وزیر امور خارجه دولت نهم: دانشجو در بسترهای گوناگون باید منطق خود را داشته باشد

۱۶م آذر ،

منوچهر متکی در مراسم تجلیل از فعالان علمی – فرهنگی و ورزشی که به مناسبت روز دانشجو در سالن آمفی تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: دانشجو باید در بسترهای گوناگون منطق خاص خود را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان، منوچهر متکی اظهارکرد: منطق امام خمینی (ره) در دوران خروش انقلاب به چالش کشیدن طرح منطق قدرت بود که در سوی دیگر آن حق طلبی که زیر ساخت قدرت‌طلبی است قرار دارد.

وزیر امور خارجه دولت نهم خاطر نشان کرد: کشور ایران نسبت به ۳۰ سال قبل رشد قابل توجهی داشته است، در صورتی که وضعیت سی سال قبل آمریکا با وضعیت فعلی آن غیر قابل مقایسه است.

متکی با بیان اینکه حتی خود مردم آمریکا در دو دوره انتخابات پیشین این کشور متوجه سیاست‌گذاری‌های غلط کشورشان بوده‌اند و می‌دانستند آمریکا در منطق کم آورده است، خاطر نشان کرد: آغاز فروپاشی یک مکتب “فکر و قدرت” زمانی است که دیگر مبانی تئوری آن قابل دفاع نباشد.

وی اضافه کرد: اوباما پس از پیروزی در انتخابات این کشور، در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید اعلام کرد که «ما باید تلاش کنیم اعتماد مردم آمریکا را باز گردانیم و همچنین اعتماد سایر کشورها را در سیاست خارجی جذب کنیم».

وزیر امور خارجه دولت نهم با بیان اینکه بعضی از حوزه جهانی هم با خلاء اعتماد مواجه می باشند، تصریح کرد: زمانی که در مجمع جهانی اقتصاد در “داووس” سوییس حضور یافتم در آن سال این مجمع اصولی را برای خود انتخاب کرد که شامل بازاندیشی و بازسازی اعتماد بود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۸ سال است که در حوزه سیاست امور خارجه فعالیت دارد، افزود: همیشه مهم‌ترین ابزار دیپلماسی، مذاکره است و نباید اجازه دهیم فقدان گفت‌وگو با سایر کشورها ایجاد شود.

متکی در خصوص رابطه‌ ایران با آمریکا اظهار کرد: اوباما زمانی که رییس جمهور کشور آمریکا شد، دو نامه به فاصله چند ماه برای مقام معظم رهبری ارسال کرد و پس از انتخاب مجددش نیز، چند نامه فرستاد و گفت که ما می‌خواهیم به طور مسالمت آمیز با ایران مسائل را حل کنیم و در رابطه با ایران مجددا امکانی برای حل این مسایل به وجود بیاوریم.

وی در خصوص ۱۶ آذر ماه و روز دانشجو خاطر نشان کرد: امروز افتخاری برای جنبش دانشجویی کشور حاصل شده است. قبل از انقلاب گروه ساواک قصد داشت اعتراض‌های دانشجویی را سرکوب کند، اما موفق نشد.

متکی با بیان اینکه دانشجو باید معترض باشد و در بسترهای گوناگون منطق خاص خود را داشته باشد، افزود: مقام معظم رهبری هم به این ویژگی بسیارعلاقه‌مند می باشند، اما دانشجویان باید توجه داشته باشند که این اعتراض‌ها در بسترهای خاص دیگر به هدر نرود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.