آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به ترکیه

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

گاز، محور اصلی مذاکرات سفر رئیس جمهوری ایران به ترکیه است

در سفر رئیس جمهوری ایران به ترکیه در نیمه اول خرداد امسال، صادرات گاز یکی از محورهای اصلی مذاکرات مقامهای دو کشور خواهد بود.

علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب دربارهٔ آخرین وضعیت شکایت طرف ترکی از ایران در مورد قیمت گاز در دادگاه لاهه گفت: یکبار طرفین مدارک خود را توسط حقوقدانهای خود ارائه دادند، اما داوری دربارهٔ آن تصمیمی نگرفت.

وی افزود: در مرحله دوم  با تکمیل اطلاعات طرفین قرار است در دادگاهی که در نیمه دوم تیر امسال برای بررسی  قیمت واردات گاز از ایران برگزار می گردد، شرکت کنند.

وی با بیان اینکه داورها به ایران و ترکیه پیشنهاد کردند که اگر می توانند با یکدیگر به توافق برسند، افزود: این احتمال وجود دارد که در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به ترکیه  دو کشور با هم توافق کنند.

ماجدی با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه برای رسیدن به توافق نهایی دربارهٔ قیمت گاز خواستار مذاکره می باشند، افزود: ترکیه نه تنها در باره مسائل داوری، بلکه دربارهٔ افزایش صادرات گاز نیز خواستار مذاکره با ایران است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت  با بیان اینکه ترکیه معتقد است گاز روسیه را با قیمت کمتری نسبت به گاز وارداتی از ایران دریافت می کند، دربارهٔ قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، گفت: میانگین قیمت گاز ایران بالاتر، ولی قراردادها محرمانه است؛ طرفهای ترکی مدعی می باشند گاز ایران گرانتر است.

ماجدی افزود: در هر صورت ایران آماده است در صورت افزایش میزان واردات گاز ترکیه، دربارهٔ قیمت گاز با آنها مذاکره کند تا با قیمتهای بین المللی و قیمت گذاری دیگر کشورها، قابل رقابت باشد.

بند  Take or pay در قرارداد صادرات گاز قابل حذف نیست

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت دربارهٔ پیشنهاد ترکیه دربارهٔ حذف بند  Take or pay (بگیر یا بپرداز) هم گفت: این بند  قابل حذف نیست فقط درصدهای آن ممکن است کم یا بسیار شود. البته باید در نظر داشت که در مذاکره دو طرف سعی می کنند منافع خودشان را به دست بیاورند و به یک نقطه مشترکی برسند.

ماجدی دربارهٔ رفتن از نفت  به مقصد سفارت انگلیس به عنوان سفیر نیز گفت: فعلا این موضوع را نه تایید می کنم نه تکذیب.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.