خبرعراقچی ازآزادسازی بعضی پول های ایران

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافقنامه ژنو از اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه همزمان با آغاز سال تازه میلادی اجرایی می گردد، گفت: با اجرای این توافقنامه، حدود ۱۵ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی طی ۶ ماه قابل دسترسی می گردد.

به نقل از جهان نیوز، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: از مجموع ۱۵ میلیارد دلار، حدود ۱۰ میلیارد دلار آن که پیش از این، صرف خرید مواد غذایی و دارویی می شد، قابل دسترسی خواهد شد.

به گفته عراقچی، یکی از اقدامات اعتماد سازی ۱+۵ در توافقنامه ژنو، تجارت امور انسان دوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: این کانال مالی شامل بانک های خارجی مشخص و بانک های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال، مشخص خواهند شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، مکانیزم بانکی برای مواد غذایی و دارویی تعریف می گردد و به بانک ها نیز ضمانت لازم داده می گردد که مشکلی در تجارت دارو و مواد غذایی وجود نداشته باشد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: همچنین حدود ۴.۶ میلیارد دلار دیگر از درآمد نفتی که به بانک مرکزی واریز می شد، قابل دسترسی خواهد خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه، ایجاد شکاف در سازمان تحریم ها و برداشتن فشار روانی تحریم ها، متوقف شدن روند افزایش تحریم های تازه و حفظ فروش نفت در شرایط فعلی را از دستاوردهای توافق ژنو ۳ برشمرد.

عراقچی خاطر نشان کرد: همچنین با پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاهها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای یک دوره ۶ماهه توافق شده که بر این اساس، ۴۰۰ میلیون دلار درآمد ناشی از فروش نفت که با توجه به تحریم ها برای دانشجویان هزینه می شد، قابل دسترسی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: بر اساس توافقنامه ژنو همچنین تحریم صنایع پتروشیمی برداشته شده و مشکلات بیمه نفت کش ها نیز برطرف می گردد.

وی تصریح کرد: تحریم های صادرات پتروشیمی ایران و خدمات مربوط شامل بیمه، حمل و نقل و مالی نیز تعلیق می گردد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.