رنگ رمضان بر بوم هنر

جام جم آنلاین: با سپری شدن روزهای نخستین ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مرتبط با این ماه از سوی نهادهای مختلف شکل منسجمی به خود گرفته‌است.

بخش‌های مختلف بیستمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن کریم، خانه هنرمندان ایران، فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی و هنری صبا به همراه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از جمله پاتوق‌های هنری ماه مبارک رمضان است که مردم و هنرمندان در کنار هم در آنها حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش جام‌جم، کارگاه‌های آموزش خوشنویسی لاتین و تذهیب و جلدسازی قرآن در بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر شب در حال برگزاری است و در همین رابطه کارگاه نقاشی توسط غلامرضا قلی‌پور از ششم تا هشتم مرداد برگزار می‌شود.

همچنین در بخش نگارگری، کارگاه تذهیب و جلدسازی قرآن هم با حضور سلیمان سعیدآبادی هر شب تا بیست‌ویکم مرداد در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

سعیدآبادی، هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه و مسوول کارگاه تذهیب و جلدسازی قرآن در این باره به جام‌جم گفت: هنر تذهیب تنها هنری است که توانسته است در کنار کلام خدا قرار بگیرد.

او گفت: از زمانی که خوشنویسی قرآن آغاز می‌شود هنر تذهیب در کنار آن قرار می‌گیرد. تذهیب در واقع همراه با کتابت قرآن متولد شد. البته استفاده از طلا در نقاشی‌های ایرانی قبل از اسلام مرسوم بوده است، اما هنگامی که اسلام وارد ایران شد هنرمند ایرانی با ذوق و سلیقه و قریحه خودش از فرم‌ها و قالب‌ها به شکلی استفاده کرد که کاملا یک بار تجریدی به وجود آمد. همچنین رنگ‌هایی که در تذهیب قرآن استفاده شد رنگ‌هایی معنادار و اشاره کننده به مفاهیم کلام خدا بود.

این هنرمند نقاش اضافه کرد: هم‌اکنون شرایط خیلی خوبی برای فعالیت در حوزه هنر اسلامی و قرآنی بویژه نگارگری و تذهیب وجود دارد و رشته دانشگاهی هنر نگارگری به وجود آمده است.

همچنین اجرای خوشنویسی لاتین توسط مجتبی کرمی از دیگر برنامه‌های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه قرآن کریم است که از چهارم تا شانزدهم مرداد یک شب در میان در مصلای تهران برگزار می‌شود و استاد محمدعلی قربانی هم از امشب تا هفتم مرداد در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن به برپایی کارگاه خوشنویسی می‌پردازد.

برپایی کارگاه منبت و معرق توسط مهران هوشیار، کمال میرطیبی و محسن کاوه از ششم تا هفدهم مرداد به همراه کارگاه کلاژ توسط گلبهار حیاتی نیز به مدت ده شب از دیگر برنامه‌های جالب هنری نمایشگاه قرآن است.

جشنواره شهر آسمان

در خارج از نمایشگاه قرآن هم برنامه‌های هنری زیادی متناسب با حال و هوای این ماه برگزار می‌شود. نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی «شهر آسمان» یکی از این برنامه هاست که از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این جشنواره به دبیری کیانوش غریب‌پور در دو بخش پوستر و عکس و با هدف پاسداشت ارزش‌های معنوی ماه مبارک رمضان و ارتقای فضای بصری شهر تهران در این ماه برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه و معرفی برگزیدگان این جشنواره روز شنبه هفتم مرداد ساعت ۱۹ با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و مسئولان سازمان زیباسازی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود و نمایشگاه آن به‌مدت ۲۰ روز در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

مهمانی هنر در خانه هنرمندان

نمایشگاه «مهمانی هنر» با آثار ۴۳ هنرمند برجسته کشور هم امروز پنجم مرداد در چهار نگارخانه ممیز، زمستان، پاییز و میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه در سه حوزه خوشنویسی، نقاشیخط و نقاشی آثاری از ۴۳ هنرمند برجسته کشور را به نمایش می‌گذارد.

بهزاد شیشه‌گران، بیژن نعمتی شریف، پروانه رزاقی، پرویز کلانتری، حسین احمدی نسب، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، رسول سلطانی، رضا بانیگر، رضا هدایت، رضوان صادق‌زاده، صادق تبریزی، علی ترقی‌جاه، علی ذاکری، فرزانه محجوبی، فرشید ملکی، فروغ، محمدرضا فیروزه‌ای، محمدرضا قربانی، منوچهر معتبر، منیژه رحیم‌تبریزی، مهدی حسینی، مهرداد شوقی و نیما پتگر افرادی هستند که نقاشی‌هایی از آنها در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

همچنین در نقاشیخط هنرمندانی همچون ابراهیم الفت، ابوالقاسم عتیقه‌چی، احمد آریامنش، احمد میرزازاده، اسدالله کیانی، اسرافیل شیرچی، رضا رینه‌ای، صداقت جباری، علی شیرازی، عین‌الدین صادق‌زاده، کاوه امینی و هادی روشن ضمیر و در خوشنویسی هنرمندانی همچون اکبر صابونچی، الهه خاتمی، امیر احمد فلسفی، محمد حیدری، محمد سلحشور، محمد کیانی و یدالله کابلی آثار نفیس و ارزشمند خود را به نمایش خواهند گذاشت.

نمایشگاه «مهمانی هنر» تا نوزدهم مرداد به مدت ۱۵روز، در خانه هنرمندان ایران، همه روزه از ساعت ۱۴تا ۲۰ منتظر حضور علاقه‌مندان به نقاشی، خوشنویسی و نقاشیخط خواهد بود.

مجموعه خانه هنرمندان برنامه‌های ویژه «افطار» را هم در محوطه باز این مجموعه اجرا می‌کند.

کارگاه کتابت

کارگاه و نمایشگاه آثار «کتابت و کتاب‌آرایی» نیز در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. پس از برگزاری نخستین دور از کارگاه و نمایش هنرهای آیینی که به آثار «آبگینه و سفال» اختصاص داشت، دومین دور از این کارگاه‌ها به هنرهای «کتابت و کتاب‌آرایی» می‌پردازد.

در این کارگاه علاوه بر آموزش شیوه‌های کتابت و کتاب‌‌آرایی، آثاری از هنرمندان در رشته‌های «کتیبه‌نگاری»، «قطاعی»، «جلدسازی و نقاشی گل و مرغ» و «جلدسازی و صحافی» به نمایش در می‌آید.همچنین در این کارگاه استادانی چون احد ترابی، بیژن چوبک، عیوب جوانکار، هادی عتیقی و چنگیز سلیمانی حضور خواهند داشت.

کارگاه و نمایشگاه آثار «کتابت و کتاب‌آرایی» در فرهنگستان هنر در ایام ماه مبارک هر روز بجز روزهای جمعه و ایام تعطیل تا پایان ماه رمضان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان عموم مردم خواهد بود.

نمایشگاه قطعه‌نویسی

موسسه فرهنگی و هنری صبا هم بزودی میزبان نمایشگاه قطعه‌نویسی از خوشنویسان معاصر قرآن می‌شود.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار ۵۰ نفر از خوشنویسان معاصر قرآن در نگارخانه خیال موسسه صبا به نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه شامل ۱۳۰ اثر در رشته‌های مختلف ازجمله «قطعه نویسی»، «رنگه نویسی» و «کتابت نگاری» در گرایش‌های «نسخ» و «ثلث» است و جلوه‌هایی بدیع از آیات قرآن و روایات و احادیث معصومین را به نمایش می‌گذارد.

شرکت‌کنندگان این نمایشگاه از سه سطح استادان تراز اول کتابت تا استادان جوان‌تر این رشته و نیز هنرجویان این استادان را در بر می‌گیرد، که در شمار کاتبان ممتاز کشور شناخته شده‌اند.

نمایشگاه قطعه نویسی قرآن‌کریم سه‌شنبه دهم مرداد ساعت ۱۶، در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه در موسسه صبا نیز تا شانزدهم شهریور همه روزه بجز ایام تعطیل، از ساعت ۱۰ لغایت ۱۸، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

رونمایی از گنجینه موزه امام علی (ع)

موزه هنر امام علی (ع) هم در راستای گسترش مفاهیم دینی و قدسی هنر معاصر در ماه مبارک رمضان اقدام به رونمایی از بخشی از گنجینه موزه کرده است.

این نمایشگاه که در سه طبقه موزه و در سه بخش تصویرسازی، نقاشی و خوشنویسی است، روز چهارشنبه، بیست‌‌وهشتم تیرماه افتتاح شده است و میزبان علاقه‌مندان به هنر آیینی است.

طبقه همکف موزه اختصاص به نمایشگاه تصویرگری دینی دارد و ۲۸ اثر تصویرسازی از هنرمندان معاصر ایران و جهان با مضمون دعا و نیایش در این نمایشگاه ارائه شده است.

این آثار منتخبی از آثار دومین جایزه جهانی ادیان توحیدی است که با هدف تقویت آموزه‌های دینی و بیان ظرفیت‌های غنی هنر تصویرسازی در تبیین مفاهیم معنوی و تعالیم انبیا به نمایش گذاشته شده است و آثار هنرمندانی از ایران، سوئیس، ترکیه، عراق، ایتالیا، کرواسی، تایوان، روسیه و… را شامل می‌شود.

در طبقه میانی موزه، نمایشگاه مروری بر آثار خوشنویسی حمید عجمی هنرمند معاصر و مبدع خط معلی است که مضمون آثارش قرآنی و دینی است.

تعداد ۷۵ اثر خوشنویسی این هنرمند از گنجینه موزه در قالب خطوط نستعلیق و معلی به معرفی و سیر تطور و تحول آثار و زمینه‌سازی ابداع خط معلی می‌پردازد.

در طبقه فوقانی موزه هم بخشی از آثار ارزشمند گنجینه موزه شامل ۳۵ اثر با مضامین مرتبط با نام و سیره و آموزه‌های حضرت علی (ع) در قالب نقاشی، نقاشی دیجیتال و نقاشیخط از هنرمندان معاصر ایران از جمله: حبیب‌الله صادقی و آیدین آغداشلو، مهدی حسینی، علی وزیریان، مصطفی گودرزی، رضا عابدینی، ابراهیم حقیقی، آنه محمد تاتاری به نمایش در آمده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا سی‌ویکم شهریور به موزه هنرامام علی(ع) مراجعه کنند و این آثار را از نزدیک ببینند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.