آغاز سیر صعودی صادرات فرش دستباف/ آلمان مقصد اول فرش ایرانی

۲۱ آبان ،

چکیده: معاون مرکز ملی فرش ایران گفت: صادرات فرش دستباف در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، روند صعودی به خود گرفته است.

مجتبی فیض‌اللهی با اشاره به آمار گمرک در مورد صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: بر اساس آمار گمرک صادرات فرش دستباف در مهرماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۰ جهشی محسوس را ثبت کرده است؛ به نحوی که این آمار از رشد ارزشی ۲۷٫۳۶ درصد و رشد وزنی ۲۶٫۷۵ درصد برخوردار بوده است.

معاون امور بازاریابی و فروش مرکز ملی فرش ایران افزود: ایران توانسته است رقم صادراتی خود را در ۷ ماهه سال جاری به ۲۳۸٫۲ میلیون دلار برساند که این رقم در ماه هفتم نسبت به ماه های پیش رشد داشته است.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار در سال جاری نسبت به سال ۹۰، تصریح کرد: متوسط قیمت هر کیلوگرم فرش دستباف صادراتی ایران نسبت به سال پیش تغییری نداشته است؛ زیرا در سال ۹۰ قیمت هر کیلوگرم فرش دستباف صادراتی ایران حدود ۸۰٫۲ دلار بوده و در سال جاری حدود ۷۹٫۶ دلار شد؛ اما مهم آن است که بالا رفتن ارزش دلار در مهرماه سال جاری توانسته درآمد بیشتری برای صادرکنندگان به همراه داشته باشد.

فیض‌الهی تصریح کرد: ۵ کشور اول واردکننده فرش دستباف ایران در جدول رتبه‌بندی آلمان، امارات، قطر، ژاپن و لبنان می باشند که این ۵ کشور بیش از ۵۰ درصد صادرات فرش ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات فرش دستباف ایران که تا شهریورماه روند افزایشی نداشت، در مهرماه سال جاری توانست جان تازه‌ای بگیرد و سوار بر نردبان ترقی شود، البته باید یادآور شد که آنچه وضعیت این حوزه را درخشان کرد؛ عملکرد مثبت برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه فرش دستباف ایران بود، زیرا با دعوت از تجار، بازرگانان و میهمانان خارجی برای شرکت در این نمایشگاه توانستیم صادرات خود را به میزان چشمگیری افزایش دهیم. همچنین می‌توان به تاثیر مثبت مشارکت ایران در نمایشگاه های مختلف بین المللی در چند ماه پیش اشاره کرد.

معاون بازاریابی مرکز ملی فرش ایران پیش‌بینی کرد: روند صعودی صادرات فرش دستباف ایران که آغاز شده، تا پایان سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. در همین جهت گمان می‌رود که رقم صادرات این هنر-صنعت ایرانی تا پایان سال از رقم صادرات فرش در سال ۹۰ پیشی بگیرد.

حضور در بازارهای تازه صادراتی

فیض اللهی درباره برنامه‌های مرکز ملی فرش گفت: این مرکز در جهتی توسعه صادرات فرش دستباف و در ادامه سلسله برنامه‌های خود به منظور توسعه این روند برای حضور در بازارهای تازه صادراتی، حضور در بازار کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: همچنین به دنبال شناسایی بازارهای تازه، اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای اندونزی و روسیه در آذرماه و دی ماه از برنامه‌های مرکز ملی فرش ایران است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.