اجاره های سرسام آور شمال‌تهران

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

به گزارش نوساز به نقل از دنیای اقتصاد، البته این نگرانی تنها از سوی متقاضیان بازار اجاره عنوان نمی‌شد؛ چراکه بنگاهداران مسکن هم چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کردند حتی اکنون بعضی از این فعالان بازار مسکن با رفتارشان سعی دارند حق را به مالکان بدهند زیرا آنها معتقدند زمانی که بازار اجاره در یک ماه قبل با رکود مواجه شده بود و آنها مدام مستاجران را تشویق به جابه جایی می‌کردند تا از تخفیف و نرخ منصفانه بهره‌مند شوند، اما متقاضیان جست‌وجو را به بعد از ماه رمضان موکول کردند.به همین خاطر از نظر مشاوران املاک این دسته از مستاجران حق انتقاد از موجران را ندارند.

جدا از تمامی این بحث ها در حال حاضر حجم قابل توجهی از مستاجران در بازار اجاره مسکن از دولت و رییس جمهور تازه و همچنین از وزیر مسکن پیشنهادی، درخواست ویژه‌ای دارند اگرچه عملی کردن این درخواست از نظر دولتمردان کار دشواری باشد، اما حق مسلم متقاضیان است.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی واحد مسکونی لوکس و سوپرلوکس پرداخته است. واحدهای مذکور از ابتدای مرداد ماه تا امروز به بازار اجاره عرضه شده‌اند که از بالاترین نرخ‌های اجاره پیشنهادی هم برخوردار می باشند.

برای مثال: یک واحد مسکونی ۳۵۰ متری ۴ خوابه در خیابان فیروزکوه واقع در زعفرانیه با شرایط یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رهن به بازار اجاره عرضه شده است. این واحد مسکونی سوپر لوکس از کلیه امکانات و ۳ پارکینگ برخوردار است.

علاوه براین، در خیابان کامرانیه شمالی یک واحد مسکونی به متراژ ۲۹۰ متر مربع به ارزش یک میلیارد تومان رهن به متقاضی اجاره داده می‌شود.

این واحد مسکونی به غیر از استخر از کلیه امکانات بهره‌مند است.
همچنین موجری واحد ۲۳۵ متری (۳ خوابه) خود را در خیابان پسیان با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۴ میلیون تومان اجاره ماهانه به بازار تقاضا عرضه کرده است.

معمولا مشاورانی که مسوول مشتری‌یابی چنین واحدهایی می باشند اظهار می‌کنند که مستاجران خاص برای رهن و اجاره این واحدها پا به بازار می‌گذارند و از بابت میزان اجاره بهایی که مالکان تعیین می‌کنند مشکلی ندارند، اما مستاجرانی که در طبقات پایین‌تر بازار اجاره قرار گرفته‌اند چنین طرز تفکری ندارند؛ چراکه آنها براین باورند که این‌دسته از متقاضیان و موجران مقصر بخشی از خودسر شدن بازار اجاره مسکن می باشند.

شاید مستاجرانی که واحدهای چند صد میلیونی یا میلیاردی اجاره می‌کنند اعتراضی نداشته باشند، اما مدت بسیاری است که چشم و هم چشمی در بازار مسکن باب شده است و مالکان واحدهای اجاره‌ای و حتی فروشی خود را از طریق مقایسه با نرخ بالاترین آپارتمان مجاور یا محله مجاور قیمت‌گذاری می‌کنند. این موضوع معضلی در بازار اجاره محسوب می‌شود که دولت با تدابیری خاص باید این دسته از موجران را که از «توقع بالایی» بهره‌مند می باشند به رفتار صحیح برای قیمت‌گذاری واحدشان سوق دهد.

مستاجران حاضر در بازار به این نکته اشاره می‌کنند که بازار مسکن مدت مدیدی است که دچارجهش قیمت شده است به همین سبب به نظر می‌رسد که دولت برای ایجاد نظم و قانون در بازار مسکن مسوولیت سنگینی به دوش دارد و دولت برای ساماندهی و  بازسازی بازار مسکن باید کفش آهنی پا کند تا بلکه حریف موجران شود.

آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.