آمادگی تعدادی از کشورها برای اعزام ناظران بین المللی به سوریه

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه ۲۶ فروردین ماه قطعنامه ۲۰۴۲ را در خصوص اعزام نیروهای بین المللی ناظر بر آتش بس به سوریه صادر کرد.

‘لیو وی مین’ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ارتباط با اعزام ناظران اعلام کرد که پکن مایل است تا در ماموریت سازمان ملل مشارکت داشته باشد و نیروهایش را راهی سوریه کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: کوفی عنان می تواند پیشنهاد حضور نیروهای چینی در تیم ناظران را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند.

شورای امنیت شب گذشته (دوم اردیبهشت) هم در قطعنامه شماره ۲۰۴۳، اعزام ۳۰۰ ناظر را به سوریه به مدت ۹۰ روز تصویب کرد.

‘گنادی گاتیلوف’ معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که این کشور احتمالا ناظران خود را در چارچوب ماموریت حفظ صلح سازمان ملل متحد برای نظارت بر رعایت آتش بس به سوریه اعزام خواهد کرد.

وی در عین حال یادآور شد که این مساله بسیار جدی و نیازمند کار مضاعف به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای انجام این ماموریت است.

دولت سوییس نیز در نشست روز شنبه خود با اعزام نیروهای ناظر به سوریه برای نظارت و حفظ آتش بس در این کشور موافقت کرد.

در این راستا قرار است شماری از نیروهای نظامی سوییس در قالب ماموریت سازمان ملل به سوریه اعزام شوند.

وزارت امور خارجه سوییس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این نظامیان به عنوان ناظران ارتشی غیرمسلح در سوریه به سر خواهند برد و این کشور نه تنها از لحاظ بشردوستانه، بلکه به دلایل سیاست امنیتی و همچنین دلایل اقتصادی و سیاست مهاجران، بر ایجاد ثبات در سوریه تاکید دارد.

‘گیدو وستروله’ وزیر امور خارجه آلمان نیز در ارتباط با اعزام نیروی ناظر به سوریه با تمجید از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعزام نیروی ناظر گفت که تاکنون درخواستی در این زمینه از آلمان صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که برلین همواره آماده ارایه کمک های فنی و لجستیک بوده است، راه حل بحران سوریه را سیاسی خواند و از جامعه بین المللی نیز برای پایان دادن به خشونت در سوریه درخواست همکاری کرد.

بر اساس عرف بین المللی کشور پذیرنده نیروهای بین المللی حق دارد در خصوص تابعیت نیروهای ناظر بر آتش بس اظهار نظر کند.

تفاهمنامه سوریه و سازمان ملل در خصوص نحوه همکاری دوجانبه و ساماندهی نیروها نیز که روز پنجشنبه در دمشق امضا شد، بر حق سوریه در پذیرش تابعیت نیروها تاکید شده است.

خاورم**۱۴۳۶**۱۴۳۱**۱۰۸۰** ۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۲۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.