کشته شدن یک رهبر قبیله‌ای و افزایش تنش‌ در مرز دو سودان

۱۵اردیبهشت،

R12.jpeg

یکی از رواسای قبیله‌ای منطقه مرزی سودان و سودان جنوبی در یک درگیری مرزی در منطقه ابیی کشته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از غیرنظامیان منطقه ابیی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نیز در این اتفاق زخمی شده و منع رفت و آمد در این منطقه اعلام شده است.

«کوال دنگ ماجوک»، رییس قبیله دینکا در درگیری میان نیروهای سازمان ملل متحد و قبیله «میسریا»، از کوچ‌نشینان عرب تبار کشته شد.

بر اساس گزارش‌های انتشار یافته، یکی از رهبران کوچ نشینان نیز کشته شده است و همچنین تعدادی از نیروهای سازمان ملل متحد هم در این اتفاق مجروح شده‌اند.

مالکیت منطقه ابیی که دارای ذخایر غنی نفت است، میان سودان و سودان جنوبی که در سال ٢٠١١ از سودان جدا شد، مورد مناقشه است.

قبیله «دینکا» که عمدتا کشاورز می باشند، طرفدار حکومت سودان جنوبی بوده اما قبیله «میسریا»، کوچ‌نشینان عرب‌تبار که عمدتا دامدار بوده، حامی دولت سودان می باشند.

منطقه ابیی که در مرز سودان و سودان جنوبی قرار دارد، از زمان استقلال سودان جنوبی تحت اداره موقت نیروهای سازمان ملل متحد قرار داشته است.

درگیری از آنجا آغاز شد که کاروانی از مقامات سودان جنوبی وارد ابیی شده و خودروهای آنان توسط کوچ‌نشینان معترض متوقف شدند. سپس نیروهای سازمان ملل سعی کردند کاروان خودروهای سودان جنوبی را از محاصره خارج کنند.

یک مقام قبیله دینکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که مقام‌های دینکا و مقامات سودان جنوبی در حال مذاکره بودند که نیروهای سازمان ملل یکی از کوچ‌نشینان مسلح را کشتند و درگیری از آنجا آغاز شد.

در جنگ داخلی سودان که ریشه‌های قومی و مذهبی داشت و نهایتا در سال ٢٠١١ به جدایی و تاسیس کشور مستقل سودان جنوبی انجامید، بیش از یک میلیون تن جان خود را از دست دادند.

کشته شدن رهبر ارشد قبیله دینکا در منطقه ابیی تنها سبب افزایش تنش‌ها در این منطقه تحت تسلط دینکاها می‌شود. مناقشات در خصوص این منطقه با وجود اقداماتی که سودان و سودان جنوبی از ماه مارس برای عادی سازی روابطشان صورت داده‌اند، همچنان حل نشده باقی مانده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.