موج سوم ایدز، زمینه ورود «اچ ای وی» را به جمعیت عمومی کشور فراهم می سازد

رییس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت به تشریح بروز موج اول و دوم ایدز در کشور پرداخت و هم چنین نسبت به شیوع موج سوم هشدار داد.

عباس صداقت رییس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر) گفت: از نظر اپیدمیولوژیکی برای ایدز سه موج تعربف می شود و در این میان بحث پیشگیری از «اچ ای وی» در همه کشورها و از جمله کشور ما مطرح است.

وی با اشاره به نخستین موج شیوع ایدز در کشور افزود: برای نخستین بار در سال ۱۳۶۵ کودکی مبتلا به بیماری هموفیلی بر اثر تزریق خون آلوده وارداتی به بیماری ایدز مبتلا شد و تقریبا در اواخر دهه ۷۰ به یکباره شیوع «اچ آی وی »در بین مصرف کنندگان تزریقی و زندانی ها رشد فزآینده پیدا کرد که از آن به عنوان موج دوم اپیدمی ایدز یاد شد.

صداقت در ادامه یادآور شد: در همان سال ها برنامه کاهش آسیب مهار عفونت ایدز ناشی از بروز ایدز با مشارکت همه سازمان ها و با تعهد بالای سیاسی دولت در کشور طراحی و اجرا شد. از جمله این سازمان ها می توان به همکاری وزارت بهداشت، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان ها، قوه قضاییه و نیروی انتظامی اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در راستای این برنامه گفت: از جمله اقدامات مهم این برنامه می توان به راه اندازی مراکز مشاوره بیماری رفتاری( کلینیک های مثلثی، مراکز گذری درمان، درمان جایگزین اعتیاد( درمان به وسیله متادون)، گروه های یاری رسان و توزیع سرنگ و سوزن اشاره کرد.

رییس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه از این برنامه به عنوان سیاست های کنترل موج دوم ایدز نیز یاد می شود گفت: با اجرای این برنامه ما شاهد کاهش چشم گیر ایدز در زندان ها و همین طور کاهش ابتلا بر اثر تزریق بوده ایم.

صداقت با بیان اینکه شیوع رفتار های پر خطر جنسی احتمال بروز موج سوم ایدز را در کشور تهدید می کند گفت: داشتن روابط جنسی پرخطر محافظت نشده و انتقال آن به زنان یکی از عوامل مهم برای وقوع موج سوم ایدز محسوب می شود. در سال های منتهی به سال ۱۳۹۰ شواهدی مبنی بر افزایش موارد جدید ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی محافظت نشده و همین طور افزایش موارد ابتلا زنان نگرانی برای وقوع  موج سوم را تشدید می کند.

وی افزود: موج سوم اپیدمی ایدز بدین معنا است که «اچ ای وی» از طریق رفتارهای جنسی محافطت نشده از یکی از گروه های دارای رفتار پر خطر به زنان منتقل شده و در صورت بارداری زنان مبتلا احتمال انتقال از مادر باردار به نوزاد افزایش پیدا می کند که این موضوع زمینه ورود «اچ ای وی» را به جمعیت عمومی فراهم می سازد.

رییس اداره پیش گیری از ایدز وزارت بهداشت با توجه به اینکه شیوع بیماری ایدز از دو بعد بسیار مهم است عنوان کرد: یکی نگرانی  های ما  بازگشت مجدد موج دوم ایدز ناشی از افزایش اعتیاد و تزریق است و دیگری رخ داد موج سوم ناشی از داشتن رفتارهای جنسی پر خطر به ویژه شیوع مصرف مواد محرک روانگردان صنعتی (شیشه و کریستال) است که این مسایل وقوع موج سوم را افزایش می دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بر این اساس توجه به زنان آسیب پذیر و ارایه خدمات درمانی و سلامت محور به آن ها و آگاه سازی جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان از راهکارهای مهم پیش گیری از موج سوم محسوب می شوند.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.