دستیابی به پیشرفتی جدید در درمان بیماری دیابت با شناسایی دو ژن

ممتاز نیوز: دو ژن که باعث افزایش بروز توسعه بیماری‌های کلیوی ناشی از دیابت می‌شوند، به تازگی کشف شد.  

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به نقل از نشریه Plos Genetics ، گروهی از محققان بین‌المللی از دانشگاه هاروارد و هلسینکی با بررسی ۴۷۵۰ فرد مبتلا به بیماری کلیوی ناشی از دیابت و حدود ۷۰۰۰ فرد مبتلا به دیابت به طور طولانی مدت اما بدون بیماری کلیوی دریافتند که دو ژن خاص می‌توانند احتمال خطر بروز بیماری‌های کلیوی وابسته به دیابت را افزایش دهند.

براساس این گزارش، محققان با تجزیه و تحلیل بیش از ۲ میلیون نشانگر DNA‌ در هر فرد مشاهده کردند که تغییرات وابسته به دو ژن AFF3  و ERBB4  در افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی وابسته به دیابت به شدت مؤثر است.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است در حال حاضر داروهای در دسترس نمی‌توانند نارسایی کلیوی را درمان کنند اما ممکن است بتوانند پیشرفت آنرا آهسته‌تر کنند که در این میان دانستن این که کدام بیمار در معرض خطر عوارض بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرد در مدیریت بیماری دیابت بسیار مفید خواهد بود.

به گفته محققان بیماری‌های کلیوی ناشی از دیابت از علل منجر به نارسایی کلیوی است که به دیالیز و پیوند کلیه نیاز پیدا خواهد کرد و نتایج این یافته‌های پژوهشی در سرعت بخشیدن به توسعه روش‌های درمانی جدید در این زمینه بسیار مؤثر است.

گفتنی است: بیماری‌های کلیوی عارضه‌ای شایع و جدی از دیابت است که با افزایش خطر وقوع حمله قلبی و سکته مغزی نیز همراه است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.