آیا طرح استقرار به اهداف خود رسیده است؟

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

طرح استقرار گروه‌های نمایشی از نگاه هنرمندان/

طرح استقرار گروه‌های نمایشی در سالن‌های متعلق به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور به اجرا در آمده است که با هدف حمایت از گروه‌های شهرستانی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز نیوز، مدتی است که طرح استقرار گروه‌های نمایشی در سالن‌های متعلق به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور به اجرا در آمده است که این طرح با هدف حمایت از گروه‌های شهرستانی اجرایی شد.

گروه های نمایشی در سراسر کشور بویژه در شهرستان‌ها، یکی از مهمترین مراکز تربیت و معرفی هنرمندان تئاتر در کشور به شمار می‌روند که همواره به سبب گسترش آنها طی یک دهه اخیر با مشکلات متعددی در زمینه تولید و اجرای عمومی آثار روبرو بوده اند.

در این طرح ضمن شناسایی گروه‌های فعال تئاتری کشور، به آنها پروانه کار داده شود تا اعضای آن گروه ها با در دست داشتن این پروانه علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در زمینه تولید تئاتر بتوانند از امکانات حمایتی مادی و معنوی مرکز هنرهای نمایشی در بهترین صورت بهره مند شوند. تجربه‌های موفق تئاتری نشان می‌دهد انسجام و توسعه فعالیت‌های تئاتری تا حد بسیاری به ثبات دوام و استمرار حیات این گروه‌ها بستگی دارد. این امر، به ویژه در شهرستان‌ها به توجه بیشتری نیاز دارد.

یکی از توقعاتی که هنرمندان استان ها داشتند، این بود که مرکز هنرهای نمایشی باید نگاهی عدالت محور در تئاتر داشته باشد و تنها به شهر تهران توجه نکند که طرح استقرار گروه‌های نمایشی در راستای تحقق این هدف اجرایی شد.

حال باید دید آیا بعد از مدت زمانی که از اجرایی شدن طرح استقرار گروه‌های نمایشی قبل است این طرح توانسته به تعهدات خود عمل کن؟ آیا برای گروه‌هایی که پروانه دریافت کرده‌اند اقداماتی انجام شده است؟

مهدی شجاعی کارگردانی از استان مازندران دربارهٔ این طرح به ممتاز نیوز گفت: این طرح به نوعی تضمین اجرای عمومی در استان‌ها است، گروه‌ها با حمایت مالی با فراغ خاطر اثر هنری را کار کرده و به روی صحنه خواهند برد.

شجاعی ادامه داد: در این طرح گروه باید نمایش را اجرا کند و بعد فیلم اثر را برای مرکز ارسال کند تا بعد از کارشناسی حمایت از اثر مشخص شود اما بهتر است این حمایت پیش از اجرای اثر باشد، باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام شود.

رحیم موسوی مدیر انجمن نمایش استان سمنان نیز در گفتگو با ممتاز نیوز عنوان کرد: این طرح با بنای رتبه بندی و اختصاص اعتبار به گروه‌ها کار خود را آغاز کرد در این طرح گروه‌ها مهم می باشند که این از مزایای آن است.

موسوی بیان کرد: تئاتر به ویژه در حوزه آماتور نیازمند گروه است بها دادن به گروه‌ها نسبت اشخاص مهم‌تر است البته پیشنهاد من این است در این طرح آثار به جای گروه‎ها رتبه بندی شوند.

مجید واحدی‌زاده هنرمند و کارشناس استان اردبیل دراین باره به خبرنگار ممتاز نیوز گفت: نفس این طرح اقدامی مثبت است که سبب ساماندهی گروه‌ها می‌شود اما عنوان طرح استقرار عنوان مناسبی نیست، طرحی نو برای حمایت گروه‌های شهرستانی عنوانی برازنده‌تر است.

واحدی زاده بیان کرد: با محدودیتی که شهرستان‌ها در مکان و سالن اجرای نمایش دارند بحث استقرار گروه‌ها عملی نمی‌شود کلمه استقرار گروه زمانی اتفاق می‌افتد که گروه‌ها برای تمرین مکان داشته و متمرکز فعالیت کنند بنابراین استقرار گروه‌ها نمایشی ممکن نیست مگر فضاهای نمایشی به اندازه فعالیت گروه‌ها وجود داشته باشد.

این کارگردان تئاتر که خود نیز عضو طرح استقرار گروه‌های نمایشی است عنوان کرد: اگر حمایتی که توسط طرح انجام می‌شود به خود گروه‌ها داده شود اقدامی مناسب‌تر است در این صورت خود گروهها مستقیم وارد عمل شده و این گام اولیه برای حرکت به سوی تئاتر خصوصی است.

علی گلستانی هنرمند دیگر از استان مرکزی نیز به ممتاز نیوز گفت: گروه‌های تئاتری حمایت کمی می‌شوند با این طرح حمایت از این گروه‌ها حتی حداقل انجام می‌شود اما با سطح بندی گروه‌ها فاصله بین آنها ایجاد شده در امور هنری نمی‌توانیم با خط کشی حرکت کرد.

وی ادامه داد: در ساماندهی امور هنری باید انعطاف داشت، کلیت طرح استقرار موافقم این طرح باید به تعهدات خود به هنرمندان شهرستانی پایبند باشد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.