سقوط بشار اسد، امید واهی است

سقوط بشار اسد، امید واهی است

«گفتن اینکه بشار اسد مشروعیت سیاسی خود را از دست داده و درنهایت سقوط خواهد کرد، امیدی واهی است»

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت آمریکا با کمک نظامی به مخالفان سوریه نمی‌تواند بشار اسد را از قدرت برکنار کند و به جای آن باید حمایت مردمی از بشار اسد را کم کند.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در یک گزارش تحلیلی به قلم «استفان هادلی»، ـ مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت بوش ـ به بررسی امکان موفقیت آمریکا در جنگ روانی علیه سوریه با مسلح کردن گروههای مخالف سوریه پرداخت.

این مقام اسبق آمریکایی به هزینه‌های مسلح کردن مخالفان سوری از سوی آمریکا اشاره کرد و نوشت این اقدام به منزله دخالت نیروهای خارجی در امور سوریه تلقی شده و کمکی به عزل بشار اسد نخواهد کرد، چرا که در این صورت بشار اسد در جبهه حفاظت از تمامیت ارضی کشورش قرار خواهد گرفت و موفق خواهد شد مردم غیرمتعهد سوریه را زیر لوای دفاع از تمامیت ارضی کشور یکپارچه کند.

هادلی در این مقاله می‌نویسد: «گفتن اینکه بشار اسد مشروعیت سیاسی خود را از دست داده و درنهایت سقوط خواهد کرد، امیدی واهی است»

وی افزود: «هر چه این نبرد برای مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند، بیشتر جنبه نظامی به خود می‌گیرد و هر چه جنبه‌های نظامی این نبرد بیشتر شود، آینده سوریه بیشتر توسط کسانی تعیین خواهد شد که سلاح‌های بیشتری در دست دارند.»

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در ادامه نوشت نظامی شدن ناآرامی‌های سوریه فرصتهای بیشتری در اختیار نیروهای القاعده قرار خواهد داد که کامیابی‌شان را مرهون هرج و مرج و خشونت هستند.

هادلی معتقد است بهترین راهکار برای ساقط  کردن دولت بشار اسد این است آمریکا کاری کند تا حامیان دولت در میان نیروهای ارتش، اعضای جامعه سنی‌ها، علوی‌ها و سایر گروههای اقلیت (شامل کردها و مسیحی‌ها) به نیروهای مخالف بپیوندند.

وی در ادامه به نقش شورای ملی سوریه در براندازی دولت بشار اسد اشاره کرد و از اعضای این شورای «به شدت درگیر تفرقه» خواست اختلاف‌ها را کنار بگذارند و با بالا بردن اعتبار خود در سوریه به عزل بشار اسد از قدرت کمک کنند.

هادلی در پایان از آمریکا، اتحادیه عرب، ترکیه و کشورهای اروپایی خواست همکاری نزدیک‌تری با شورای ملی سوریه داشته باشند و این شورا را تقویت کنند.

کلیدواژه ها: «استفان هادلی»

اخبار مرتبط

سایت خبری تحلیلی افق

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.