هیچ پیشرفتی در مذاکرات سپر دفاع موشکی اروپا حاصل نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، “نیکلای ماکاروف” روز گذشته اعلام کرد: کارشناسان به مذاکرات خود ادامه می دهند اما هنوز به پیشرفتی در جریان مذاکرات بر سر سامانه دفاع موشکی ناتو دست نیافته ایم.

این اظهارات درحالیست که پیش از این چندین مقام ارشد روسی تاکید کردند که مذاکرات روسیه و آمریکا در زمینه سامانه دفاع موشکی به بن بست رسیده است.

آمریکا در ژانویه ۲۰۰۷ به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل ۱۰موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری در خاک جمهوری چک مستقر کند که این مسئله با مخالفت روسیه روبرو شد. این پیشنهاد همزمان با حاکمیت نومحافظه کاران به رهبری جرج بوش در آمریکا و ولادیمیر پوتین محافظه کار در روسیه بود.

به تدریج مسئله استقرار این سامانه در جمهوری چک و لهستان با موانعی روبرو شد و آمریکا رومانی را جایگزین این دو کشور کرد و اخیرا قراردادی نیز با این کشور امضا کرد.

همچنین ترکیه از دیگر کشورهایی است که کاخ سفید با این کشور برای استقرار اجزایی از سامانه موشکی در خاک آن به توافقاتی رسیده و قرار است این سامانه در “مالاتیا” مستقر شود.

آمریکا هدف از استقرار این سامانه را به زعم خود، مقابله با تهدید کشورهایی همچون ایران اعلام کرده، اما روسیه ضمن رد توجیهات آمریکا در این باره، بر این نکته تاکید دارد که تهران فاقد چنان توان موشکی است که بتواند منافع واشنگتن را هدف قرار دهد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.