توجهی به آنها، خسارات زیادی را در مزارع بر جای می گذارند.

وی ادامه داد: این پروانه ها پس از جفتگیری در سطح مزارع شروع به تخم ریزی در زیر و روی برگها می کنند. این تخمها پس از ۷ روز تبدیل به کرم می شوند و از برگها تغذیه کرده و یا وارد ساقه گیاهان مزارع می شوند و تبدیل به کرم ساقه خوار می شوند.

بهارلو با اشاره به روشهای مبارزه با این آفت خاطر نشان کرد: برای مبارزه با کرم برگ خوار و ساقه خوار از روشهای مختلفی چون استفاده از سموم شیمیایی استفاده می شود که این روش علاوه بر باقی ماندن سموم در محصولات زراعی موجب آلودگیهای زیست محیطی نیز می شود.

مجری طرح از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیق به منظور مبارزه بیولوژیکی با این دو آفت مزارع اقدام به تولید نوعی زنبور به نام زنبور “تریکوگراما” شد. این زنبور یکی از حشرات ریز است که قادر به از بین بردن کرم برگ خوار و کرم ساقه خوار است.

بهارلو به بیان نحوه تولید این عامل بیولوژیکی پرداخت و اظهار داشت: در این تحقیق با استفاده از تخم پروانه بید اقدام به تولید زنبور تریکوگراما شد به این ترتیب که این پروانه های بید را در انسکتاریوم (محل پرورش حشرات) به صورت انبوه تولید کردیم سپس این تخم ها را در اتاقکهای مخصوص پرورش زنبور تریکوگراما، در اختیار این زنبور قرار دادیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، اضافه کرد: زنبور تریکو گراما تخم خود را در داخل تخم پروانه بید وارد کرد به این ترتیب به جای اینکه از یک تخم پروانه یک کرم خارج شود، با این روش پس از ۸ تا ۱۰ روز یک زنبور تریکوگراما تولید شد که می تواند با آفات مزارع به صورت بیولوژیکی مبارزه کند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از متولد شدن زنبور از تخم پروانه، تخمها به مزارع منتقل می شوند، ادامه داد: پروانه های متولد شده برای حفظ تداوم نسل خود پس از جفتگیری برای تخم ریزی پرواز کرده و به جستجوی تخم پروانه می پردازد که با یافتن آن تخم ریزی را در تخم پروانه آغاز می کند.

زنبور تریکوگراما با تخم زیری در تخم پروانه کرمهای ساقه خوار و برگ خوار مانع از رشد آنها در مزارع می شود

بهارلو به مزایای تکثیر زنبور تریکوگراما در مزارع اشاره کرد و گفت: این نوع زنبورها می توانند بر علیه تخم آفات ساقه خوار و برگ خوار گیاهانی چون برنج، ذرت، سویا، پنبه و بادمجان اقدام و مزارع را از به کار بردن سموم شیمیایی بی نیاز کند.

این محقق کاهش آلاینده های زیست محیطی را از دیگر مزایای به کاربردن این نوع زنبور در مزارع نام برد و افزود: علاوه بر آن محصولات تولید شده با استفاده از این روش موجب ارتقای سلامت جامعه می شود چراکه در این محصولات زراعی باقیمانده سموم شیمیایی به حداقل رسیده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.