زرداری: پاکستان متعهد به اجرای طرح انتقال گاز از ایران است

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از دفتر رییس جمهوری پاکستان، زرداری افزود: این طرح ها شامل برق رسانی، احداث جاده ‘نوشکی – دلبندین’ و ارتقا طرح خط آهن کویته – تفتان نیز می شود.

در این دیدار، زرداری از ‘محمود احمدی نژاد’ رییس جمهوری اسلامی ایران، به خاطر دعوت از وی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد ‘نم’ در تهران، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایران که پس از دیدار دو روزه از دهلی نو وارد کراچی شده بود، ضمن دیدار با رییس جمهوری پاکستان، دعوتنامه رییس جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد که قرار است در ماه اوت سال ۲۰۱۲(شهریور ) در تهران برگزار شود ، تسلیم زرداری کرد.

در دیدار رییس جمهوری پاکستان با وزیر امور خارجه ایران، علاوه بر اجلاس آتی ‘نم’، روابط دو جانبه ایران و پاکستان، همکاری های متقابل دو کشور و نگرانی های دو کشور مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

زرداری تصریح کرد که با توجه به اهمیت اجلاس ‘نم’ که مکانی برای تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل مختلف است، نقش بسزایی نیز در حل و فصل مشکلات منطقه ای و جهانی نیز دارد.

وی، با تبریک به رهبران ایران به خاطر ریاست این کشور بر سازمان کشورهای غیرمتعهدها ‘نم’ گفت که پاکستان با ابراز رضایت از ارتقاء سطح روابط میان دو کشور که از یک پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی برخوردار است، خواستار گسترش هرچه بیشتر این روابط می باشد.

رییس جمهوری پاکستان یادآور شد که دیدار سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان انگیزه ای برای گسترش هرچه بیشتر روابط فیمابین و همکاری های متقابل در زمینه های اقتصادی، انرژی، تجارت و سرمایه گذاری و همچنین ارتباطات راه و راه آهن شده است.

زرداری همچنین از دو کشور خواست تا با توجه توافق ها و ارتقای تبادلات تجاری تا ۱۰ میلیارد دلار میان دو کشور، گام های موثری در توسعه این سطح از تبادلات فیمابین بعمل آورند.

به گفته وی، اعمال تعرفه ترجیحی و توافقنامه تجارت آزاد، موجب تشویق داد و ستدهای با ارزهای محلی، گسترش صادرات گوشت، میوه، گندم و برنج از پاکستان شده که خود نیز اهمیت بالایی در تبادلات تجاری فیمابین و همچنین تقویت هرچه بیشتر اقتصاد دو کشور خواهد داشت.

رییس جمهوری پاکستان گفت: کشورش آماده ارائه روادید ورود متعدد به تجار و دریافت آن برای تجار پاکستانی بطور متقابل است.

زرداری افزود، لازم است دو کشور با اتخاذ ترتیباتی ضروری و بهینه سازی وضعیت کنترل مرزی فیمابین، نسبت به بروز هرگونه حادثه ای در مرزهای خود ممانعت بعمل آورند.

وی تاکید کرد که تروریسم و افراط گرایی دو عامل نگرانی مشترک دو کشور بوده و از آنجا که دو کشور دارای مرز مشترک با افغانستان هستند، لازم است با هدف دستیابی به صلح، ثبات و توسعه در منطقه، تلاش مشترکی برای تقابل با آنها صورت بگیرد.

زرداری گفت که موضوعات منطقه ای نیازمند بکارگیری راه حل های منطقه ای خاص خود بوده و با همین باور، پاکستان به حق حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی کشورها احترام می گذارد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار ضمن تشکر از رییس جمهوری پاکستان گفت از آنجا که پاکستان به عنوان بازیگری مهم در منطقه بوده و تاکنون نقش های مهمی در شکل دهی سیاست های ‘نم’ در مسائل مختلف منطقه ای و جهانی داشته است، لذا ایران انتظار شرکت آن کشور در اجلاس سران عضو غیر متعهدها ‘نم’ را دارد .

آساق**۱۷۸۹** ۱۰۹۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۴۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.