آلماآتی نقطه آغاز تمکین آمریکا مقابل ایران

۱۰م اسفند ،

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به کرنش آمریکا در برابر خواست هسته‌ای ملت ایران اذعان کرد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله امروز خود (جمعه) با مطرح کردن این سؤال که: «آیا آمریکا در مسئله هسته‌ای به پای ایران افتاده است؟» عملاً به تمکین آمریکا در برابر ایران اذعان کرد.

این روزنامه می‌نویسد: جالب‌ترین نتیجه مذاکرات آلماآتی، سخنان سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ است که پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات از سوی طرف غربی را نقطه عطف یک دهه مذاکرات بی‌ثمر هسته‌ای خوانده بود.

این روزنامه اگرچه تلاش می‌کند توافق ایران را با برگزاری دو دوره مذاکرات در ۵ هفته آینده تغییر موضع جمهوری اسلامی و موافقت با توقف بخشی از فعالیت هسته‌ای به‌خاطر کاهش تحریم‌های فلج‌کننده اقتصاد ایران جلوه دهد؛ اما در نهایت نتیجه‌گیری‌ می‌کند که این غرب است که با خواسته‌های ایران موافقت کرده است.

در این مقاله همچنین آمده است: این سخن جلیلی که “پیشنهادات غرب از ۸ ماه قبل سخاوت‌مندانه‌تر شده و غرب در تلاش است تا به دیدگاه‌های ما نزدیک شود” نیازمند تعبیر و توضیح است.

مقامات آمریکایی اگرچه انکار می‌کنند عدم‌استقبال ایران از مذاکرات، ممانعت از ورود بازرسان بین المللی به تأسیسات هسته‌ای، نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد سبب شده است پیشنهادات نرم‌تر و سخاوت‌مندانه‌تری به ایران ارائه کنند اما واقعیت همین است و ایران غرب را به نرمش وادار کرده است.

این روزنامه با اشاره به جزئیات پیشنهاد اخیر ۱+۵ به ایران در آلماآتی مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در پایگاه اینترنتی هسته‌ای فردو به‌جای بستن کامل آن و حفظ بخشی از ذخیره اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد به‌جای تحویل همه موجودی آن به غرب، تأکید می‌کند این تغییر موضع واکنشی به شرایط در حال تغییر است؛ در شرایطی که ایران تبدیل اورانیوم غنی‌سازی شده به سوخت هسته‌ای را برای مخالفت با طرح قبلی تحویل اورانیوم ۲۰ درصد به غرب و دریافت سوخت هسته‌ای به‌ازای آن دنبال می‌کند، غرب قصد دارد بخشی از تحریم‌های ایران را بردارد، هرچند تحریم حوزه‌های نفتی و مالی این کشور به‌قوت خود باقی است.

این روزنامه مدعی شده احتمال اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌همان شیوه قبلی به مخالفت با غرب ادامه دهد، افزایش یافته و انتظار می‌رود تغییر موضع غرب و عقب‌نشینی آن را کماکان شاهد باشیم.

در پایان این سرمقاله آمده است سخنان جلیلی مقدمه‌ای بر مصالحه قلمداد می‌شود. اما تاریخ اثبات کرده است رفتار جمهوری اسلامی تاکتیک‌هایی است که قدرت مانور بیشتر را به ایران می‌بخشد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.