شکار بن لادن در مخفیگاه از نگاه دو فیلمساز

۱۳م اسفند ،

کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده، آنهم توسط عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در پاکستان، برای دنیای سینما، به ویژه سینمایی از جنس سینمای هالیوود، یک فرصت‌ کم نظیر برای ساخت انواع و اقسام اکشن‌های پرفروش است که تاکنون ساخت دو فیلم یکی مستند ˝تعقیب جنایتکاران˝ ساخته گرگ بارکر و دیگری اکشن داستانی ˝۳۰ دقیقه پس از نیمه شب˝ ساخته کاترین بیگلو را در پی داشته است.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، این دو فیلم با اینکه هر دو این ادعا را دارند که بر اساس مستندات موجود عملیات سری نیروهای آمریکایی ساخته شدند، اما ماموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گویند فیلم “۳۰دقیقه پس از نیمه‌شب” ساخته کاترین بیگلو با موضوع چگونگی رسیدن به مخفیگاه بن‌لادن و نهایتا کشته شدن رهبر القاعده در پاکستان ممکن است سرگرم کننده باشد اما نشاندهنده واقعیت کاری اشخاصی نیست که در این عملیات مشارکت داشتند.

بنابر این گزارش، تلویزیون کابلی HBO با دعوت از نادا باکوس، سیندی ستورر و مارتی مارتین، سه مامور سابق سازمان سیا که در این فیلم مستند شرکت داشتند و اجازه شرکت در این فیلم به آنان داده شد، به یک تالک‌شو نظر آنها را دربارهٔ مستند “تعقیب جنایتکاران” (Manhunt) جویا شده است.

مستند “تعقیب جنایتکاران” که در فستیوال سینمایی ساندنس به نمایش درآمد نگاهی متفاوت به یافتن رهبر القاعده دارد که در سال ۲۰۱۱ در پاکستان طی یک عملیات ویژه کشته شد، در حالیکه فیلم “۳۰ دقیقه پس از نیمه شب” از دید یک مامور جوان سیا به ماجرا نگاه می‌کند، هرچند سازندگان آن می‌گویند که فیلم بر اساس اطلاعات دست اول ساخته شده است.

در همین راستا، نادا باکوس، یکی از ماموران سابق سیا در مستند “تعقیب جنایتکاران” ساخته گرگ بارکر معتقد است؛ “فیلم سینمایی “۳۰ دقیقه پس از نیمه شب” همانطور که از سینما انتظار می‌رود سرگرم کننده است اما یک روایت مستند و دقیق از عملکرد ماموران امنیتی و حتی سیا نیست.”

این مامور سیا می‌افزاید: “صحنه حمله تفنگداران دریایی آمریکا به مخفیگاه بن‌لادن در فیلم هالیوودی به خوبی تصویر شده، اما این سه نفر به نقش جسیکا، مامور سیا در فیلم که برداشتی است از یک مامور واقعی سیا، اشکالاتی وارد می‌کنند و می‌گویند شخصیت این مامور بسیار سطحی و نادقیق به نمایش گذاشته شده است.”

باکوس همچنین صحنه‌های شکنجه در آغاز فیلم “۳۰ دقیقه پس از نیمه شب” را از جمله صحنه‌های کتک زدن و واتربوردینگ (ایجاد حالت خفگی مصنوعی) دهشتناک عنوان می‌کند.

مارتی مارتین، یکی دیگر از ماموران سابق سیا، که رشته عملیات سطح بالایی را در دهه ۱۹۹۰ میلادی در سیا هدایت کرده نیز می‌گوید صحنه‌های بازجویی کاملا غیرمستند می باشند.

این سه مامور معتقدند؛ مستند “تعقیب جنایتکاران” تلاش می‌کند بُعد بزرگتری از عملیات را نشان دهد و به حدود ۲۰ سال قبل برمی‌گردد. مستند بر تیمی موسوم به “گروه خواهران” در سازمان سیا، متشکل از ماموران زن تمرکز دارد که کارشان تحقیقات است و همچنین بر “توقفگاه الک” اسم رمز برای یک گروه بزرگتر که در عملیات شکار مشارکت دارد.

گفتنی است، مستند “تعقیب جنایتکاران” قرار است تا چند ماه دیگر از شبکه کابلی HBO پخش شود.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.