آیا دانش‌اموزان باید به اینترنت استرسی داشته باشند؟

۱۶م دیماه ،

دسترسی به اینترنت برای همه ما یکی از ضروریات است و می‌توان گفت این روزها در هر جایی و با هر وسیله‌ای می‌توان به اینترنت وصل شده و از آن استفاده کرد. بسیاری در سراسر جهان از اینترنت به عنوان اصلی‌ترین مرجع یادگیری استفاده می‌کنند. اما هنوز در بسیاری از کشورها در مورد دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت و میزان استفاده آنها بحث‌های بسیاری وجود دارد. در کشور ما هم اگر به مدارس مراجعه کنید اغلب اولیاء مدرسه خود در استفاده از اینترنت مشکل دارند و یا تصور درستی از آن ندارند و لذا با استفاده دانش‌آموزان از اینترنت مشکل دارند. گاهی هم با عکس‌العمل شدید والدین در استفاده فرزندانشان از اینترنت روبرو می‌شویم.

آیا دانش آموزان باید به اینترنت دسترسی داشته باشند؟

این نوع برخوردها محدود به کشور ما نیست و در کشورهای پیشرفته هم شاهد بحث در مورد این موضوع هستیم. ۲ نفر از دانشمندان دانشگاه آکسفورد برای یافتن پاسخی علمی برای این مشکل تحقیقی را بر روی بیش از ۱۰۰۰ خانواده انگلیسی که به صورت اتفاقی انتخاب شده بودند انجام دادند.  در این تحقیق با بیش از ۲۰۰ نوجوان و خانواده‌های آنها به صورت مصاحبه‌های رودررو انجام شد. 

این تحقیق نشان داد که والدین به شدت در مورد پتانسیل‌ شبکه‌های اجتماعی در امکان ایجاد اختلال در تمرکز بچه‌ها نگران می باشند. علاوه بر این نتیجه دیگری که از این تحقیق حاصل شد این بود که دانش‌آموزانی که در منزل به اینترنت دسترسی دارند از مزیت آموزشی نسبت به دیگر دانش‌آموزان برخوردار می باشند. 

دانشمندان با دانش‌اموزانی که در منزل دسترسی به اینترنت ندارند مصاحبه کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این دانش‌آموزان احساس می‌کنند که از گروه‌های اجتماعی مربوط به خودشان کنار گذاشته‌ شده‌اند و در تمریناتی که نیاز به تحقیق آنلاین دارد به شدت از باقی دوستانشان عقب می‌مانند. 

اینترنت یکی از شاخص‌ها و ابزارهای دنیای امروز است و این نکته‌ای است که باید سیستم آموزشی آن‌را درک کند. تمام اولیاء مدرسه باید با اینترنت و مخصوصا رسانه‌های اجتماعی آشنا باشند و در مورد مزایا و مخصوصا تهدیدات این ابزار تازه همه دانش‌آموزان را آگاه کنند. 

همه می‌دانیم که بستن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و یا ایجاد محدودیت در دسترسی به بعضی از پایگاه اینترنتیها و سرویس‌ها راه‌کار نیست و تا به حال نیز در هیچ کشوری موثر واقع نشده است. نباید به دیلی اینکه دسترسی به این پایگاه اینترنتیها از طرف مراجع قانونی بسته شده است فرایند آموزش متوقف شود. توقف آموزش هزینه‌های سنگینی را در آینده بر جامعه تحمیل خواهد کرد کما اینکه تا به حال نیز بعضی خانواده‌ها این هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند.

نظر شما در مورد استفاده دانش‌آموزان از اینترنت چیست؟

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.