نوسان کاهشی در بازار طلا

۲۸ آبان ،

در هفته ایی که گذشت، بازار طلا با کاهش ارزش یورو در سطح جهانی و با افت دلار در بازار داخل، در مسیر نزولی قرار گرفت بطوریکه از هر مثقال بیش از ۲۸ هزار تومان کسر شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نرخ طلا در هفته پیش تحت تأثیر کاهش ارزش یورو در سطح جهانی به سبب مسایل منطقه یورو و سیر نزولی دلار در بازار داخل، تحت فشار بود و اونس جهانی طلا با نوسان و بعد از رسیدن به قیمت ۱۷۳۶ دلار، تا سطح ۱۷۱۴ دلار پایین آمد یعنی کاهشی در حدود۲۲ دلار.

این گزارش تفسیری حاکیست، بهای جهانی طلا در روز شنبه با رشد ۱۵ دلار و ۹۰ سنتی، برروی بهای ۱۷۳۱ دلار و ۸۰ سنت بسته شد. در بازار داخل نیزبا ثبات قیمت دلارو در تبعیت از اونس جهانی، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۵۵۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۷۰ تومان افزایش و با قیمت ۵۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲۵ هزار و ۴۶۷ تومان به فروش رسید.

بنابراین گزارش تفسیری، در روز یکشنبه گرچه بهای جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخل ثابت ماند اما قیمت طلا در بازار داخل با افت همان نرخهای کسب شده روز پیش، به بهای ۵۳۸ هزار تومان در هر مثقال و ۱۲۴ هزار و ۱۹۷ تومان برگشت.

بر پایه این گزارش تفسیری، در روز دوشنبه نرخ طلا در ابتدا افزایش و بعد در مسیر کاهشی قرار گرفت و در پایان معاملات این روز هر اونس طلا با بهای ۱۷۲۸ دلار و ۹۰ سنت در بازارهای جهانی به فروش رسید.    

در بازار داخل نیزهر مثقال و گرم طلا با نوسان بر روی بهای ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۳۸۹ تومان آرام گرفت.

 این گزارش تفسیری می افزاید، کاهش ارزش یورو در برابر دلار در روز سه شنبه با تردید سرمایه گذاران نسبت به کمک مالی منطقه یورو برای حل بحران بدهی یونان، اونس طلا کاهش و به ۱۷۲۷ دلار و ۷۰ سنت رسید.

در این روز افت دلار داخل در کنار کاهش طلای جهانی، بازار داخل را مجبور به کسر ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی هر مثقال طلا کرد و قیمت آن به ۵۱۴ هزار تومان رسید. هر گرم نیز با بهای ۱۱۸ هزار و ۶۵۷ تومان به فروش رسید.

شایان ذکر است، در روز چهارشنبه قیمت طلا تغییر کمی یافت اما در روز پنجشنبه به سبب ناآرمی های اروپا و اعتصاب گسترده در چندین کشور اروپایی و کاهش ارزش یورو در مقابل دلار، بهای جهانی طلا تا سطح ۱۷۱۶ دلار و ۱۰ سنت سقوط کرد که در روز جمعه به ۱۷۱۴ دلار و ۷۰ سنت نیز رسید.

در بازار داخل به سبب نوسانات ارز، در روز چهارشنبه بهای طلا قدری افزایش یافت اما در روز پنج شنبه با افت ۱۰۰۰ تومانی هر مثقال، قیمت طلا به ۵۱۵ هزار تومان رسید./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.