«آرگو» در جوایز اسکار چقدر شانس دارد؟

۰۹ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین، تا همین چند هفته پیش نمی‌شد با اطمینان دربارهٔ برنده احتمالی جایزه بهترین فیلم جوایز اسکار امسال اظهار نظر کرد.
 

چند رقیب بودند که همه به یک اندازه شانس داشتند، اما پس از اعلام نامزدهای اسکار ورق برگشت.
 

۱۰ ژانویه (۲۱ دی) با اعلام اسامی نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره اسکار مشخص شد، شاخه کارگردانان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حاضر نشده بن افلک را برای «آرگو» در بخش اسکار کارگردانی نامزد کند.
 

با این حال فیلم افلک چند ساعت پس از اعلام نامزدهای اسکار، در جوایز انتخاب منتقدان که انجمن منتقدان فیلم رسانه‌‌‌ای بانی آن است، برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد.
 

«آرگو» که تولید استودیو برادران وارنر است، سه روز بعد در جوایز گلدن گلوب جوایز بهترین فیلم درام و بهترین کارگردان را برد و این هفته هم در دو شب پیاپی برنده جوایز اصلی انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا (PGA) و انجمن بازیگران آمریکا (SAG) شد.
 

«آرگو» در جوایز انجمن تهیه‌کنندگان جایزه داریل اف. زانوک بهترین تهیه‌کننده سال را گرفت و در جوایز انجمن بازیگران جایزه بهترین ‌گروه بازیگری را دریافت کرد؛ جوایزی که برای بسیار‌ها قابل انتظار نبود.
 

خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند PGA جایزه اصلی خود را به استیون اسپیلبرگ و همکار قدیمی‌اش کاتلین کندی برای فیلم «لینکلن» می‌دهد.
 

درمورد جوایز SAG هم بسیار‌ها فرض را بر این گذاشته بودند که «کتاب بارقه امید» (که در چهار بخش گروه بازیگری، بازیگر مرد، بازیگر زن و بازیگر مرد مکمل نامزد بود) یا «بینوایان» (که در چهار بخش گروه بازیگری، گروه بدل‌کاری، بازیگر مرد و بازیگر زن مکمل نامزد بود) جایزه بهترین گروه بازیگری را به خانه می‌برند.  
 

در عوض همه این جوایز به «آرگو» رسید که داستان آن دربارهٔ خروج شش آمریکایی از ایران در سال ۱۹۸۰ هنگام اشغال سفارت این کشور در تهران است.
 

موفقیت دور از انتظار «آرگو» اصلا خبر خوبی برای هشت رقیب دیگر اسکار بهترین فیلم نیست. «لینکلن» اسپیلبرگ، «عشق» میشائل هانکه، «جانوران محیط وحش جنوب» بن زیتلین، «جانگو آزاد شده» کوئنتین تارانتینو، «بینوایان» تام هوپر، «زندگی پی» آنگ لی، «کتاب بارقه امید» دیوید ا. راسل و «۳۰ دقیقه بامداد» کاترین بیگلو رقبای «آرگو» در این بخش می باشند.
 

آماری هست که نشان می‌دهد موفقیت «آرگو» در بخش بهترین فیلم جوایز اسکار هنوز قطعی نیست. به طور مثال در ۸۰ سال اخیر تنها یک فیلم بدون نامزد شدن در بخش کارگردانی توانسته برنده اسکار بهترین فیلم شود و دو فیلم هم جوایز اصلی PGA و SAG را بردند، اما نتوانستند برنده اسکار بهترین فیلم شوند: «آپولو ۱۳» (۱۹۹۵) و «لیتل میس سانشاین» (۲۰۰۶).
 

گذشته از این، خود آکادمی به چند فیلم دلایلی داده که برای دریافت اسکار بهترین فیلم همچنان امیدوار باشند. «لینکلن»، «کتاب بارقه امید» و «زندگی پی» همگی در بخش‌های کارگردانی، فیلمنامه و تدوین نامزد می باشند. تاکنون بسیار کم پیش آمده فیلمی بدون نامزد شدن در این بخش‌ها اسکار بهترین فیلم را بگیرد.


«لینکلن» در ۱۲ بخش نامزد جوایز اسکار ۸۵ است

«لینکلن» بیشترین تعداد نامزدی (۱۲) را دارد و در آمریکای شمالی بیشتر از بقیه نامزدهای اسکار فروخته است (تاکنون ۱۶۴ میلیون دلار). بیشتر برندگان قبلی اسکار بهترین فیلم هر دو ویژگی را داشته‌اند.
 

«کتاب بارقه امید» پس از ۳۱ سال اولین فیلمی است که در هر چهار بخش بازیگری نامزد اسکار شده است. این نشان می‌دهد شاخه بازیگری آکادمی که حدود ۲۰ درصد کل اعضای آکادمی را تشکیل می‌دهد، بیشترین حمایت را از این فیلم دارد. «زندگی پی» هم چهارمین فیلمی است که در تاریخ برگزاری جوایز اسکار در هر هفت بخش فنی نامزد شده است.
 

از این قبل، پس از اعلام نامزدهای اسکار، «بینوایان» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد و «۳۰ دقیقه بامداد» در گیشه‌های فروش به موفقیت قابل ملاحظه دست پیدا کرد و به خاطر تاکید فیلم بر نقش شکنجه در عملیات پیدا کردن اسامه بن لادن، در سطح ملی نیز بسیار مورد بحث قرار گرفت.
 

با این حال واقعیت این است که تاکنون هیچ فیلمی نبوده که بدون دریافت تمام جوایزی که امسال به «آرگو» اعطاء شده برنده اسکار بهترین فیلم شود.
 

شاید بتوان گفت جوایز انتخاب منتقدان و جوایز گلدن گلوب تاثیر چندانی در سرنوشت «آرگو» در جوایز اسکار ندارد، چرا که هر دو جایزه بازتاب نظر گروه‌های نسبتا کوچک از منتقدان سینما می باشند (آن‌ها به ترتیب ۲۶۸ و ۸۴ عضو رای‌دهنده آکادمی را شامل می‌شوند)، در حالی که برندگان اسکار را ۶۰۱۴ نفر که عملا سینماگر می باشند، انتخاب می‌کنند.
 

اما اهمیت جوایز انجمن تهیه‌کنندگان و انجمن بازیگران قابل انکار نیست (آن‌ها به ترتیب ۳۸۰۰ و ۱۲۰ هزار عضو رای‌دهنده دارند و درمورد انجمن بازیگران این انجمن بیش از ۲۰ درصد اعضاء رای‌دهنده آکادمی را تشکیل می‌دهد). در واقع آرای این دو گروه مورد تایید تعداد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت سینماست که بسیار از آن‌ها عضو آکادمی هم می باشند. 
 

در این مقطع، دیگر رقبای اسکار بهترین فیلم فرصت چندانی برای مقابله ندارند. آخرین مرحله رای‌گیری برای انتخاب برندگان اسکار ۸۵ کمتر از دو هفته دیگر (هشت فوریه) آغاز می‌شود و در این مدت چند گروه و انجمن دیگر برگزیدگان خود در سال ۲۰۱۲ را انتخاب می‌کنند.
 

جوایز انجمن کارگردانان (DGA) که دوم فوریه (۱۴ بهمن) برگزار می‌شود، فشار را بر رقبای «آرگو» – و بخصوص بر اسپیلبرگ و لی که هر دو نامزد اسکار کارگردانی می باشند – بیشتر می‌کند، برای اینکه «آرگو» واقعا چیزی برای از دست دادن ندارد، چون افلک نامزد اسکار کارگردانی نشده است.
 

در ۶۴ سال اخیر تنها شش بار پیش آمده که برنده جایزه DGA جایزه اسکار بهترین کارگردانی را نگیرد. آیا انجمن کارگردانان حاضر است کسی را که حتی نامزد اسکار نشده، به طور مثال به اسپیلبرگ که بیش از هر کارگردان دیگر نامزد جایزه این انجمن بوده و بیش از هر کارگردان دیگر برنده این جایزه بوده، ترجیح بدهد؟

جوایز بفتا هم ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) اعطاء می‌شود. آرای بفتا نشان می‌دهد اعضای بریتانیایی آکادمی چه در ذهن دارد، چرا که حدود ۵۰۰ عضو آکادمی یعنی تقریبا هشت درصد اعضای آکادمی عضو بفتا می باشند.
 

اگر مبنا ترکیب نامزدهای بفتا باشد، کاملا مشخص است آن‌ها واقعا «لینکلن» را دوست دارند (فیلم اسپیلبرگ با نامزدی در ۱۰ بخش پیشتاز است)، اما واقعیت این است که آن‌ها «آرگو» را هم دوست دارند که نشانه آن نامزدی این فیلم در هفت بخش است. اعضای بفتا افلک را نه تنها در بخش بهترین کارگردان (بخشی که از قضا اسپیلبرگ در آن از قلم افتاده» بلکه در بخش بهترین بازیگر مرد هم نامزد کرده‌اند!
 

برندگان جوایز انجمن نویسندگان (WGA) هم ۱۷ فوریه (۲۹ بهمن) مشخص می‌شوند. جوایز WGA شاید در پیش‌بینی نامزدها و برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه بسیار موثر نباشد، چرا که این انجمن بسیار از فیلم‌های واجد شرایط برای رقابت در اسکار را برای جوایز خود واجد شرایط نمی‌داند، اما در نهایت نشان می‌دهد ۳۷۷ عضو رای‌دهنده انجمن نویسندگان در آکادمی چه نظری دربارهٔ اسکار بهترین فیلم دارند.
 

انتظار می‌رود آن‌ها در بخش فیلمنامه اقتباسی روی تونی کوشنر فیلمنامه‌نویس «لینکلن» نظر مثبت داشته باشند، اما اگر کریس تریو را برای «آرگو» ترجیح بدهند، این هم یک تحول قابل ملاحظه خواهد بود.
 

در نهایت آیا هیچ یک از مواردی که در بالا اشاره شد، اهمیت دارد یا آکادمی در نهایت راه خود را خواهد رفت؟ برای پاسخ به این سئوال باید کمتر از یک ماه و دقیقا تا ۲۴ فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) که مراسم هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار برگزار می‌شود، منتظر ماند.
 

هالیوود ریپورتر / ۲۸ ژانویه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.