ما سکولار نیستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه دیلی تلگراف نوشت انتظار می رود که نتایج اولین انتخابات لیبی در ۴۰ سال اخیر حکایت از پیروزی نیروهای میانه رویی داشته باشد که در قالب “ائتلاف نیروهای ملی” در انتخابات حاضر شده بودند.

“احمد جبریل” از مقامات سابق لیبی و رئیس این ائتلاف در سخنانی گفت : اینکه به ما برچسب سکولار بزنند درست نیست. ما ائتلافی  از ۱۵۰ گروه هستیم که قصد داریم آینده لیبی را بعد از ۴۲ سال بسازیم.

جبرئیل با اشاره به اینکه مشکل است ۱۵۰ گروه با دیدگاه های محتلف در یک ائتلاف حاضر شوند اعلام کرد که مسیر برای گروه های مذهبی محافظه کار که گمان می کنند دولت جدید لیبی را شکل خواهند داد باز است تا با دیگر گروه ها و جریانهای سیاسی متحد شوند.

به نوشته دیلی تلگراف، نتیجه انتخابات برگزار شده در کشورهایی که شاهد بهار عربی ( بیداری اسلامی ) بوده اند با یکدیگر متفاوت است. در تونس و مصر گروه های اسلامگرا و به ویژه در مصر اخوان المسلمین پیروز قطعی انتخابات بوده اند، اما در لیبی گروه های منتسب به اخوان المسلمین که در قالب دو حزب عدالت و سازندگی و الوطن به رهبری عبدالحکیم بلحاج ظاهر شده بودند، نتایج قابل قبولی به دست نیاورده اند.

به نوشته این روزنامه، پیش بینی می شود که ائتلاف نیروهای ملی به رهبری جبریل، ۷۸ درصد از آرای طرابلس و ۵۶ درصد از آرای بنغازی را تصاحب کند.

جبریل که اولین نخست وزیر لیبی پس از سقوط قذافی به شمار می رفت، پیشتر با طرح های گروه های اسلامگرای همچون الوطن که معتقد به حکمفرما شدن شریعت اسلام در لیبی بودند مخالفت کرده بود. اما در روزهای اخیر شایعاتی در مورد امکان ائتلاف جبریل با افرادی چون بلحاج شنیده می شود.

جبریل تا کنون در این خصوص اظهار نظری نداشته اما بلحاج گفته که در حال بررسی این موضوع است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.