رخ “ماه” خواهد گرفت!

اردیبهشت ۱۴۰۳

بامداد روز شنبه بیست و هفتم مهرماه سال جاری ساعت ۱:۲۰ بامداد، میتوانیم شاهد آغاز گرفتگی ماه یا “خسوف” باشیم.

موحدنژاد،عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبری در گفتگو با خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامی که “زمین” میان “ماه “و “خورشید” قرار می گیرد، به گونه ای که سایه زمین بر سطح ماه می افتد و مانع از رسیدن نور خورشید به سطح ماه می گردد می گوییم ماه گرفتگی یا خسوف اتفاق افتاده است. 

وی افزود: گرفت ماه می تواند از یک درصد آغاز و تا صددرصد یعنی “خسوف” کامل ادامه یابد. 

موحدنژاد عنوان کرد: زمانی که ماه گرفتگی رخ می دهد، رخ ماه به رنگ سرخ و برافروخته ظاهر می گردد که در ماه گرفتگی های جزئی رصد آن بسیار دشوار است. 

وی در خصوص ماه گرفتگی بامداد روز شنبه عنوان کرد: این گرفت به صورت جزئی است که از ساعت ۱:۲۱ دقیقه بامداد آغاز و تا ۵:۲۰ صبحگاه ادامه می یابد و اوج گرفت ساعت ۳:۲۰ دقیقه خواهد بود که زمان اوج این گرفت با ماه بدر یا کامل حدود ۱۲ دقیقه فاصله دارد، یعنی ماه کامل ساعت ۳:۰۸ دقیقه رخ خواهد داد. 

وی تصریح کرد: بدلیل بدر بودن (کامل بودن ماه) و جزئی بودن گرفت، این رخداد با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست و علاوه بر آن این گرفت را حتی نمی توان با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیز رصد کرد و برای رصد آن باید از برنامه کامپیوتری نورسنجی سطح ماه استفاده کرد. 

موحدنژاد تاکید کرد: این گرفت به سبب اینکه با چشم دیده نمی شود، “نماز آیات” ندارد و نیاز به خواندن نماز آیات نیست. 

عضو ستاد استهلال بیت رهبری خاطرنشان کرد: در این ماه گرفتگی جزئی، می توان گفت؛ تقریبا ۷۶٫۵ درصد سطح ماه روشن است و میزان گرفت به حدی ضعیف است که نمی توان آن را رصد کرد، به همین سبب اشخاص نباید به امید دیدن این گرفت به آسمان خیره شده و انتظار رصد این گرفت را داشته باشند. /ح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.