شیوع ام اس در ایران بیشتر از اغلب کشورهایی آسیایی بوده است

۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

تحقیقات نشان می دهد که در سالهای اخیر شیوع بیماری ام اس در کشورهایی همچون ایران، بیشتر از اغلب کشورهای آسیایی بوده است.

علیرضا نیک سرشت، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری ام اس از جمله شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است و سالیانه هزاران نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه سبب بیماری ام اس تقریبا نامشخص است، اظهار داشت: به نظر می رسد عواملی همچون عوامل ژنتیکی، محیطی، شغلی و بعضی از عفونت ها در بروز ام اس نقش داشته باشند که البته تاثیر این عوامل در موارد مختلف بیماری متفاوت است.

نیک سرشت با اشاره به اپیدمیولوژی ام اس در ایران و جهان، تصریح نمود: بر طبق بررسی های انجام شده، شیوع ام اس در قاره اروپا، امریکا و کشورهایی همچون روسیه بالا بوده و این مناطق به عنوان مناطق به ریسک بالا شناخته می شوند.

وی گفت: همچنین اغلب مناطق و کشورهایی آسیایی و آفریقایی به عنوان مناطق با ریسک پائین از نظر بیماری ام اس محسوب می شوند.

نیک سرشت با بیان اینکه ایران از لحاظ شیوع ام اس تقریبا همانند مصر و هند است، تاکید نمود: تحقیقات نشان می دهند که در سالهای اخیر شیوع بیماری ام اس در کشورهایی همچون ایران، بیشتر از اغلب کشورهای آسیایی بوده است.

وی یاد آور شد: طبق آمارهای موجود و با توجه به ثبت موارد بیماری، شیوع بیماری ام اس در کشوری همچون عمان حدود ۴ در ۱۰۰ هزار و در ایران حدود ۴۳/۸ در هزار است که این موضوع یک زنگ خطر جدی از نظر بیماری ام اس و شیوع آن محسوب می گردد.

* اصفهان اولین استان از نظر شیوع ام اس است

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ام اس تقریبا در همه مناطق و استان های کشور دیده می گردد، اما بعضی از استان ها همچون استان های مرکزی از نظر بیماری ام اس در صدر شایعترین استان های با شیوع بالای ام اس محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه اصفهان اولین استان از نظر شیوع ام اس در کشور است اظهار داشت: تاکنون بسیاری از مطالعات در خصوص ام اس در استان اصفهان صورت گرفته است و این مطالعات نشان می دهد که از سال ۲۰۰۴ به بعد، موارد بیماری ام اس به شدت افزایش یافته و از حدود ۴۰ در ۱۰۰ هزار به حدود ۸۰ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

نیک سرشت با اشاره به اینکه سه استان اصفهان، تهران و فارس از نظر شیوع ام اس درصدر می باشند، تاکید نمود: بر طبق تحقیقات انجام شده، شیوع بیماری ام اس در این سه استان به ترتیب ۸۰، بالای ۷۰ و نزدیک به ۷۰ است.

وی یاد آور شد: در بعضی دیگر از استان های مرکزی شیوع ام اس حدود ۵۰ در ۱۰۰ هزار و در استان های غربی کشور تقریبا ۴۰ و کمتر از ۴۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

نیک سرشت خاطر نشان نمود: در استان های شرقی همچون خراسان های جنوبی، رضوی و شمالی و سیستان و بلوچستان، شیوع ام اس حدود ۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر و حتی کمتر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.