اجرای برنامه های پیشگیرانه موثرترین راهبرد ایمن سازی اعتیاد است

‘ محمدحسین غلامی’روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سرمایه‌گذاری در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد، توجه به ارکان توانمندسازی فرهنگی و توجه به پیشگیری اجتماع محور، خلاقیت، نوآوری در برنامه‌ها و تولید محصولات متناسب با ذائقه نسل جوان از جمله اقدامات موثر برای ضربه زدن به سیستم هوشمند موادمخدر به شمار می‌رود.

وی با انتقاد از اینکه در جامعه مسوولان کمتر به برنامه های پیشگیرانه اعتیاد می پردازند، اظهار داشت: برنامه ریزی مسوولان در زمینه اعتیاد بدون اقدامات پیشگیرانه، مشکل جامعه و نسل جوان را حل نمی کند.

غلامی تصریح کرد فشار دوستان، دسترس پذیری به مواد، سختی شغل، شرایط استرس زا، عدم اجرای برخی از قوانین و مقررات در زمینه منع مصرف، مشکلات اقتصادی، خانوادگی، پایین بودن میزان آگاهی از عوارض مصرف، مخفی بودن علائم مصرف در آغاز سیر اعتیاد در محل کار، مشکلات روانی و کسب لذت از عوامل زمینه‌ساز در ابتلای به اعتیاد است.

این روانپزشک با بیان اینکه پیشگیری، کاری بسیار سخت‌، پیچیده و فراتر از تهیه و توزیع بروشور و سخنرانی است، گفت: پیشگیری نیاز به ایده‌پردازی برای نسل جوان دارد که باید ایده‌های جدید و مطابق با نیاز روز تولید کرد.

غلامی، اهمیت آموزش و ارتقای سطح دانش، تغییر نگرش و رفتارسازی افراد در محیط‌های کاری را در مبارزه فرهنگی با اعتیاد، امری مهم خواند و افزود: در زمینه آموزش و ارائه اطلاعات، باید بازاریابی اجتماعی انجام تا به فراخور نیاز افراد در هر محیط کاری، آموزش لازم ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد آموزش و انتقال اطلاعات از سوی دستگاه‌های متولی باید به‌صورت متمرکز، هدفدار و در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، محلات شهری و روستایی بطور همزمان و گسترده صورت گیرد تا شاهد هم‌افزایی برنامه‌های پیشگیرانه در کانون های هدف باشیم.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۳۰۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.