شهبازیان: موسیقی ˝کلاه پهلوی˝ تم ایرانی دارد

در نشست سریال کلاه پهلوی مطرح شد:

فریدون شهبازیان، آهنگساز و سازنده‌ی موسیقی متن سریال ˝کلاه پهلوی˝، دربارهٔ‌ موسیقی این سریال گفت: موسیقی در ˝کلاه پهلوی˝ تم ایرانی دارد و من فکر می کردم می توانم بهتر با موسیقی این سریال ارتباط برقرار کنم.

به گزارش هنرآنلاین، در نشست نقد و بررسی موسیقی متن سریال “کلاه پهلوی” که با حضور فریدون شهبازیان، سازنده‌ی موسیقی متن این سریال در روز دوشنبه، ۲۳ بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، فریدون شهبازیان در سخنانی با اعتقاد بر اینکه موسیقی باید برای خود فیلم و اثر باشد، گفت: این اصل یکی از خاصیت‌های مهمی است که در موسیقی ما باید حفظ شود.

شهبازیان در ادامه دربارهٔ‌ی همکاری‌اش با سریال “کلاه پهلوی” گفت: در ارتباط با موسیقی “کلاه پهلوی”، اوایل سال ۹۰ بود که با من صحبت شد که این کار را بنویسم و متاسفانه به سبب تأخیری که در ساخت این سریال و پخش آن به وجود آمد، ساخت موسیقی این سریال نیز به طول انجامید. ماجرای این سریال در فرانسه‌، تهران و شهر سامان که همان ساوه‌ی نزدیک تهران است، می‌گذرد به همین جهت سه نوع برداشت باید از کار می‌کردم تا لااقل از لحاظ رنگ‌آمیزی بتوانم صحنه‌هایی که مدنظر کارگردان بوده و گره‌های دراماتیکی که می‌خواست بیان کند، کار کنم.
او همچنین خاطرنشان کرد: تصمیم داشتم از قسمت بیست به بعد سریال، تیتراژ‌ها را عوض کنم اما به سبب مسائل مالی که در تلویزیون در جریان است و پول ندارند نتوانستم؛ اما از قسمت بیست به بعد این سریال اگر شرایط محیا باشد تیتراژ‌ها را عوض خواهم کرد.

شهبازیان در ادامه با اعتقاد بر اینکه در سریال‌های تلویزیونی موسیقی تیتراژ در اقبال مردم تاثیر بسزایی دارد، گفت: به سبب اینکه کلاه پهلوی فیلم سینمایی نیست و مردم هم این اثر را در خانه تماشا می‌کنند، ممکن است مشغول کارهای دیگری باشند، در نتیجه یک چیزی باید مخاطب را هوشیار کند تا راغب به شنیدن تیتراژ باشد.
او همچنین به موضوع سریال “کلاه پهلوی” اشاره کرد که بخش‌های ابتدایی آن حقوق خانم‌ها را احیا می‌کند؛ خانم‌هایی که طبع فمینیستی دارند بیشتر راغب به دیدن این سریال می‌شوند.
شهبازیان در ادامه‌ی صحبت‌هایش با اشاره به موسیقی سریال “کلاه پهلوی” که ارکسترال است،‌ گفت: هیچکس در حال حاضر ارکسترال کار نمی‌کند. موسیقی کلاه پهلوی کاملا ارکسترال است و کار ارکسترال در این شرایط ضبط کردن دل شیر می‌خواهد و با همان پولی که با تلویزیون قرار داد بستم، کار را انجام دادم چون گفته بودم کار ارکسترال ضبط می‌کنم و از طرفی هم چون کارگردان سریال کلاه پهلوی این نوع کار را می‌خواست این کار را انجام دادم.
به گزارش هنرآنلاین، او البته تاکید کرد که ساخت موسیقی در حوزه‌ی سینما بهتر است و گفت: به عنوان مثال فیلمی چون “استرداد” که چندین میلیارد برایش هزینه می‌کنند حتما چند صد میلیون هم باید برای موسیقی‌اش هزینه کند.

شهبازیان در بخش دیگری از این نشست دربارهٔ‌ی خود سریال “کلاه پهلوی” که به نقل از‌ی موزیسین منتقد سریال، سریالی سرپا نیست و از ضعف‌هایی برخوردار است، اظهار کرد: من راجع به سریال “کلاه پهلوی” بسیار بد فکر نمی‌کنم البته بسیار از چیزهایی که قرار بود در این سریال باشد، شکل عوض کرده است. این مساله به سبب آن است که تلویزیون در امکانات محدودیت دارد. عوامل بازدارنده و حضور اشخاصی که هیچ سر رشته‌ای در هنر ندارد و دخالت و اظهار نظر هم می‌کنند‌ و همچنین موانع ایجاد می‌کنند، مساله دیگر تلویزیون است. نتیجتا سریال “کلاه پهلوی” زمانی که برای بازبینی می‌رود، از همان ابتدا ایراد گرفته می‌شود.

او اضافه کرد: گفتن اینکه سریال کلاه پهلوی بد است یا نه به عوامل بسیاری بستگی دارد. واکنش‌های متفاوتی نسبت به این سریال وجود دارد در نتیجه نمی‌توان گفت بد است یا خوب و این زمان می‌برد. باید تا قسمت‌های سی‌ام آن را دید و بعد قضاوت کرد اما به هر حال معتقدم در هر شاخه‌ای از هنر نباید کم فروشی کرد.
شهبازیان از ادامه‌ی ساخت موسیقی متن برای سریال “کلاه پهلوی” خبر داد و اعلام کرد: بنده تاکنون موسیقی ۲۰ قسمت را نوشته و ساخته‌ام و از قسمت‌ سی‌ام به بعد آن باقی مانده است که اگر شرایط محیا باشد آن را خواهم ساخت و ممکن است شکل موسیقی نسبت به ۲۰ قسمت قبل تغییراتی داشته باشد.
این آهنگساز در ادامه صحبت‌هایش از ابتدای فعالیتش در گروه موسیقی و ارکستر گفت و یادآور شد: زمانی که ارکستر گل‌های دهه‌ی ۴۰ ایران را نوازندگی می‌کردم به آن ارکستر رفتم و چهار، پنج سال با آن زندگی کردم آن موقع گرایش آهنگسازی نداشتم اما وقتی وارد ارکستر شدم از اولین روزی که شادروان خالقی، رهبر ارکستر بود از من آزمون ورودی گرفت و من را وارد ارکستر کرد. پس از آن آثار مختلفی اجرا کردیم که بسیار زیبا بودند. زمانی هم که رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شدم، شوقی در وجودم شکوفا شد و از آنجا بود که آهنگسازی را آغاز کردم.
شهبازیان همچنین به این اشاره کرد که روش کارش به گونه‌ای است که نوع کارش را مشخص می‌کند و از موسیقی کاملا ایرانی نشأت می‌گیرد.
این آهنگساز با اشاره به مسؤولیتش در صدا و سیما که سمت معاونت مرکز موسیقی را داشت، گفت: در آن زمان بود که به فکرم رسید آهنگسازی کنم و اگر کسی در زمینه‌ی موسیقی فعالیت کرد از این کارها استفاده کند؛ البته با مخالفت‌های بسیاری پس از انقلاب روبه‌رو شدم اما من مصر بودم معاونت تلویزیون هم می‌گفت چطور باید این آهنگ را پخش کنیم اما من مصر بودم و اجازه پخش این آهنگ‌ها را دادم.

او با تاکید بر اینکه آهنگسازی در صداوسیما و مرکز موسیقی تصمیم شخصی خودم بود، خاطرنشان کرد: شاید بسیار‌ها این موضوع را به خودشان وصل کنند، هرچند مهم نیست. در صدا و سیما باید کارهایی پخش می‌شد که ابتدا مجوز شورای موسیقی و سپس هم امضای من را به عنوان مهر تایید می‌گرفت. من با اشتیاق کامل آهنگسازی کردم. علیرضا عصار‌، محمدرضا اصفهانی‌، قاسم افشار‌، خشایار اعتمادی‌، شادمهر عقیلی‌ از جمله کسانی بودند که کارهایشان را می آوردند و من رفع می‌کردم و پس از رفع اجازه پخش به آنها می‌دادم. شاید می‌شد از این راه جلوی موسیقی که وارد مملکت ما می‌شود گرفت هر چند بعضی از آن موسیقی‌ها را که در لس آنجلس تولید می‌شوند رد نمی‌کنم و قبول دارم که چهار، پنج خواننده شاخص در آن طرف فعالیت خوبی دارند.

در بخش دیگری از این نشست؛ مانی جعفرزاده که به عنوان آهنگساز و موزیسین منتقد حضور داشت‌، از دوره‌های ظهور فریدون شهبازیان به عنوان آهنگساز یاد کرد و خاطرنشان کرد: فریدون شهبازیان از سه نقطه درخورنده حائز اهمیت است ابتدا اینکه معرف دوره آموزشی هنر است، دوم اینکه تاثیری در حیطه‌ی موسیقی فیلم داشته است‌ و سپس تاثیری که در حیطه‌ی موسیقی پاپ داشته است.

جعفرزاده سپس در ادامه از سریال “کلاه پهلوی” نقد کرد و اینکه این سریال ضعیف است و سریال سرپایی نیست و گفت: موسیقی این سریال موسیقی‌ای کاملا فریدون شهبازیانی‌ است و مولفه‌های موسیقی شهبازیان را دارد و نوع برخوردهای ارکستر، تابع آن چیزی است که از موسیقی ایرانی می‌شنویم اما چیزی که می‌دانم این است که فریدون شهبازیان کار سفارشی نمی‌نوشت با این حال این موسیقی هم در این سریال ضعیف شنیده می‌شود.

پایان پیام//

 


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.