کشور مالی بار دیگر به اتحادیه آفریقا پیوست

اتحادیه آفریقا با لغو تعلیق عضویت مالی در این اتحادیه اعلام کرد، طرح‌های این اتحادیه برای مداخله نظامی در مالی و کمک به این کشور به منظور پس گرفتن مناطق شمالی از دست شبه‌نظامیان تندرو طی چند هفته آتی آماده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه آفریقا اعلام کرد، یک نقشه راه برای انجام انتخابات در ماه آوریل در کشور مالی ترسیم کرده است. اگرچه این کشور هنوز هم در حال بازیابی از اوضاع به هم ریخته خود به دلیل کودتای نظامی انجام شده در این کشور است اما انتخابات باید در زمان معینی صورت پذیرد.

گروه‌های تندرو کنترل دو سوم مناطق شمال مالی را به دست گرفته و با خشونت‌های خود و اعمال قوانینی جدید در این مناطق، خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخته‌اند. سازمان ملل اعلام کرده که این گروه‌ها به نقض آشکار حقوق بشر خصوصا در رابطه با زنان پرداخته‌اند.

تیمان هوبرت کولیبالی، وزیر امور خارجه مالی در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد، از لغو تعلیق عضویت مالی در اتحادیه آفریقا بسیار خرسند است.

وی همچنین گفت که لغو تعلیق عضویت مالی در اتحادیه آفریقا به دلیل احترام این کشور به توافقنامه‌های امضا شده و ایجاد یک دولت اتحاد ملی که با قوانین خواسته‌های جامعه‌ بین‌المللی مطابقت می‌کند، است.

دولت باماکو هیچ کرسی‌ای در شواری صلح و امنیت اتحادیه آفریقا ندارد که از اعضای دوره‌ای برخوردار است.

انکوسازانا دلامینی زوما، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا به وزرای کشورها به هنگام افتتاحیه نشست شورای صلح و امنیت سازمان ملل اعلام کرد: در تلاش هستیم نیروهای بین‌المللی در مالی برای کمک به بازیابی مناطق شمالی این کشور هرچه سریعتر استقرار یابند. همچنین ما درها را برای شورشیان مالی که شمال این کشور را به تسخیر درآورده‌اند برای مذاکره باز می‌گذاریم.

اتحادیه آفریقا عضویت مالی در این بلوک را چند روز پس از آن که در این کشور کودتای نظامی به راه افتاد و رییس جمهور این کشور از سمت خود بر کنار شد، لغو کرد. در ماه آوریل دیانکوندا ترائوره به عنوان رییس جمهور موقت مالی انتخاب شد اما هنوز هم در رابطه با اینکه چه کسی در دولت مالی قدرت واقعی را در دست دارد گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.