آیا موثرترین و سریعترین روش اصلاح دندانها ارتودنسی ثابت است؟

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

هدف از درمان ارتودنسی، از هر نوعی که باشد مرتب کردن دندان‌ها یا رفع ناهنجاری‌های فکی است.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج سازد، بر خلاف ارتودنسی متحرک که بیمار معمولا در وقت غذا خوردن یا در ساعاتی از شبانه روز دستگاه را در می‌آورد.ارتودنسی ثابت معمولا شامل براکت‌های ارتودنسی است که روی دندان‌ها چسبانده می‌شود و ارتودنسی متحرک شامل دو دسته کلی می‌شود که عبارتند از پلاک‌های متحرک برای حرکات جزیی دندان‌ها و دستگاه‌هایی که برای رفع ناهنجاری‌های فکی مانند عقب بودن فک پایین یا بالا iبه کار می‌روند.

ارتودنسی ثابت معمولا شامل براکت‌های ارتودنسی است که روی دندان‌ها چسبانده می‌شود و ارتودنسی متحرک شامل دو دسته کلی می‌شود که عبارتند از پلاک‌های متحرک برای حرکات جزیی دندان‌ها و دستگاه‌هایی که برای رفع ناهنجاری‌های فکی مانند عقب بودن فک پایین یا بالا iبه کار می‌روند.

ارتودنسی ثابت iبه سبب پیچیدگی بیشتر و نیاز iبه ظرافت کاری بالاتر، در دوره دندان پزشکی عمومی آموزش داده نمی‌شود و آموزش آن در دوره تخصصی ارتودنسی انجام می‌شود، بنابراین بایستی برای درمان iبه متخصص ارتودنسی مراجعه کرد. در این درمان، هدف اصلی معمولا مرتب کردن کامل دندان هاست که با ارتودنسی متحرک امکان‌پذیر نمی باش. ممکن است برای مرتب کردن دندان‌ها نیاز iبه کشیدن دندان‌های دایمی باشد و iبه این سبب است که اندازه دندان‌های دایمی موجود بیشتر از اندازه فک است. معمولا بیماران نگران می باشند که در صورت کشیدن دندان ها، فضای آنها خالی می‌ماند. اما در صورتی که دستور کشیدن دندان iبه درستی داده شده باشد، این نگرانی بی‌مورد است و فضای حاصل از آن در درمان ارتودنسی ثابت کاملا بسته می‌شود.

 نکته:به طور کلی اگر درمان با روش صحیح و توسط متخصص ارتودنسی انجام شده باشد، امکان برگشت درمان iبه ۵ درصد هم نمی‌رسد. این برگشت درمان iبه ۳ شکل کلی برگشت مشکلات فکی، برگشت کجی دندان و بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.