اتحادیه آفریقا اعزام نیروهای ناتو به مالی را خواستار شد

۲۰م دیماه ،

AFP14.jpeg

هم‌زمان با نزدیک شدن پیروزی شبه‌نظامیان مالی بر نیروهای دولتی این کشور، اتحادیه آفریقا به ناتو تاکید کرد تا به منظور کمک به نیروی منطقه‌ای غرب آفریقا برای بازپس گیری شمال مالی از دست شبه‌نظامیان تندرو نیروهایی را اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، “توماس بونی یایی”، رئیس جمهوری بنین و رئیس اتحادیه آفریقا در کنفرانس خبری خود در کانادا گفت: ناتو باید کاری انجام دهد و نیروهای آفریقایی باید راهی را در پیش بگیرند همانند آنچه که نیروهای ناتو در افغانستان انجام داده‌اند.

هنگامی که شبه‌نظامیان “طوارق” کنترل شهرهایی از شمال و شرق مالی را به دست گرفتند، این کشور غرب آفریقا از اوایل سال قبل به دو بخش تقسیم شده است.

متحدان منطقه‌ای مالی متعهد شده‌اند تا به دولت این کشور برای بازپس‌گیری این مناطق کمک کنند و سازمان ملل نیز از برنامه‌های حضور یک نیروی بین‌المللی در این منطقه حمایت کرده است.

منطقه شمال و شرق مالی که توسط شبه‌نظامیان تصرف شده جایی است که بعضی بیم آن دارند به مکان امنی برای گروه‌های تبهکار تروریستی تبدیل شود.

رئیس اتحادیه آفریقا در جریان سفری به اوتاوا در کنفرانس خبری مشترکی با حضور استفان هارپر، اول وزیر کانادا گفت: فکر می‌کنم که ناتو باید نیروهای خودش را به نیروهای ما اضافه کند. بنابراین این اقدام می‌تواند یک ماموریت بین‌المللی شود. در حال حاضر این امر یک موقعیت بین‌المللی است.

چند تن از اعضای ناتو از جمله آمریکا، کانادا و فرانسه پیشنهاد کرده‌اند تا در آموزش و تدارکات به نیروهای غرب آفریقا که حامی ارتش مالی می باشند، کمک کنند اما هیچ یک پیشنهاد نکرده‌اند که سرباز به نیروهای غرب آفریقا اعزام کنند.

نخست وزیر کانادا گفت: دولت کانادا این اقدام را یک ماموریت مستقیم نظامی نمی‌داند، اما مسلما ما در خصوص این شرایط بسیار نگران هستیم و گسترش مناطق تروریستی برای هر کسی در جامعه بین‌الملل نگران کننده است.

برخی از منابع امنیتی منطقه‌ای نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که این امکان وجود دارد که شبه‌نظامیان به طرف جنوب مالی یعنی منطقه تحت کنترل دولت پیشروی کنند.

جامعه اقتصاد کشورهای غرب آفریقا ۳۳۰۰ سرباز آماده به خدمت برای ماموریتی به منظور بازپس گیری شمال مالی که در ۲۰ دسامبر سال قبل از سوی شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید آماده کرده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.