گزارش محرمانه جک استراو از سفر به تهران

جمع بندی جک استراو از سفرش به تهران در دو هفته گذشته این بوده است که فشار اقتصادی بیشتر دولت روحانی را وادار به امتیاز دهی بیشتر خواهد کرد

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،برخی منابع به «ایران هسته ای» گفتند جمع بندی جک استراو از سفرش به تهران در دو هفته گذشته این بوده است که فشار اقتصادی بیشتر دولت روحانی را وادار به امتیاز دهی بیشتر خواهد کرد و این دولت به هیچ وجه آمادگی سخت تر شدن فشارهای اقتصادی را ندارد.

جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلستان دو هفته پیش به دعوت مجلس شورای اسلامی وارد تهران شد اما تحلیلگران در این باره اتفاق نظر داشتند که ماموریت اصلی او بسیار فراتر یک رایزنی پارلمانی است و استراو بیش از هر چیز تلاش خواهد ارزیابی های اطلاعاتی و راهبردی غرب از وضعیت ایران بویژه دولت حسن روحانی را دقیق کند.

در داخل ایران- همانطور که «ایران هسته ای» پیش از این گزارش داده است- دیدگاه برخی از نزدیکان دولت این بود که از استراو باید به عنوان یک پیمانکار در مذاکرات هسته ای استفاده کرد و ماموریت او نیز این خواهد بود که عملا جانشین محمد جواد ظریف شده و با کنگره امریکا به نمایندگی از ایران چانه زنی کند.

اما اکنون روشن شده است که استراو خود برای خویش ماموریتی متفاوت تعریف کرده بوده است.

یک منبع در تهران به «ایران هسته ای» گفت جک استراو اخیرا گزارشی از یافته های سفر خود در اختیار دولت و پارلمان انگلستان قرار داده که حاوی نکته های بسیار مهمی است.

به گفته این منبع، رئوس مطالبی که استراو مطرح کرده چنین است:

۱- وزیر خارجه سابق انگلیس گفته است که مهم ترین چالش حسن روحانی اکنون وضعیت اقتصادی کشور است و وی از این حیث به شدت آسیب پذیر است. استراو از دیدارهای خود با مقام های دولتی نتیجه گرفته است که تهدید به اعمال تحریم های بیشتر مهم ترین عاملی است که می تواند رفتار دولت را تنظیم کند. استراو توصیه کرده است به موازات تعدیل ظاهری تحریم ها اجرای آنها سخت تر شود.

۲- جک استراو گفته است در گفت وگوهایش با مقام های دولتی در ایران علامت چندانی از اینکه آنها برنامه هسته ای  را جزو غرور ملی بدانند و آماده پرداخت هزینه های سنگین برای آن باشند، مشاهده نکرده است. استراو گزارش داده است که به شرط اینکه معامله خوبی به ایران پیشنهاد شود، دولت فعلی حتما آماده معامله است.

۳- جک استراو ارزیابی کرده است که شکاف های سیاسی در داخل ایران بزرگنمایی شده و دولت نه می خواهدد و نه می تواند مسیری غیر از مسیر تعیین شده توسط نظام را طی کند.

این منبع به «ایران هسته ای» گفت: «ظاهرا استراو به زودی سفری به امریکا خواهد داشت و امریکایی ها را هم از جزئیات دیدگاه های خود مطلع می کند».

در همین حال،  کران استیسی، در مقاله ای برای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز که روز ۱۲ بهمن منتشر شده از قول استراو مطالبی را درباره سفر به تهران مطرح کرده است.

نکات مهم بیان شده در این مقاله ز قول وی چنین است:

۱- انگلستان باید هر چه زودتر سفارتخانه اش در تهران را بازگشایی کند.

۲-برای وزرای روحانی مسائل اقتصادی اهمیت بیشتری از هسته ای دارد.

۳- اسراییل بزرگترین مانع توافق نهایی با ایران است


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.