۳۰۷ هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری/ حضور دام مهمترین عامل تخریب

دیده بان حقوق حیوانات:جنگلهای استان چهارمحال و بختیاری با وسعتی معادل ۳۰۷ هزار هکتار ۱۸٫۵ درصد مساحت این استان و۲٫۵ درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کشور است، این استان ۱۶ هزار و ۳۳۲ کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل یک درصد از کل وسعت ایران است.

چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرینویچ قرار دارد.

این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.

این استان یکی از استانهای کشور است که دارای وسعت بسیاری زیاد از جنگل است و یکی از استان جنگلخیز کشور در منطقه زاگرس است.

جنگلهای استان چهار محال و بختیاری در گروه جنگلهای غرب و جنوب غرب کشور قرار می‌گیرند.

بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته‌اند.

این جنگل‌ها با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده شده‌اند.

جنگل های استان چهارمحال و بختیاری با وسعتی معادل ۳۰۷ هزار هکتار ۱۸٫۵ درصد مساحت این استان و۲٫۵ درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است.

پراکنش جنگلهای استان چهارمحال و بختیاری از شمال غربی استان در منطقه بازفت به صورت نواری به سمت جنوب غربی و جنوب به طول۲۱۲ کیلومتر و عرض سه تا ۴۵ کیلومتر درحوزه استحفاظی چهار شهرستان این استان است.

۶۳ گونه درخت و درختچه در این جنگل ها شناسایی شده است که پوشش عمدهٔ جنگلی این مناطق بلوط غربی است.

دلیل عمده تخریب در جنگلهای چهارمحال و بختیاری حضور دام مازاد بر ظرفیت است

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ۳۰۷ هزار هکتار جنگل است، بیان داشت: بیشترین گونه درختی جنگلهای چهارمحال و بختیاری درخت بلوط است.

شهرام جزایری افزود: دلیل عمده تخریب درجنگلهای استان چهارمحال و بختیاری حضور دام مازاد برظرفیت است.

وی بیان داشت: هم اکنون بسیاری از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری در جنگلها و اطراف جنگلها هستند و مردم این روستاها  وابستگی شغلی و معیشتی به این جنگلها دارند و این خود یکی از عوامل تخریب در جنگلها محسوب می شود.

جزایری با اشاره به عوامل تخربی در جنگلهای استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: قطع درختان جنگل برای تامین سوخت فسیلی،حضور دام در جنگل، حضور انسان در جنگل، زراعت در آشکوب جنگل، کمبود اعتبارات ملی و استانی برای مدیریت طرح های جنگل داری و … از مهمترین عوامل تخریب در جنگلهای استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.

قطع درختان جنگل برای تامین سوخت

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قطع درختان جنگل برای تامین سوخت فسیلی یکی از عوامل اصلی تخریب جنگلها در این استان به شمار می رود ، تاکید کرد: بسیاری از روستا و جنگلنشینان این استان از نعمت گاز طبیعی بی بهره هستند واین امر موجب می شود که مردم از درختان جنگل برای سوخت مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی اذعان داشت: اجرای طرحهای صیانت و جنگلداری چند منظوره در شهرستانهای لردگان و کوهرنگ، تامین بخشی از سوخت فسیلی مردم جنگلن نشین، ایجاد پروژه های اشتغالزا، ایجاد کمربند حفاظتی برای تفکیک اراضی و… از مهمترین اقدامات منابع طبیعی استان در حوزه جنگل بوده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.