آمریکا استراتژی دوران بعد از بشار اسد را ترسیم کرد

علیرغم مخالفت‌ها و تاکید رهبران روسیه و چین در مورد عدم مداخله خارجی در سوریه، آمریکا و متحدانش برسر طرحی در زمینه خروج بشار اسد از قدرت و دوران بعد از وی در سوریه به توافق رسیدند.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: آمریکا و متحدانش در اروپا، ترکیه و اتحادیه عرب در زمینه طرح انتقال سیاسی قدرت در سوریه توافق و ابراز امیدواری کردند که این طرح روسیه، متحد قدرتمند بشار اسد را متقاعد کند که در مورد خروج بشار اسد از قدرت از آنها حمایت کند.

براساس این گزارش، این توافقنامه در اجلاس استانبول با حضور وزرای خارجه کشورهای ذکر شده از جمله “هیلاری کلینتون” وزیر خارجه آمریکا حاصل شد.

براساس این گزارش و به نقل از مقامات آمریکا، کلینتون در این اجلاس اصول و استراتژی دوران انتقالی بعد از بشار اسد را مشخص کرده است اما با وجود مخالفت دولت‌های چین و روسیه با هرگونه مداخله خارجی و پیاده کردن الگویی شبیه به لیبی مشخص نیست که این طرح چه تاثیری بر تحولات سوریه خواهد گذاشت.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که آمریکا و متحدانش فشار به رژیم بشار اسد را افزایش خواهند داد و در این زمینه بحث‌های لازم انجام شده است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی و ۱۱ کشور دیگر در این نشست در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه سوریه، کمک هماهنگ به مخالفان دولت، هماهنگی‌های بین المللی و خروج اسد از قدرت توافق کردند.

براساس این گزارش، قرار است هفته آینده نمایندگان کشورهای فوق با رهبران مخالفان دولت سوریه که در حال جنگ با دولت بشار اسد هستند در استانبول گفتگو و مذاکره کنند.

علاوه بر آن کنفرانس دوستان سوریه با حضور ۷۰ کشور جهان قرار است ۶ ماه جولای در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه به همراه “هوجین تائو” رئیس جمهور چین روز گذشته در حاشیه اجلاس “سازمان همکاری‌های شانگهای” شدیدا با هرگونه مداخله خارجی در سوریه مخالفت کردند و خواستار حل مسالمت آمیز بحران این کشور شدند.

این گزارش افزود: کلینتون بعد از اعلام مواضع چین و روسیه در پکن، خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت و حمایت روسیه و چین از این طرح شد.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.