ثبت جهانی آثار تاریخی فراخوانی برای جذب مشارکت مردمی است

علیرضا شاه محمدپور روز یکشنبه در بازدید از بازار سرپوشیده تبریز افزود: ثبت جهانی بازار تبریز بهانه ای بود تا ارزش هایی که مردم به صورت ناخود آگاه در ذهن داشتند روی کاغذ بیاید و اکنون خود مردم و بازاری ها می توانند با تلاش و مشارکت بازار را زنده نگه داشته و آن را ارتقا دهند.

مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی همچنین با اشاره به آسیب هایی که بناها و آثار تاریخی را تهدید می کند، گفت: آسیب ها گاه به دلیل عدم آگاهی و یا تضاد با منافع اشخاص وارد می شود که باید با توجه به آیین نامه ها و قوانین این اعمال کنترل شود.

وی تاکید کرد: بدیهی است فعالیت هایی که به صورت کالبدی به بناهای تاریخی آسیب می رساند، توسط سازمان میراث فرهنگی استان محدود می شوند.

شاه محمدپور همچنین فعالیت های عمرانی را یکی دیگر از تهدیدات بزرگ برای آثار تاریخی عنوان کرد و افزود: گاه فعالیت های عمرانی که بدون در نظر گرفتن مطالعات پایه ای انجام می شود تهدید بزرگی برای حفظ آثار باستانی و حفاظت از محیط زیست هستند که مطالعات پایه ای با در نظر گرفتن تمامی جوانب ضروریست سرعت بگیرد تا با حفظ منافع ملی مانعی هم برای فعالیت های عمرانی و پیشرفت وجود نداشته باشد.

وی، همچنین به حفاری های باستان شناسی در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و تاکید کرد: حفاری های باستان شناسی در این استان هدفمند و بر اساس تکنولوژی روز انجام می شود.

شاه محمدپور در تشریح نحوه بازسازی آثار تاریخی و حفاری های باستان شناسی استان، گفت: خوشبختانه بازسازی و مرمت آثار تاریخی در استان با مرور سایت های گذشته انجام می شود و اطلاعات بازخوانی شده و مستند سازی ها بر اساس واقعیات روز هستند.

۷۲۳۷/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۳۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.