محققان در انگلیس روشی مؤثر فناوری نانو برای ضد آب کردن تقریباً هرچیز، ابداع کرده اند

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۲/۰۸
محققان در آکسفوردشایر انگلیس روشی مؤثر فناوری نانو را برای ضد آب کردن تقریباً هرچیز، از جمله کفش یا گوشی تلفن همراه، ابداع کرده اند.
پایگاه اینترنتی نشریه ایندیپندنت، چاپ انگلیس، در شماره روز جمعه خود نوشت، بشر در طول تاریخ همواره تلاش داشته از نفوذ ناخواسته آب به خانه ها، پوشاک و تجهیزات جلوگیری کند. اخیراً محققان در شرکت پی ۲ آی تکنولوژی که از پیشگامان صنعت نانو در انگلیس است، روشی جدید را برای ضد آب کردن تقریباً هرچیز، در سطح تحقیقات اختراع کرده اند.
این شرکت ابتدا برای ارتش انگلیس کار می کرد و تلاش داشت روشی را برای جلوگیری از نفوذ مواد شیمیاییِ منتشر شده در هوا، ناشی از انفجار بمب های شیمیایی، به یونیفورم های سربازان انگلیسی کشف کند. به تدریج تحقیقات این شرکت به سوی ضد آب کردن پوشاک و تجهیزات سوق داده شد. استفن کولسون، مخترع این تکنیک که به عنوان پروژه پایان نامه دکترایش روی آن کار می کرد گفت، در این روشِ تقریباً فراگیر، هر شیئی را که می خواهیم ضد آب کنیم در درون محفظه ای قرار می دهیم که سپس هوای آن را با ایجاد خلاء خارج می کنیم. در مرحله بعد گاز سفید رنگی که فورمول دقیق شیمیایی آن محرمانه است، به درون این محفظه تزریق می شود و جریان قوی برق ملکولهای این گاز را با سطوح بیرونی هر شیئی که درون محفظه قرار دارد پیوند شیمیایی می زند که باعث ضد آب شدن آن می شود.
جالب اینجاست که با این روش محققان انگلیسی حتی قادر اند دستمال کاغذی را در داخل محفظه یاد شده قرار دهند و آن را کاملاً ضد آب کنند. این در حالی است که ظاهر دستمال کاغذی، رنگ آن یا احساسی که از لمس کردن آن به انسان دست می دهد، هیچ تغییری نمی کند. البته دستمال کاغذی ضد آب، هیچ مصرف تجاری ندارد، اما کفش، لباس، تجهیزات الکترونیک، گوشی های تلفن همراه و امثال آن اگر به خوبی ضد آب شوند، کارآیی به مراتب بهتری خواهند داشت که به معنای موفقیت تجاری بسیار خوبِ بالقوه‌ی این روش برای شرکت یاد شده در آینده نزدیک خواهد بود.

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.