صادرات خودرو قربانی کاهش تولید شد

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

ممتازنیوز: طی سال جاری کاهش شدید تولید خودرو باعث افت ۹۲ درصدی صادرات خودرو شده است.

به گزارش ممتازنیوز، براساس آمارهای گمرک ایران طی شش ماهه نخست سال ۹۲ میزان صادرات خودروی ایران به حدود ۲۲۱۸ دستگاه رسیده است در حالیکه در مدت مشابه در سال ۹۱ میزان خودروهای صادر شده از کشور بالغ بر ۲۹ هزار دستگاه بوده است. این مقایسه نشان از کاهش ۹۲ درصدی صادرات خودرو از کشور دارد.

این کاهش البته همزمان با افت تولید خودرو در کشور اتفاق افتاده است براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شش ماهه نخست سال ۹۲ بالغ بر ۳۶٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است، طبق این گزارش در شش ماهه نخست سال جاری ۲۹۶ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده است در حالی که در دوره مشابه سال ۹۱ تعداد خودروهای تولیدی ۴۵۹ هزار دستگاه بوده است و یک گام عقب تر در نیمه نخست سال ۹۰ میزان تولید در مرز ۸۰۰ هزار دستگاه بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، این وضعیت به خوبی نشان میدهد چرا صادرات خودرو از کشور کاهش پیدا کرده است. البته در این میان کاهش تولید پراید به عنوان شاه بیت صادرات خودروی ایران نیز بالغ بر ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و از ۹۳ هزار دستگاه درنیمه نخست سال ۹۱ به ۷۷ هزار دستگاه در نیمه اول سال ۹۲ رسیده و این در همین دوره نیز بالغ بر ۸۲۲ دستگاه انواع پراید از کشور صادر شده است، البته بخشی از کاهش صادرات پراید با صادرات بالغ بر ۵۰۰ دستگاه تیبا که در واقع نسل جدید این خودرو تلقی می شود جبران شده و سر جمع ۱۳۵۰ دستگاهی صادرات خودروی تیبا و پراید در نیمه نخست سال جاری نشان از سهم ۶۱ درصدی در کل صادرات خودروهای تولیدی کشور به خارج بوده است.

البته به دلیل یک اشتباه در گزارش مقدماتی منتشر شده از سوی گمرک کشور، میزان صادرات خودروی کشور بالغ بر ۵هزار دستگاه اعلام شده بود. در حالی که کل صادرات سواری حدود ۲۲۳۳ دستگاه بوده که بالغ بر ۱۶ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است به این ترتیب متوسط قیمت خودروهای صادراتی کشور براساس گزارش گمرک ۶۷۰۰ دلار اعلام میشود. این افزایش قیمت خودروهای صادراتی در واقع ناشی از افزایش برآورد قیمت خودروهای صادراتی در گمرک کشور بوده است در این گزارشها در ماههای قبل قیمت صادرات هر دستگاه پراید بالغ بر ۴۸۰۰ دلار اعلام شده بود ولی در شهریورماه این قیمت به ۵۵۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است، به نظر می رسد تلاش شرکت سایپا برای متقاعد کردن مرکز توسعه صادرات و شورای قیمت گذاری وزارت صنعت معدن و تجارت برای تغییر برآورد قبلی در روزهای پایانی تابستان به نتیجه رسیده است.

به هر شکل به رغم این افزایش قیمت در گزارش های گمرک میزان صادرات خودروی کشور از ۱۶۶ میلیون دلار در نیمه نخست سال ۹۱ به ۱۶ میلیون دلار در نیمه اول سال ۹۲ کاهش پیدا کرده است.

صادرات خودرو در نیمه اول سال 92

 


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.